ایلان ماسک، میلیاردر و کارآفرین برجسته، دیروز اعلام کرد: انسان­ها به زودی در سایه هوش مصنوعی قرار می­گیرند و برای اینکه نوع بشر کنترل اوضاع را به طور کامل از دست ندهد، باید بتوانیم مستقیماً با ماشین­ها ارتباط برقرار کنیم.

ماسک در جریان اجلاس جهانی دبی و پس از افتتاح شعبه تسلا در امارات متحده عربی اظهار داشت: در آینده نزدیک شاهد ادغام و نزدیکی بیشتر هوش زیستی و هوش دیجیتال خواهیم بود و مانع اصلی در این راه، پهنای باند است، یعنی سرعت برقراری ارتباط بین مغز انسان و نسخه دیجیتالی آن.

البته ایده همزیستی انسان و کامپیوتر را نمی­توان نوآورانه تلقی کرد. پنجاه سال قبل یکی از پیشگامان علوم کامپیوتر و روانشناسی به نام «جوزف کارل رابنت لیکلیدر» مقالات متعددی را در زمینه تئوری تعامل مشارکتی بین انسان و حسابگرهای الکترونیکی به رشته تحریر درآورد و دیدگاه­های او، نسل بعدی دانشمندان و مهندسین را تحت تأثیر قرار داد.

ماسک معتقد است پهنای باند، عامل تعیین­کننده در آینده تعامل بین مغز انسان و ماشین است. او می­گوید: در حالیکه کامپیوترها با سرعت یک تریلیون بیت در ثانیه با یکدیگر ارتباط برقرار می­کنند، انسان به رقمی در حدود ۱۰ بیت بر ثانیه محدود است. وی افزود: اگر بتوانیم ارتباطی با پهنای باند وسیع و مغز برقرار سازیم، همزیستی بین انسان و هوش مصنوعی می­تواند بسیاری از مسائل را حل نماید.

از نظر این میلیاردر آمریکایی، مغز انسان باید تکامل پیدا کند تا بتواند با سرعت بالا به اطلاعات دست یافته و از هوش مصنوعی بهره گیرد. البته همچون همیشه، ماسک هیچ ایده راهبردی و عملیاتی را برای پیاده­سازی طرحش ارائه نکرد. او از فرصت استفاده کرده و برای توجیه نظراتش، اظهار داشت: هم اکنون سیستم­های خودران به مرور جایگزین راننده­ها می­شوند، چون وسایل نقلیه خودران از نظر ایمنی کاملاً بر انسان برتری دارند و شغل­های زیادی در این حوزه از بین می­روند.

گفتنی است مدیرعامل تسلا، بارها در مورد خطرات پیشرفت بی حد و مرز AI برای بقای نوع بشر هشدار داده و یکی از سرمایه­گذاران اصلی روی OpenAI به شمار می­رود. این کمپانی تلاش می­کند تا کنترل انسان بر سرنوشتش در مقابل هوش مصنوعی از دست نرود.

منبع: CNET