افزونه‌های کروم کاربردهای متفاوتی دارند. با بهترین افزونه‌های کروم برای افزایش تمرکز در کار و بهره‌وری آشنا شوید.

کلید ترکیبی Ctrl+T کیبورد در مرورگر کروم یا سایر مرورگرها، تبدیل به عملی ناخودآگاه برای بسیاری از کاربرها شده است. افزونه‌های تب جدید در مرورگرهای اینترنت، می‌تواند به افزایش تمرکز شما کمک کند. با یک تنظیم ساده و دقیق، تب جدید شما می‌تواند یک هشداردهنده برای تمرکز در انجام کارها به‌جای وب­گردی و دیگر حواس‌پرتی‌ها شود.

نکته: حتی اگر از کروم استفاده نمی‌کنید، باز هم می‌توانید از این افزونه‌ها استفاده کنید. برخی مرورگرها از جمله معروف‌ترین آن‌ها مثل فایرفاکس و اپرا، می‌توانند افزونه‌های کروم را مستقیما نصب کنند.

Ultidash -1

چمدانی از یک داشبورد اساسی که به‌سادگی یکی از بهترین ابزارهای افزایش بهره‌وری است و می‌توانید در وب­استور گوگل کروم آن را پیدا کنید. بلافاصله پس از دانلود و نصب آن، با رابط کاربری ساده و زیبایی روبه‌رو می‌شوید. لیست انجام کارهای (to-do list) سفارشی‌سازی و مدیریت انجام کارها را برایتان ساده و رضایت‌بخش می‌کند. زمان‌سنج این افزونه مراقب شما در اتلاف وقت و کاهش بهره‌وری است. اما از همه مهم‌تر مسدودکننده وب‌سایت Web Site Blocker  در این افزونه است که مانع از مراجعه‌های متعدد شما به وب‌سایت‌های مختلف می‌شود. به‌وسیله بررسی‌کننده (Tracker) وب‌سایت نیز می‌توانید مدت‌زمانی را که صرف وب­گردی و اتلاف وقت کرده­اید، اندازه‌گیری کنید.

بخشی از نتایج  Ultidash‌دست­یابی به بهره‌وری بیشتر و از بین بردن حواس‌پرتی‌ و در نتیجه افزایش بهره‌وری نهایی می­باشد، به همین دلیل می‌توان آن را یکی از بهترین نمونه‌های موجود در زمینه‌ی افزایش بهره‌وری دانست. قابلیت‌های مسدودکننده و بررسی‌کننده وب‌سایت در این افزونه، بیش از هر افزونه دیگری در افزایش بهره‌وری به شما کمک خواهد کرد.

۲- DayBoard

Dayboard  یک ابزار لیست انجام کار است که به شما در انجام کارها کمک می‌کند. کار با آن نیز بسیار ساده است؛ کارهای خود را بر اساس بیشترین میزان اهمیت در آن وارد و به ترتیب اولویت مرتب کنید و به انجام آن‌ها بپردازید. تنها ایراد این افزونه محدودیت اضافه کردن تعداد تنها ۵ وظیفه در هر روز است. این افزونه همچنین دارای قابلیت حالت تمرکز (Focus Mode) است که کمک می‌کند تمرکز خود را تنها بر انجام یک کار و وظیفه قرار دهید.

هر زمان که تب جدید باز ‌کنید، این برنامه به شما یادآوری می‌کند که چه کار یا کارهایی اولویت بالایی دارند و لازم است کدام‌ یک از آن‌ها در چه زمانی انجام شود. از آنجایی که تنها محدودیت انجام ۵ کار در هر روز دارید، سردرگم و نگران از انجام آن‌ها نخواهید شد. البته این زیاد هم بد نیست؛ چرا که باعث افزایش انگیزه و اشتیاق شما به انجام کارها با توجه به تعداد کم آن‌ها می‌شود. در ضمن قابلیت همگام‌سازی میان کامپیوترهای مختلف نیز وجود دارد.

همانندUltidash، Dayboard تنها افزونه این لیست است که قابلیت مسدودسازی وب‌سایت دارد و مانع از حواس‌پرتی و اتلاف وقت شما در وب‌سایت‌هایی نظیر فیسبوک، ردیت یا یوتیوب می‌شود.

۳- Start

آی گوگل (‌iGoogle) را که به خاطر دارید؟ یک داشبورد همه‌کاره محبوب که به جمع‌آوری اخبار، ایمیل، وضعیت آب و هوا، یادداشت‌ها، لیست کارها، رویدادها، اخبار سهام و … می‌پرداخت. استارت هم سرویسی مشابه همان است اما در صفحه تب جدید.

این افزونه از ویجت‌های قابل تغییر برای سفارشی‌سازی محیط خود بر اساس سلیقه شما استفاده می‌کند. می‌توانید ویجت‌های غیر قابل استفاده را نیز غیر فعال کنید. ویژگی ممتاز استارت این است که یک بررسی کلی از همه آنچه در فیسبوک، توئیتر و یوتیوب می‌خواهید به شما می‌دهد و می‌توانید بدون مراجعه به آن وب‌سایت‌ها از وضعیت اخبار، پست‌ها، ویدیوها، توئیت‌‌ها و … باخبر شوید.

