مهندسان دانشکده Drexel موفق به ساخت نوعی باتری شده­اند که می­تواند در لحظه شارژ شود.

مهندسین دانشگاه Drexel پس از مدت­ها تلاش و آزمون و خطا، موفق به ساخت باتری هوشمندی شدند که به سرعت شارژ می­شود. این باتری از ماده­ای به نام MXene ساخته­شده که خاک رسانا نیز نامیده می­شود. از جمله ویژگی­های این ماده می­توان به موارد زیر اشاره کرد: آب‌دوست و چکش­خوار بوده، می­توان آن را به اشکالی گوناگون درآورد، ظرفیت خازنی بالا تا ۹۰۰ فاراد بر سانتیمترمکعب را دارا می­باشد.

تلاش­های روزافزون برای ساخت باتری­های بهینه و بهتر از زمان ساخت اولین باتری در ۲۰۰ سال پیش توسط آلساندرو ولتا، تا به امروز ادامه داشته ­است و می­توان گفت: در حال حاضر پژوهشگران دانشکده‌ی مهندسی  Drexelگامی بزرگ در این زمینه برداشته­اند.

یوری گوتزی (Youry Gootsi) پژوهشگر ارشد دانشکده مهندسی  Drexelمی­گوید: «ما موفق به شارژ الکترودهای بسیار کوچک MXene در۱۰ ثانیه شدیم. این مهم به وسیله‌ی خاصیت رسانایی بسیار بالای MXene ممکن است. این ویژگی راه را برای ساخت دستگاه­های ذخیره­کننده انرژی که تنها در چند ثانیه شارژ و تخلیه شود و همچنین انرژی را بیشتر از خازن­های حال حاضر ذخیره ­کند، هموار می­سازد.»

MXene  در سال ۲۰۱۱ کشف شده و ماده­ی جدیدی نیست، اما در هر صورت امکان استفاده تجاری از این تکنولوژی در حال حاضر وجود ندارد. گوشی­های همراهی که در چند سال آینده وارد بازار خواهند شد، ممکن است به سرعت شارژ شوند. همچنین می­توان تصور استفاده از این باتری­ها را در ساخت اتومبیل­هایی که با برق کار می­کنند، داشت.

دکتر گوتزی می­گوید: « اگر ما موفق به استفاده از این باتری­ها در ابعاد کوچک شویم، می­توان گفت باتری­هایی که ساخته­ایم، عمری بسیار بیشتر از باتری­های امروزی خواهند داشت و به جای اینکه در عرض چند ساعت شارژ شوند، تنها در چند ثانیه یا دقیقه شارژ می­شوند و می­توان از آنها در ساخت تلفن­های همراه، لپ­تاپ و اتومبیل­ استفاده کرد.»

پیش­بینی می­شود، بتوان تکنولوژی شارژ فوری را در سال ۲۰۲۰ در ساخت تلفن­های همراه به کار برد.

منبع: نت نوشت