بعد از انجام تنظیمات مورد نیاز در نرم افزار تدبیر، می‌توانید نسبت به تهیه گزارش سامانه مؤدیان اقدام نمایید.

برای این منظور از منوی امکانات و زیرمنوی گزارشات سازمانی، گزینه “تهیه گزارش سامانه مؤدیان” را انتخاب نمایید. فرم “تهیه گزارش سامانه مؤدیان” نمایش داده می‌شود:

در فیلدهای “از تاریخ” و “تا تاریخ”، محدوده زمانی تهیه گزارش را وارد نمایید.

با کلیک روی دکمه  «انتخاب فایل اداره مالیات»، فرم Save Az ویندوز نمایش داده شده و نام فایل خروجی با پسوند Json ، با عنوان درنظرگرفته شده به صورت خودکار در فیلد “File_name” نمایش داده می‌شود. در نهایت روی دکمه Save کلیک نمایید:

فایل انتخاب شده در فیلد انتخاب فایل مربوط به اداره مالیات نمایش داده می‌شود:

با کلیک روی دکمه تهیه محتوا ) ( سیستم پیامی جهت دریافت تأیید از کاربر نمایش می‌دهد:

با تأیید این پیام، ساختار و محتوای جداول گزارش سامانه مؤدیان حذف شده و مجددا ساخته می‌شوند. با تأیید این پیام، درصورتی که همه مراحل قبل از تهیه گزارش سامانه مشتریان و کلیه تنظیمات در نرم افزار تدبیر به درستی انجام شده باشد، سیستم پیامی جهت اطلاع کاربر نمایش می‌دهد:

برای مشاهده گزارش ساخته شده، روی دکمه مشاهده کلیک نمایید. فرم “مشاهده/ ورود اطلاعات در جداول کاربران” نمایش داده می‌شود:

در این فرم، دو نوع جدول بر اساس فرمت مشخص شده از سوی سازمان امور مالیاتی، قابل ارایه است. برای این منظور می‌توانید از کمبوباکس “جدول”، یکی از جداول “__TmpTaxPayers_Body__” یا “__TmpTaxPayers_Main__” را انتخاب نموده و با کلیک روی دکمه   مقابل کمبوباکس جدول ، اطلاعات جداول مورد نظر نمایش داده می‌شود:

درنهایت با کلیک روی دکمه تهیه فایل، فایل Json ساخته شده و سیستم پیامی نمایش می‌دهد:

نکته ۱: امکان تهیه گزارش سامانه مؤدیان، “برای نسخه عربی پایگاه داده ورژن ۱۱٫۲٫۳٫۰ و نسخه لاتین پایگاه داده ورژن ۱۱٫۲٫۳٫۴″، قابل پیاده سازی و استفاده می‌باشد.

نکته ۲: درصورتی که برای تعدادی از مشتریان در نرم افزار تدبیر، اطلاعات مالیاتی وارد نشده باشد، هنگام کلیک روی دکمه تهیه محتوا در فرم گزارش سامانه مؤدیان، سیستم پس از نمایش پیام مربوط به ساخت محتوای جداول گزارش سامانه مؤدیان، با نمایش پیام خطا از ادامه عملیات جلوگیری خواهد نمود:

تا اینجا، مراحل تهیه گزارش سامانه مؤدیان به صورت آفلاین می‌باشد.

بعد از طی این مراحل، شرکتها برای صدور و ارسال صورتحساب الکترونیک دو راه پیش رو دارند:

  1. می‌توانند فایل Json ساخته شده را به شرکت معتمد تحویل داده تا شرکت معتمد، کلیه عملیات ارسال صورتحساب به سامانه مؤدیان را انجام دهد.

برای مشاهده لیست و انتخاب شرکتهای معتمد به سایت روبرو مراجعه نمایید: www.rca.gov.ir

  • شرکت مورد نظر به صورت مستقیم و بدون نیاز به شرکت معتمد، با استفاده از API‌های خودشان (برای مثال نرم افزار تدبیر) عملیات ارسال صورتحساب به سامانه مؤدیان را به صورت آنلاین انجام دهند.