۴- Momentum

ممنتوم نسخه‌ی سبک‌تر Ultidash است. برخلاف افزونه‌های اشاره‌شده در بالا، ممنتوم باعث افزایش انگیزه برای انجام بهتر و بیشتر کارها در شما نمی­شود ولی در عوض به شما کمک می‌کند که خونسرد و حواس‌جمع باشید. میزان بهره‌وری در افراد مختلف متفاوت است و این افزونه برای افرادی است که به یک محیط ساده و کوچک و کاربردی برای انجام کارها نیاز دارند.

با استفاده از این افزونه شما قادر به ردیابی لیست کارهای در دست انجام خود خواهید بود؛ ولی ممنتوم به شما کمک می‌کند که تمرکز داشته باشید و هر بار یکی از آن‌ها را انجام دهید. مورد جالب دیگر در مورد این افزونه آن است که هر روز تصویر پس‌زمینه و جمله‌های انگیزشی آن برای ایجاد روحیه‌ای بهتر در شما تغییر می‌کند. همچنین در صورت تمایل می‌توانید یک ویجت وضعیت آب و هوا به همراه لیستی از وب‌سایت‌های مورد علاقه خود را به آن اضافه کنید.

ممنتوم سال‌ها است به‌عنوان بهترین افزونه‌ی تب جدید برای افزایش میزان بهره‌وری افراد در گوگل کروم معرفی می‌شود. طی این سال‌ها این عنوان به هیچ افزونه دیگری داده نشده و حالا بهتر نیز شده است.

۵- leoh

این افزونه بسیار شبیه ممنتوم است؛ شما در Leoh یک لیست کارهای در دست انجام، یک هدف روزانه و یک جمله انگیزشی برای آغاز روز به همراه یک رابط کاربری ساده، روان و زیبا دارید. همچنین این افزونه دارای یک برنامه‌ی یادداشت، پیش‌بینی وضع هوا به همراه تصاویری زیبا از طبیعت است. حتی می‌توانید در صورت تمایل، تصاویر و رنگ‌ها را نیز به دلخواه خود تغییر دهید.

تنها ویژگی‌ که Leoh را از ممنتوم متمایز می‌کند، سازگاری و انطباق‌پذیری آن با سرویس تقویم گوگل است. این یک ویژگی بسیار مهم و جالب است؛ چرا که سرویس تقویم گوگل به خودی خود ابزاری عالی برای برنامه‌ریزی روزانه و مرتب‌سازی برنامه‌ها است.

۶- Papier

برخلاف افزونه‌های معرفی‌شده در بالا، Papier  هیچ کاری با تغییر صفحه تب جدید شما به یک داشبورد همه‌کاره ندارد و یک ابزار انگیزشی و الهام‌بخش هم نیست. در عوض کاری که این افزونه انجام می‌دهد، این است که صفحه تب جدید مرورگر شما را به یک ابزار ساده برای نوشتن یادداشت‌ها، افکار، ایده‌ها و … تبدیل کند.

با خالی کردن ذهن خود با نوشتن افکار و ایده‌ها در papier، ذهنی آرام‌تر خواهید داشت و با تمرکزی بهتر و منسجم‌تر به انجام کارها می­پردازید. می‌توانید از این افزونه به‌عنوان یک هشداردهنده و یادآور کارها برای خود استفاده کنید؛ در هر زمان که وسوسه شدید تبی جدید باز کنید، یک هشداردهنده برای شما ظاهر می‌شود.

۷- Speed Dial

در زمان ارائه مرورگر اپرا یک ویژگی که در آن توجه بسیاری را به خود جلب کرد و بسیار هم جالب و کاربردی بود، داشتن لیست دسترسی سریع Speed Dial  به لینک‌های مورد علاقه که توسط خود اپرا معرفی شده بود، است. اگر شما هم از طرفداران این قابلیت و کروم هستید، این ویژگی در اختیار شما قرار دارد. می‌توانید به‌وسیله این افزونه، قابلیت اختصاصی مرورگر اپرا را وارد گوگل کروم کنید.

شاید این افزونه کمی متفاوت با موارد اشاره‌شده در بالا باشد؛ ولی می‌تواند بسته به نوع و میزان استفاده، باعث افزایش بهره‌وری شما شود. حداقل باعث می‌شود بوکمارک کردن و استفاده از نوار بوکمارک قدیمی را کنار گذاشته و از لیست شماره‌گیری‌های این افزونه استفاده ‌کنید، که این خود باعث افزایش تمرکز و کاهش حواس‌پرتی شما می‌شود.

***

تمامی موارد اشاره‌شده تنها برخی از ابزارهای کاربردی برای صفحه تب جدید است. تعداد بسیار زیادی افزونه‌ی دیگر وجود دارد که شاید هیچ نقشی در افزایش میزان بهره‌وری نداشته باشند؛ ولی حتما در افزایش میزان کیفیت زندگی تأثیرگذار هستند.

منبع:  MAKEUSEOF