بیم و امید توسعه‌‏دهندگان جاوا در مورد JavaOne

java، پلتفرم مورد توجه در زبان‏‌‍‌های برنامه‌‍‌‏نویسی، با وجود سابقه و محبوبیتی که دارد این روزها توسط برخی فعالان حوزه فناوری اطلاعات کنار گذاشته شده است. در کنفرانس هفته‏‌‍‌ی آینده‏ javaOne در صحنه ظاهر می‏‌‍‌شود. با وجود تلاش‌‍‌‏ها و آزمایش‏‌‍‌های اخیر، ناظران آینده‏‌‍‌ی روشنی برای این زبان پیش‌‍‌‏بینی کرده و IDC تخمین می‏‌زند که ۵ تا ۷ میلیون توسعه‌‍‌‏دهنده از آن استفاده کنند.
کنفرانس سانفرانسیسکو، قدرت عمل java  را در بین دیگر موضوعات تحت پوشش قرار داده و تاریخچه‌‍‌ی ۲۰ ساله‌‍‌‏ی پلتفرم را منعکس می‌‍‌‌‏نماید. این کنفرانس توسط Oracle برگزار می‌‍‌شود، شرکتی که التزام و تعهد آن به java  سؤال برانگیز است. احتمالاً توسعه‏‌‍‌دهندگان دقیقاً بدانند که چطور پس از برکناری تبلیغ‌‍‌‏کنندگان Java و تعهد اهمیت به تکنولوژی توسط Oracle در شرکت
Sun Microsystems در اوایل ۲۰۱۲، Oracle همچنان متعهد به Java باقی مانده است.
سقوط جاوا چندان دور از ذهن نیست، وقتی که زبان‏‌‍‌های هم دوره‌‍‌‏اش گوی سبقت را از او ربوده‌‍‌‏اند و تعداد زیادی از مشاغل جاوا صرفاً در مورد نگهداری کد قدیمی به جای کد جدید است و این پلتفرم نیز گرفتار مباحث امنیتی با Oracle که بسته امنیتی دیگری را منتشر کرده است، باقی می‌‍‌ماند.
با این وجود برخی از ناظران، نسبت به استفاده از جاوا مصر هستند. Paul Jansen، سرپرست مدیریت Tiobe  کیفیت نرم‌‍‌‏افزار را کنترل کرده و شاخص محبوبیت زبان Tiobe را منتشر می‌‍‌‏نماید -و در آن اغلب جاوا در اوج قرار دارد-  می‌‍‌‏گوید: «جاوا هنوز بسیار مورد توجه است و کدهای جدید بسیاری به زبان جاوا نوشته شده‌‍‌‏اند.»
Arun Gupta، یکی از طرفداران جاوا که دو سال پیش Oracle را ترک کرده، جاوا را مناسب می‌‍‌داند، زیرا توسعهدهندگان شرکت شدیداً از چهارچوب Spring Java استفاده می‏‌‍‌کنند. SDK جاوا بیشترین دانلود را در Couchbase داشته است، Couchbase کارفرمای فعلی Gupta میباشد.

زبان‌‌های جدیدتر به طور فزاینده‏ای دیدگان را به خود جلب کرده‌‍‌‌اند
زبان‏‌‍‌‌های جدیدتر، مانند server-side JavaScript variant Node.js و Google’s Go گزینه‌‍‌‌‏های محبوبی برای توسعه‌‍‌‌‏دهندگان، به جای جاوا بودهاند. Gupta میگوید: خاص شدن، عامل جذب توسعه‌‍‌‌‏دهندگان در استفاده از جاوا است، چون مدلی ساده، محکم و امن می‏‌‌باشد.
از سویی دیگر، Stephen O’Grady تحلیلگری در RedMonk معتقد است که جاوا آوازه‏‌‍‌‌ی همیشگی خود را ندارد. «درست است که بر اساس آمار درصدی، جاوا محبوبیت اولیه‏‌‍‌‌ی خود را ندارد، زیرا توانمندسازی توسعه‌‌دهندگان آن منجر به افزایش تنوع چشمگیر استفاده از زبان شده است». ولی او اشاره کرده که بیان این نکته به این معنا نیست که از اهمیت جاوا کم شده است. «امروزه، حتی با افزایش استفاده از زبان‌‌های دیگر، جاوا یکی از محبوب‌‍‌‌‏ترین زبان‏‌‍‌‌های برنامه‌‍‌‌نویسی باقی مانده است».می‏‌‍‌‌گوید:«همیشه گروه اندکی از طرفداران تکنولوژی وجود دارند که معتقدند هر زبان جدید، بهتر از زبانهایی است که قبلاً ایجاد شده اند». «این گروه ادعا می‏‌کنند که جاوا مرده است و این اصلاً درست نیست».
Gupta می‏‌‍‌‌گوید: هنوز، توسعه‌‍‌‌‏دهندگان از تعهد Oracle به جاوا می‌‍‌‌‏پرسند ولی شرکت، سرمایهگذاری عظیمی در این خصوص انجام داده است. در Oracle، گروهی از افراد با تمام قدرت روی پلتفرم JDK کار می‏‌‍‌‌کنند. ولی او اخطار داده که «من نمی‌‌‏دانم که آیا توسعه‌‍‌‌‏دهندگان جدیدی که از دانشگاه فارغ‌‍‌‌‏ا‌‍‌‌لتحصیل می‌‍‌‌‏شوند به جاوا گرایشی خواهند داشت یا نه».

