استفاده از توابع پارامتریک در طراحی گزارشات چاپی تدبیر-بخش سوم
تذکر: به لحاظ نیاز به آشنایی با SQL، نحوۀ طراحی گزارشات چاپی تدبیر و همینطور آشنایی با مفاهیم تحلیل و طراحی پایگاه داده‌ها، بحث این نوشته؛ زیرساختی و مخاطب آن -بیشتر- مدیران فنی سیستم مالی تدبیر و نمایندگان و کارکنان بخشهای استقرار و پشتیبانی شرکت پردازش موازی سامان هستند. کاربری عادی نرم‌افزارهای تدبیر نیازی به یادگیری این مفاهیم ندارد.

ادامه مطلب از (استفاده از توابع پارامتریک در طراحی گزارشات چاپی تدبیر-بخش دوم)

در پنجرۀ «فهرست نماها» ردیف متناظر نمای موجودیت جدید را فعال کرده، روی «اصلاح» کلیک می‌کنیم تا کد نما نمایش داده شود (بدون استفادۀ مستقیم از نرم‌افزار SQL Server و از طریق این مسیر نیز می‌توانستیم کد نما را تغییر دهیم، اما از آنجا که نرم‌افزار یاد شده امکانات زیادی را جهت اشکالزدایی فرایند اسکریپت‌نویسی فراهم می‌کند روش توصیه شده برای ایجاد یا اصلاح نماهای کاربر؛ استفاده از همان نرم‌افزار است).

pic01
پس از تأیید، فیلد جدید «اضافات سطر» ظاهر می‌شود.

pic02
نهایتاً در پنجرۀ «فیلدهای موجودیت»، نمای موجودیت را مجدداً انتخاب می‌کنیم تا فیلد «اضافات سطر» به فیلدهای موجودیت نیز اضافه شود.

pic03
موجودیت جدید ما آمادۀ استفاده است و می‌توانیم در گزارشهای چاپی از آن استفاده کنیم. در صورتی که تمایل دارید موجودیت جدید تعریف شده در «شرکت»های دیگر مورد استفاده قرار گیرد می‌توانید آن را با استفاده از فرمان کلیک راست «ارسال به فایل» در پنجرۀ «موجویتهای تعریف شده» در فایلی با فرمت XML ذخیره کنید و در شرکت مقصد با استفاده از فرمان «دریافت از فایل» آن را اضافه و استفاده کنید.
به محیط طراحی گزارش‌ساز چاپی می‌رویم و یک گزارش چاپی جدید برای فاکتور فروش می‌سازیم و ستون جدیدی را برای «اضافات سطر» اضافه می‌کنیم، برای مشخص کردن مقدار آن از تابع پارامتریک استفاده می‌کنیم. موجودیت جدید را انتخاب و شرطهای سطح اول و دوم آن را مطابق تصویر زیر تعیین می‌کنیم.

pic04
مقدار خروجی تابع را برابر فیلد جدید «اضافات سطر» قرار دهید و از طریق کادر «فرمت» آن را به گونه‌ای قالب‌بندی کنید که در خروجی؛ عدد فارسی نمایش داده شود. با کلیک بر روی دکمۀ پیش‌نمایش، خروجی آن را ببینید.

pic05
گزارش چاپی را ذخیره کنید و نتیجۀ نهایی را با فاکتورهای مختلف آزمایش کنید.

pic06
سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
حمیدرضا محمدی کارشناس نرم افزار شرکت پردازش موازی سامان
پایان.