توجه به نرم افزار در دولت تدبیرصنعت نرم‌افزار در انتظار توجه دولت تدبیر و امید
دولت جناب آقای روحانی صد روز اول خود را با موفقیت‌های قابل توجهی در زمینه سیاست‌های خارجی و بین المللی و کنترل تحریم‌ها سپری نمود. در این صد روز البته شاهد ثبات نسبی نرخ ارز هم بودیم که برای فعالان اقتصادی و بویژه تولیدکنندگان، خبری خوب و امیدبخش بود.
لیکن در بخش انفورماتیک و بخصوص صنعت نرم افزار، هنوز شاهد هیچگونه تحول یا حتی برنامه‌ریزی قابل توجهی هم نبوده‌ایم. جای بسیار تاسف است که برخی از سایت‌های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین صندوق توسعه ملی، هنوز نرم‌افزار را بعنوان صنعت نمی‌شناسند و اگر یک شرکت نرم‌افزاری دارای پروانه تولید، درخواست تسهیلاتی نموده باشد، درگیر سایت‌هایی خواهد شد که عملا فاقد هرگونه ذهنیتی در رابطه با نرم‌افزار و ویژگی‌های این صنعت هستند (بعنوان مثال، دپارتمان مالی شرکت ما، پس از نزدیک به هشت ماه پیگیری و درج هزاران رکورد در چندین سایت اینترنتی و علیرغم داشتن تاییدیه‌های لازم از معاونت فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت نهایتا هیچ نتیجه ای نگرفت!).
حداقل انتظار فعالان صنعت نرم‌فزار از دولت تدبیر و امید این است که هر‌چه سریعتر در جریان نقشه راه و برنامه‌های بلندمدت و میان مدت این دولت در ارتباط با فناوری اطلاعات قرار گیرند. با توجه به مشکل بیکاری جوانان در کشور که وارد مرحله بحرانی شده و با در نظر گرفتن پتانسیل بالای صنعت نرم‌افزار برای ایجاد مشاغل تخصصی چگونه می‌توان این غفلت یا تعلل را تفسیر نمود؟
بسیار ضروری است که مباحث و مفاهیم مربوط به فناوری اطلاعات از همان دوره ابتدایی در برنامه دروس فرزندان این مرز و بوم قرار گیرد. بخش کامپیوتر مدارس راهنمایی و دبیرستان باید تقویت شود. برنامه دروس دانشگاهی در زمینه نرم‌افزار باید مطابق با نیازهای بازار داخلی و بین‌المللی بازنگری گردد. باید تدابیر لازم جهت حفظ نیروهای نخبه و جلوگیری از مهاجرت آنها به کشورهای دور و نزدیک اتخاذ گردد. هزینه‌ای که کشور ما در اثر خروج مغزهای متفکر و استعدادهای خود می‌پردازد فراتر از حد تصور است و ما فعالان بخش نرم‌افزار به طور روزمره با این مشکل دست به گریبان هستیم.
بعنوان یکی از فعالان این عرصه، بسیار امیدوارم که رییس‌جمهور محترم در گزارش صد روزه دوم دولت خویش، اشاره‌ای هم به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در رابطه با صنایع نوین و دانش بنیان و در راس آنها صنعت نرم‌افزار داشته باشند.
بهزاد مقصودی
آذر ۱۳۹۲
مدیر عامل شرکت پردازش موازی سامان تولید کننده محصولات تدبیر و سیستم حسابداری مالی، اداری، بازرگانی و حسابداری صنعتی