تجربه بی­خوابی آخر شب را همه داشته­ایم و باز هم خواهیم داشت. ولی با چند نکته ساده می­توانید کاری کنید تا سریع­تر سرحال شوید و تمام روز کسل نباشید و البته شب بعد خوب بخوابید. برای سرحال شدن بعد از بی­خوابی شبانه در این مقاله، توصیه متخصصان خواب را در اختیارتان می­گذاریم.

با وسوسه خوابیدن بیشتر مقاومت کنید

هر چند تمایل دارید بیشتر بخوابید ولی بهتر است با این وسوسه مبارزه کنید. بدترین کار خوابیدن است. حقیقت این است بعد از بی­خوابی شبانه به هیچ­وجه برنامه روزانه­تان را تغییر ندهید. در واقع باید کاری کنید تا ساعت بدنتان دوباره کوک شود، چون با به هم خوردن ساعت بدن و سرحال نبودن سیستم ایمنی و سوخت و ساز سلولی، حتی خلاقیت تحت تاثیر قرار می­گیرد.

پس برنامه هر روزتان را اجرا کنید. سر همان ساعت از رختخواب بیرون بیایید و فعالیت روزمره­تان را شروع کنید. اجازه ندهید میل به چرت زدن شما را وسوسه کند تا در رختخواب بمانید. اگر این کار را نکنید باید منتظر بدخوابی شب دیگری باشید. چند دقیقه خوابیدن بیشتر بعد از یک بی­خوابی شبانه حالتان را بهتر نمی­کند، بلکه باعث می­شود سراسر روز کسل و بی­حوصله باشید.

در معرض هوای تازه قرار بگیرید

اگر شاغل هستید که خوشبختانه مجبورید بیرون بروید. اگر شاغل نیستید، سعی کنید برای پیاده­روی یا خوردن صبحانه به بیرون از خانه بروید. البته عینک آفتابی نزنید. در واقع وقتی در معرض نور طبیعی خورشید قرار می­گیرید نور خورشید مانع از ترشح ملاتونین یعنی هورمون خواب می­شود. اشعه­های آفتاب با ترشح هورمون سروتونین حالتان را خوب می­کند. پس دومین کار برای رفع اثرات بی­خوابی شبانه این است که درمعرض هوای تازه و نور خورشید قرار بگیرید.

زیاد کافئین مصرف نکنید

اگر نوشیدن یک فنجان قهوه بخشی از صبحانه­تان برای شروع روز است، همین کار را بکنید، ولی به هیچ وجه طی روز بخصوص بعد از ناهار کافئین میل نکنید. اگر خیلی خواب­آلود هستید، یک فنجان دیگر کافی است. لازم نیست چند لیوان قهوه بنوشید. بعد از ظهر به هیچ وجه قهوه نخورید. مطالعات نشان داده نوشیدن قهوه ۶ ساعت قبل از خواب خوابیدن را مشکل می­کند.

یک چرت ۲۵ دقیقه­ای بزنید

اگر حالتان خیلی بد شد و خانه هستید یک چرت ۲۵ دقیقه­ای روی کاناپه و نه تختخواب خوب است نه بیشتر. اگر بیشتر بخوابید گیج­تر از خواب بیدار می­شوید و برنامه خواب شبانه­تان را کلا به هم می­زنید. بهترین ساعت برای چرت­زدن حدود ساعت یک بعدازظهر و حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه است. کمی سرحال­تان می­کند، بدون آن که شب پیش رو را دوباره بد بخوابید.

اگر کلا آدم بدخوابی هستید، حتی از این چرت هم صرف نظر کنید. اگر شاغل هستید، چند دقیقه از اتاق­تان بیرون بروید و اگر امکان دارد حتی چند طبقه را  با پله بالا و پایین بروید. به حیاط ساختمان رفته، کمی راه بروید و خود را در معرض هوای آزاد قرار دهید.

برنامه خواب­تان را به هم نزنید

احتمالا ۷ بعدازظهر دیگر حسابی خسته شده­اید، ولی وسوسه نشوید زودتر بخوابید. بلکه هر کاری می­توانید بکنید تا خوابتان نگیرد. چون در طول روز تلاش کرده­اید، برنامه­تان را به هم نزنید. با خوابیدن حتی یک چرت کوتاه در این ساعت باعث می­شوید که کل برنامه خواب و ساعت بدنتان به هم بریزد. صبر کنید تا موقع ساعت خواب همیشگی­تان برسد. تمام وسایل الکترونیکی را از خود دور کنید. زیر یک نور آبی و بعد از یک شام سبک به رختخواب بروید و مثل یک کودک بخوابید.

امیدواریم روش­های فوق برای یک شب بدخوابی حال شما را خوب کند. ولی اگر هر از گاهی بدون دلیل خاصی دچار بی­خوابی می­شوید یا در واقع بی­خوابی­های مداوم دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: نت نوشت