قدرت ذهنی یا هوش هیجانی به معنای توانایی درک و همراهی احساس‌، عواطف و نیاز‌های روحی خود و دیگران و همچنین توانایی مدیریت اضطراب‌، استرس‌، تنش و بحران‌های روحی است.

زندگی اغلب زمانی که اصلا انتظار آن را ندارید، به روش خود قدرت ذهنی شما را آزمایش می‌کند. هرچه این چالش قوی‌تر باشد، عکس‌العمل منطقی در برابر آن سخت‌تر می‌شود. قوی بودن از نظر ذهنی به‌ویژه زمانی که به مشکل بزرگی برخورده‌اید، بسیار سخت است و تنها افراد دارای روحیه قوی از توانایی شکستن حصار اطراف، گام برداشتن در مسیر صحیح و حتی رهبری دیگران برخوردار هستند. افرادی که دارای میزان بالایی از این قوه هستند، احساسات خود را به خوبی تحت کنترل در آورده و به دیگران نیز در مدیریت عواطف و هیجانات کمک می‌کنند.

در ادامه ۱۰ راه برای افزایش قدرت ذهنی و هوش عاطفی ارائه شده است:

 

  1. تلاش برای بهبود شرایط

با تمرکز بر مشکل تنها استرس و احساسات منفی را افزایش می‌دهید، اما با تمرکز بر انجام اقدامات عملی برای بهبود شرایط می‌توانید احساسات مثبت و اعتماد به نفس را افزایش دهید و به نتایج مطلوب دست پیدا کنید.

این افراد بین خود و اشتباهاتشان فاصله ایجاد می‌کنند، اما هرگز آنها را از یاد نمی‌برند. بدین‌ترتیب می‌توانند در صورت لزوم به اشتباهاتشان رجوع کرده و از آنها درس بگیرند.

 

 

 

 

  1. عدم ارتباط با افراد منفی‌نگر

افراد منفی‌نگر با تلقین تفکرات غیر مثبت همچون یک بیماری به ذهن شما رخنه می‌کنند، چون در این صورت احساس بهتری خواهند داشت. اکثر افراد هنگام شنیدن درددل دیگران با آنها احساس همدردی می‌کنند، اما باید بین قرض دادن یک گوش و درگیر شدن در احساسات منفی آنها مرز مشخصی قائل شد.

  1. حفظ اعتماد به نفس

افراد با قدرت ذهنی بالا هنگام خستگی دست از کار نکشیده و حتی در صورت مواجهه با شکست آن را راهی به سمت موفقیت می‌دانند. آنها به جای تمرکز بر احساسات گذرا روی هدف نهایی تمرکز می‌کنند. علاوه بر این اجازه نمی‌دهند نظرات منفی دیگران بر روی عملکردشان تاثیر بگذارد. زمانی که کسی به آنها می‌گوید: “هرگز نمی‌توانی آن کار را انجام دهی”، تنها به عنوان نظر یک نفر و نه بیشتر به آن می‌نگرند.

  1. بخشیدن دیگران

کنار گذاشتن کینه‌ها و بخشیدن دیگران حتی کسانی که تقاضای عذرخواهی نکرده‌اند، باعث افزایش آرامش و تمرکز می‌شود. کینه، نفرت و خشم، لذت زندگی را از بین برده و باعث می‌شود، مسائل قدیمی حال و آینده شما را نیز تحت تاثیر قرار دهند. علاوه بر این، احساسات منفی باعث افزایش سطح استرس می‌شوند که عواقبی جدی به دنبال دارد. در نظر داشته باشید که بخشیدن دیگران اعمال آنها را تائید نمی‌کند، بلکه آرامش را به شما باز می‌گرداند.

  1. سرزنش نکردن دیگران

خود را بدشانس دانستن و لعن و نفرین چرخ روزگار، به معنی خود را قربانی دانستن است. این مساله نه تنها آزاردهنده است، بلکه اراده لازم برای تغییر شرایط را نیز از بین می‌برد. اگر خود را مسئول شرایط موجود بدانید، بدون حساب کردن روی قضا و قدر و دیگران، همیشه به تلاش خود متکی خواهید بود.

  1. دور کردن استرس

مواجهه با شرایط پیچیده طبیعتا استرس با خود به همراه می‌آورد. میزان کمی از استرس می‌تواند در تحریک و تهییج برای تلاش بیشتر مفید باشد، اما تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که استرس مداوم با فشار خون و بیماری‌های قلبی ارتباط مستقیم دارد. بنابراین سعی کنید در هر حالتی شرایط را درک کرده و اضطراب را از خود دور کنید.

  1. عدم مقایسه خود با دیگران

اگر احساس لذت و رضایت شما در نتیجه مقایسه خود با دیگران به دست آمده باشد، بر احساسات خود کنترل ندارید، چون ممکن است دیگران به سطح بالاتر از شما دست یافته و در نتیجه هنگام مقایسه با آنها احساس کمبود کنید.

در عوض بهتر است خودتان را با خودتان مقایسه کنید، شاید این جمله از نظر شما اشتباه یا خنده‌دار بیاید، اما اگر موفقیت‌های امروزتان را ملاک قرار داده و سعی کنید در هفته، ماه یا سال بعد به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنید، همیشه در حال رشد و ترقی خواهید بود.

  1. شریک شدن در شادی دیگران

حسادت معمولا به دلیل ضعف شخصیتی و احساس کمبود رخ می‌دهد، بنابراین کسانی که از نظر ذهنی قوی هستند، برای اینکه خود احساس رضایت کنند، به تخریب و نقد دیگران نیازی ندارند.

حسادت و خشم دو موردی هستند که انرژی شما را سریعا تخلیه می‌کنند. به جای هدر دادن انرژی بهتر است در شادی دیگران شریک شده و احساسات مثبت را به سمت خود جلب کنید.

  1. تنبلی نکردن

یکی از مطالعات «انستیتوی تحقیقات اونتاریو» نشان می‌دهد، افرادی که روزی دوبار به مدت ۱۰ دقیقه ورزش کنند، از نظر جسمی، فکری و اجتماعی احساس بهتری دارند. ورزش با افزایش اعتماد به نفس و سطح اندروفین، قدرت ذهن را نیز بهبود می‌بخشد.

  1. مثبت‌نگر بودن

اگر برای مدتی به اخبار نگاه کنید، می‌بنید که جز جنگ، خشونت، مشکلات زیست محیطی، سیل و آوارگی، چیز دیگری برای گفتن ندارد. اغلب ما بر روی این مسائل هیچ کنترلی نداشته و قدرت تغییر آنها را نداریم، بنابرین بهتر است انرژی درونی را به جای لعن و نفرین سیاستمداران صرف تمرکز و تلاش کنید، که می‌تواند شما را به هدفتان برساند.

 

منبع: Forbes