در سال ۱۹۸۸ (تقریباً سی سال پیش)، یک شرکت کوچک به‌نام PrairieTek اولین هارد‌ درایو ۲٫۵ اینچی را تولید و به جهان معرفی کرد.

این هارد درایو که حدود ۲۰ مگابایت ( ۲۱٫۳ مگابایت به‌طور دقیق) ظرفیت داشت، آغاز انقلابی در زمینه کامپیوترهای قابل حمل بود.

پیش از آن‌که در سال‌های اخیر قیمت SSDها به قدری ارزان‌ شود که در لپ‌تاپ‌های پرکاربرد بازار قابل استفاده شوند، اغلب این سیستم‌ها مجهز به هارد‌ درایو‌های ۲٫۵ اینچی بودند.

هارد درایو ۲٫۵ اینچی PrairieTek

درایو‌های ۲٫۵ اینچی از لحاظ اندازه، ظرفیت، عملکرد و مصرف انرژی بهترین گزینه برای کامپیوترهای قابل حمل محسوب می‌شدند. این درایو‌ها به سازندگان لپ‌تاپ جهان این امکان را داد تا بتوانند، سیستم‌هایی تولید کنند که تا حد زیادی قابل رقابت با کامپیوترهای دسکتاپ باشند.

تکنولوژی درایو‌های ۲٫۵ اینچی به زودی به درایو‌هایی با فرم فاکتور کوچک‌تر نیز راه یافت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مدل ۱٫۸ اینچی Toshiba MK5002MAL بود. این درایو دارای ظرفیت ۵ گیگابایت بوده و در اولین آی‌پاد (IPod) تولیدی توسط اپل در سال ۲۰۰۱ مورد استفاده قرار گرفت. این درایو کوچک توشیبا به اپل امکان آن را داد که آی‌پاد را کوچک‌تر و کم‌حجم‌تر از رقبای خود تولید کند.

آی‌پاد در زمان خود انقلابی در بسیاری از زمینه‌ها محسوب می‌شد. این دستگاه کیفیت گوش‌دادن به موسیقی، ساختار و ظاهر موزیک‌پلیرهای قابل حمل و به طور کلی صنعت موسیقی را تغییر داد. مهم‌تر از ‌این‌ها، آی‌پاد نقش غیرقابل انکاری در بازگشت سود‌دهی به اپل را داشت که پایه‌ی بسیاری از موفقیت‌ها و تولیدات کنونی این شرکت است.

 

منبع: شهر خبر