همیشه شنیده‌ایم که هیچ وقت برای انجام کارها دیر نیست، اما تصمیم به انجام کار، آغاز فعالیت و دنبال کردن این رویا تنها نیمی از نبرد به شمار می‌رود. شما احتیاج دارید که تعهد کافی نشان داده و در انجام آن فعالیت دقت کرده و روی آن تمرکز کنید.

آیا در انجام فعالیت‌هایتان نیازمند سخن بزرگانی هستید که راه سخت را طی کرده و به قله‌های موفقیت دست یافته‌اند؟ جالب است که بزرگان تمامی رشته‌ها درباره‌ی تمرکز، تفکرات مشابهی دارند و می‌توان میان کلمات و صحبت‌های متفاوت ۱۴ نفر فعال در حوزه‌های مختلف، از آنها مفهوم یکسانی دریافت کرد.

۱- بروس لی هنرپیشه فیلم‌های رزمی و مربی بسیاری از رزمی‌کاران درجه یک می‌گوید: یک جنگجوی موفق، در واقع مردی عادی است که تمرکزی لیزری دارد.

۲- کارن سلمانسون نویسنده معروف کتاب Self-help می‌گوید: سعی کنید که روی زمان، انرژی و صحبت با کسانی که به شما انگیزه می‌دهند، از شما حمایت می‌کنند و به شما برای موفقتر شدنتان کمک می‌کنند، تمرکز کنید.

۳- گرگ اندرسون نوزانده‌ی معروف معتقد است: روی مسیر تمرکز کنید نه روی مقصد. شادی از به پایان رساندن یک عمل به دست نمی‌آید بلکه در حین انجام آن شکل می‌گیرد.

۴- تئودور ایساک روبین روانشناس و نویسنده‌ی معروف بیان می‌کند: خوشبختی از انجام کارهای آسان بدست نمی‌آید. خوشبختی، احساسی است که پس از انجام فعالیتی سخت که ما را به چالش می‌کشد بدست می‌آید.

۵- استیو جابز بنیان‌گذار معروف اپل درباره تمرکز گفته بود: تمرکز و سادگی مهمترین علل موفقیت هستند. رسیدن به سادگی از پیچیدگی سخت‌تر است چرا که باید بسیار تلاش کنید تا بتوانید ذهنتان را پاک کرده و ساده بیندیشید. اما این کار سخت در پایان جواب خواهد داد چرا که زمانی که به این درجه برسید، خواهید توانست کوه‌ها را هم تکان دهید.

۶- دیوید کمرون نخست وزیر اسبق انگلستان می‌گوید: من به زندگی باور دارم، شما باید تمام تلاشتان را به کار ببندید، باید روی آنچه قرار است انجام شود تمرکز کنید و کار درست را انجام دهید، نه کاری که عموم مردم می‌کنند.

۷- کانر مک گریگور رزمی‌کار مشهور و رکوردشکنUFC، درباره‌ی تمرکز می‌گوید: همه نیاز دارند که روی خودشان تمرکز کنند. نباید منتظر باشید تا کسی به کمک شما بیاید. همه، موفقیت را مجانی می‌خواهند. باید تلاش کنید. باید زجر بکشید و سختی را تحمل کنید. اگر بتوانید با این مسائل کنار بیاید، آنگاه موفق خواهید شد.

۸- برایان کرانستون بازیگر مشهور فیلم‌ها و سریال‌های مختلف نظیر Breaking Bad معتقد است: خیلی وقت پیش متوجه شدم که بهتر است سعی کنم بر آنچه می‌توانم کنترلش کنم، تمرکز کرده و به دیگر چیز‌ها توجهی نکنم.

۹- پائولو کوئلیو نویسنده‌ی معروف کتابهایی مانند کیمیاگر باور دارد: زمانی که می‌خواهید به چیزی دست یابید، چشم‌های خود را باز کرده، تمرکز کنید و مطمئن شوید که دقیقا آن چیزی است که می‌خواهید به آن برسید. هیچکس نمی‌تواند با چشمانی بسته هدفش را نشانه رود.

۱۰- الکساندر گراهام بل مخترع تلفن درباره تمرکز گفته بود: روی فعالیت فعلی خود بسیار تمرکز کنید. پرتو‌های خورشید هم تا زمانی که در یک مکان جمع نشوند، قادر نخواهند بود گرما و سوزشی ایجاد کنند.

۱۱- ونوس ویلیامز تنیسور معروف و برتر آمریکایی هم در مصاحبه‌هایی تفکراتش را در این زمینه بیان کرده است: من هیچگاه روی حریفانم تمرکز نمی‌کنم. من روی اهدافم تمرکز کرده و سعی می‌کنم دیگر مسائل را نادیده بگیرم.

۱۲- زیگ زیگلر نویسنده و سخنران معروف درباره تمرکز می‌گوید: مهم نیست که چقدر قدرت، استعداد و انرژی دارید، اگر نتوانید آن را مهار کنید و روی یک هدف مشخص متمرکزشان کنید، هیچگاه نخواهید توانست توانایی خود را اثبات کنید.

۱۳- دنیس ویتلی یک سخنران دیگر هم اعتقاد دارد: اتفاقات بد و اشتباه را نادیده بگیرید. در عوض، روی آنچه قرار است انجام دهید تمرکز کنید. تمام انرژی خود را در راه پیش رفتن و پیدا کردن جواب صرف کنید.

۱۴- تونی رابینز سخنران و نویسنده معروف سری کتاب‌های “به سوی کامیابی” درباره تمرکز می‌گوید: بیشتر مردم از ظرفیت خود باخبر نیستند و نمی‌دانند که اگر تمام تمرکز خود را در انجام کاری صرف کنند، خواهند توانست به موفق‌ترین فرد در آن مبحث بدل شوند.

منبع: Inc