با پیشرفت و سرعتی که در تولید فناوری‌های مختلف شاهد هستیم، در آینده نزدیک، تلفن‌های هوشمند جای خود را به ربات‌ها می‌دهند.

بنا بر پیش‌بینی چندین شرکت فعال در حوزه رباتیک، در آینده نه چندان دور، ربات‌ها جایگاه فعالیت‌های انسانی را هم به خود اختصاص می‌دهند و به افراد کمک می‌کنند، مشاوره می‌دهند و حتی غذای مورد علاقه آنها را آن طور که دوست دارند، طبخ می‌کنند.

در حالیکه گروهی از دانشمندان و محققان در آمریکا، آخرین دستاوردهای رباتیک را با هم جشن گرفتند، بر محدود کردن توانمندی‌های رباتیک نیز تأکید داشتند. یکی از محققان موسسه روباتیک آمریکا می­گوید: «خیلی از مردم عاشق ربات باهوش و قابل اعتماد فیلم جنگ ستاره‌ها هستند، اما اگر در واقعیت از این ربات‌ها استفاده کنیم، دیگر احساس زنده بودن نمی‌کنیم.»

این محقق، رباتی ۱۲۹ سانتی‌متری مانند انسان ساخته که Pepper نام دارد.

این ربات از قابلیت‌های بی‌شماری برخوردار است که از آن میان می‌توان به شناسایی چهره افراد مختلف و یا خوش‌ و بش کردن با مردم در مغازه‌ها اشاره کرد، اما این ربات به‌ تنهایی قادر به راه رفتن نیست.

شرکت Boston Dynamics نیز ربات جالبی طراحی کرده که می‌تواند از پله استفاده کند و در برف راه برود. ربات‌های جعبه‌ای ‌مانند دیگری هم توسط بخش رباتیک شرکت آمازون ساخته شده­اند که می‌توان در انبارها از آنها استفاده کرد.

تکامل رباتیکی از چه زمانی آغاز شد؟

بنا بر اظهارات «گریشین» مدیر موسسه رباتیک روسیه، تلفن‌های هوشمند، مخلوطی از فناوری‌های مختلف­اند که در طول زمان توسعه و تکامل پیدا کرده­اند. ساخت ربات‌ها هم به همین شکل بوده است. آنها نیز ترکیبی از فناوری‌های بسیار پیچیده از قبیل هوش مصنوعی، تشخیص گفتمان، محاسبات بصری و مهندسی‌های فنی به شمار می­آیند. زمانی‌ که تمامی این عناصر به مرحله اجرا درآیند، آن وقت می‌توانیم شاهد ظهور ربات‌های فیلم جنگ ستارگان در زندگی عادی باشیم. البته گریشین هیچ اشاره­ای به جایگاه حال حاضر رباتیک و پیشرفت‌های آن نکرده است.

فقط کافی است نگاهی به بخش­های مختلف تلفن‌ هوشمندتان بیاندازید و ببینید چه ابداعاتی از ۱۰۰ سال پیش تا به امروز صورت گرفته تا در نهایت این ابزارهای هوشمند به شکل امروزی­شان در بیایند.

  • اولین فرستنده رادیویی در سال ۱۸۸۷ اختراع شد.
  • اولین دوربین عکاسی در سال ۱۸۳۹ ساخته شد.
  • اولین پرتوی کاتدی که پیشگام صفحات دیجیتالی است، در سال ۱۸۹۷ ابداع شد.
  • اولین مدار یک پارچه در سال ۱۹۴۹ اختراع شد.

ممکن است از خود بپرسید که آیا در صنعت رباتیک نیز ۱۰۰ سال عقب هستیم؟ قطعاً خیر. چرا که با پیشرفت روزافزون فناوری‌های مدرن، سرعت توسعه صنعت رباتیک نیز افزایش پیدا می‌کند.

منبع: کلیک