“بیل گیتس” یکی از مشهورترین انسان­های جهان بوده که مدت­هاست لقب «ثروتمندترین مرد دنیای تکنولوژی» را به خود اختصاص داده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیل گیتس، هر سال در حدود ۵۰ جلد کتاب مطالعه می­کند که نظرات خود راجع به بسیاری از آنها را نیز در وبلاگ شخصی­اش به اشتراک می­گذارد. در ادامه به چهار کتابی که آقای گیتس برای مطالعه در تابستان جاری برگزیده بود می­پردازیم.

  • یک زندگی کامل

کتاب «یک زندگی کامل» نوشته جیمی کارتر سی و نهمین رئیس جمهور آمریکاست که در آن به نظرات خود درباره دگرگونی­های اخلاقی جامعه جهانی پس از جنگ جهانی دوم پرداخته و اشاره می­کند: دشمنی، خصومت و تبعیض در بسیاری از نقاط دنیا به امری عادی تبدیل شده است.

کارتر در این کتاب نیم­ نگاهی هم به زندگی ۹۰ ساله خود داشته که به عقیده بیل گیتس، نکات آموزنده­ای درباره سیر صعودی یک انسان از خانه­ای در حاشیه شهر بدون امکاناتی مانند آب و برق تا زندگی در کاخ سفید را در بر دارد.

 

  • متولد جرم

نوشته شده توسط «ترِوِر نوح» مجری برنامه کمدی پربیننده «The Daily Show»، داستان مشکلات کودکی وی در آفریقای جنوبی و در زمان حکومت رژیم نژادپرست آپارتاید را روایت می­کند که نکات طنز آمیز و البته تأمل برانگیزی را به خواننده ارائه می­دهد. بیل گیتس درباره کتاب «متولد جرم» می­گوید: «به عنوان یکی از بینندگان برنامه شبانه، داستان­های تکان دهنده­اش در بسیاری از موارد خنده­دار نیز هستند».

 

  • مرثیه روستایی

کتاب پرفروش آقای «جی دی ونس» در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و درست زمانی که بسیاری درباره علت­های تفرقه در جامعه ایالات متحده بحث می­کردند، منتشر شد و به توصیف مسائل طبقه کارگر و سفیدپوست آمریکا پرداخت.

به گفته بیل گیتس، کتاب «مرثیه روستایی» به خوبی برخی از مشکلات پیچیده فرهنگی و خانوادگی طبقه کم درآمد را شرح داده و ویژگی قابل توجه آن، نحوه روایت و شجاعت نویسنده در بیان ماجرا است.

 

  • قلب

تنها رمان انتخابی بیل گیتس، داستان کشته شدن یک پسر ۱۹ ساله در تصادف و اهدای قلب او به یک زن در حال مرگ را روایت کرده و به مسائلی مانند جوانی، مرگ، از دست دادن و بهبودیافتگی می­پردازد.

بیل گیتس در نظرات خود راجع به کتاب «قلب» عنوان می­کند: نویسنده در این کتاب، غم از دست دادن عزیزان را بیشتر از هر چیز دیگری، به یک شعر تشبیه کرده است.

منبع: Forbes