تأمین آب و اکسیژن به عنوان حیاتی­‌ترین نیاز انسان، همواره یکی از مهم­ترین چالش­های دانشمندان سازمان­‌های فضایی برای فراهم کردن امکان سکونت بشر در فضا بوده و حالا به نظر می­رسد این مسئله حداقل روی ماه رفع شده باشد.

طبق اخبار جدید، یک مهندس هوافضا به نام «تورستن دِنک» موفق شده رآکتوری بسازد که قادر است با استفاده از انرژی خورشید، از سنگ­های موجود در ماه، آب و اکسیژن تهیه کند.

دستگاه مورد بحث عملکرد شش ماهه آزمایشی خود را پشت سر گذاشته و به گفته سازنده، می­تواند آب و اکسیژن هشت فضانورد را با استفاده از سنگ و خاک موجود در ماه تأمین کند. این دستگاه در هر ساعت ۷۰۰ گرم آب تولید می­کند. رآکتور آقای دِنک که در حال حاضر ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد، از کانی­‌های ایلمنیت (FeTiO3) موجود در قسمت­‌های تیره رنگ ماه استفاده کرده و با مصرف انرژی ۱۰ کیلو وات، در هر ساعت ۷۰۰ گرم آب تولید می­‌کند. همچنین دستگاه مذکور با تجزیه مولکول­‌های آب می‌­تواند طی چهار ساعت، ۲٫۵ کیلوگرم اکسیژن تولید کند که رقم قابل توجه‌ی محسوب می­شود. البته برای آغاز فرآیند به مقداری هیدروژن (که از زمین به ماه حمل می­شود) نیاز است که در ادامه و با شروع به کار رآکتور، هیدروژن مورد نیاز نیز از واکنش‌­های موجود به دست می­‌آید.

لازم به ذکر است، فرآیندهای شیمیای در دمایی نزدیک به ۸۰۰ درجه سانتیگراد آغاز می­‌شوند، همچنین برای جلوگیری از آسیب به دستگاه (و آغاز تَف جوشی قطعات در دمای ۱۰۵۰ درجه سانتیگراد)، تورستن دِنک دمای رآکتور را به ۹۷۰ درجه سانتیگراد محدود کرده است. گفتنی است دستگاه مورد بحث در آینده برای کاهش وزن بهبود می­یابد و احتمالاً برای مأموریت­‌های سرنشین­دار روی سطح ماه، استفاده خواهد شد.

منبع: Daily Mail