بنا بر پژوهش‌های محققان، سرعت تایپ افراد می‌تواند نشانه‌های احتمالی ابتلا به پارکینسون را فاش کند.

بر اساس آنچه محققان دانشگاه چارلز استورت استرالیا یافته‌اند، زمانی که برای فشردن یک کلید صرف می‌شود، می‌تواند نشانه‌های احتمالی لرزش دست کاربر را مشخص کند، همان نشانه‌هایی که حدود سه چهارم افراد مبتلا به پارکینسون با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و می‌تواند ۶ سال پیش از تشخیص بیماری بروز کند.

در این آزمایش ۷۶ نفر شرکت داشتند که ۲۷ نفر از آنها به پارکینسون خفیف مبتلا بودند. از بین آنها ۱۵ نفر لرزش دست داشتند، ولی الزاماً به پارکینسون مبتلا نبودند.

با نصب برنامه‌ای روی کامپیوتر این افراد، برای مدت ۹ ماه سرعت فشردن کیبوردشان بررسی شد. سپس این آمارها با میزان ۴ تا ۶ ضربه در هر ثانیه افراد مبتلا به پارکینسون با لرزش دست مقایسه شد. در نهایت این روش با دقت ۸۰ درصد توانست پارکینسون خفیف را تشخیص دهد.

بر اساس آمارها در انگلستان از هر ۳۵۰ نفر یک نفر به این اختلال مبتلا است و در ایالات متحده در کل یک میلیون نفر با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

پیش از این هم محققان اسپانیایی متوجه شده بودند که الگوی تایپ کردن افراد در هنگام ابتلا به پارکینسون تغییر می‌کند. علاوه بر این دریافته بودند که به طور معمول لرزش‌های دست تنها در هنگام استراحت دست پیش می‌آیند و در هنگامی که فرد با دست خود کاری انجام می‌دهد، چنین علائمی مشاهده نمی‌شوند.

همچنین پژوهشگران اشاره کرده بودند که استرس در محیط کار می‌تواند خطر ابتلا به پارکینسون را در مردها افزایش دهد. علاوه بر این مشخص شده بود که میزان هورمون کورتیزول که با استرس ارتباط دارد، در افراد مبتلا به پارکینسون بیشتر است.

روش جدید پژوهشگران می‌تواند در تشخیص پارکینسون زودتر از موعد معمول کاربرد داشته باشد تا به این ترتیب بتوان با تجویز داروها سرعت رشد بیماری را کندتر کرد.

منبع: دیجیاتو