ویژگی موبایل جاوا روشن به نظر می‌‍‌‌رسد
یک سری دستورالعمل اصلی از جاوا این روزها در ساخت برنامه‌‍‌‌‏های کاربردی اندروید استفاده می‌‍‌‌شود. Tiobe گفته است که توسعه‌‍‌‌‏ی برنامه‌‌های اندروید، محرک اصلی ظهور مجدد جاوا در صدر شاخص است.
Troy Petersen، سرپرست بازاریابی در استودیوی توسعه‌‍‌‌ی موبایل ArcTouch، دلیل فروش این هفته‌‍‌‌ی RoboVM، به وسیله‌ی فروش ابزار مستقل از پلتفرم Xamarin را، دارا بودن پتانسیل انتخاب جاوا برای توسعه‌‍‌‌‏ی iOS اپل می‌‍‌‌بیند. RoboVM به توسعه‌‍‌‌دهندگان اجازه می دهد که از جاوا برای ساخت برنامه‌‍‌‌های کاربردی iOS برای اندروید گوگل استفاده کنند. برای iOS، کد بایت جاوا برای کد ماشین از طریق پلتفرم کامپایلر LLVM کامپایل شده است.
Petersen می‏‌‍‌‌گوید: «احتمال استفاده از جاوا برای توسعه‌‍‌‌دهندگان، در پروژه‌‍‌‌های دارای چند پلتفرم، بیشتر است». «به جای سویفت برای اندروید، طرح محتمل‌‍‌‌تر، جاوا برای iOS است».

جاوا در حال قدرتمند شدن در بسیاری از زمان‌هاست
طرفداران زبان Groovy، که ماشین مجازی جاوا را به کار می‌‌برند، می‌بینند که جاوا از نظر کاربرد، چهارچوب‌‌ها و کتابخانه‌‌ها، بسیار قدرتمند است. Gullaume Laforge به عنوان رابط تکنولوژی Groovy می‌‌گوید که «جاوا هنوز بسیار فعال است». Groovy بسیار موافق با جاوا است و بنابراین «افراد معمولاً از جاوا وGroovy با هم استفاده می‌‌کنند».
همان‌‍‌‌طور که انتظار می‌‍‌‌‏رود، Oracle اذعان دارد که جاوا به خوبی عمل می‌‍‌‌کند. Mike Lehmamn معاون رئیس مدیریت محصولات Oracle، می‌‍‌‌گوید: «نسل جدیدی از برنامه‌‍‌‌های کاربردی وجود دارد که تحت جاوا ساخته شده است». او موفقیت جاوا در ابر و جاوا ۹  آماده به ارائه، را ذکر کرده است. Lehmann نظر در مورد تعلیق گزارش شده از مبلغین جاوا یا ترس گزارش شده Oracle در مورد کنترل جاوا را نپذیرفته است.
Couchbase Gupa می‏‌گوید: کاهش تبلیغ‌‍‌‌کنندگان جاوا در Oracle، که ناشی از انتقال افراد به منظور ترویج دیگر تکنولوژی‌‍‌‌ها است، دسترسی را سخت‌‍‌‌تر ‌‍‌کند. هنوز، نوآوری جاوا با توسعه‌‍‌‌دهندگانی مانند lamdas در جاوا ۸ و طرح پیمانه‌‍‌‌بندی برای جاوا ۹ ادامه دارد. Gupta گفته است که «بیان این که بهترین روزهای جاوا گذشته است، منصفانه نیست. می‌‍‌‌بینم که تکامل ثابتی در پلتفرم اتفاق افتاده است».
Jansen می‌‍‌‌‏گوید که، Tiobe توسعه‌‍‌‌دهندگان جاوای جدیدی را در موضع مشتری می‌‍‌‌بیند. «جاوا ۸، در واقع یک جهش بزرگ به جلو است، من در مورد نرم‌‍‌‌‏افزار صنعتی و مأموریت بحرانی صحبت می‏‌‍‌‌کنم، نه در مورد وبسایت خواربارفروشی یا برنامه‌‍‌‌‏های اسباب بازی دیگر».
تحلیلگر O’Grady گفته است که جاوا بسیار با اهمیت باقی خواهد ماند. همه‌‍‌‌ی معیارهای کمّی ما جاوا را به عنوان یکی از دو یا سه زبان برنامه‌‍‌‌نویسی در اوج نشان می‌‍‌‌دهند و این فقط برای نگه داشتن کدهای قدیمی نیست و پایه‌‍‌‌ی ثابتی دارد. تحلیلگر IDC
A1 Hilwa اشاره کرده است که «عموماً، چیزی نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد از همه‌ی فعالیت توسعه‌‍‌‌دهندگان در نگه‏داری و تکامل ارگانیک سیستم‌‍‌‌های موجود است که تغییر زبان برنامه‌‍‌‌نویسی یا انتخاب زمان اجرا در آن معمول نیست.»

منبع: http://www.infoworld.com

از شرکت پردازش موازی سامان تولید کننده محصولات تدبیر و سیستم حسابداری مالی، اداری، بازرگانی و حسابداری صنعتی