جامعه مهندسان مشاور ایران موسسه خودتان را معرفی نموده و تاریخچه ای از آن بیان کنید؟

جامعه مهندسان مشاور ایران موسسه‌ای است که تمام مهندسین مشاور عضو آن هستند که در ۱۹ فیلد تخصصی فعالیت دارد. جامعه مهندسان مشاور ایران از سال ۱۳۵۲ فعالیت خودش را آغاز کرده و در ۱۳ مرکز استان نمایندگی مستمر دارد که به صورت دوایر شعب حساب‌هایشان نگه‌داری می‌شود این موسسه در حدود ۸۵۴ عضو فعال دارد که این اعضا در تهران و شهرستانها مستقر هستند.
این موسسه که از سال ۱۳۵۲ فعالیت خود را آغاز کرده با توجه به گسترش فعالیت و زمینه کاری شوراهایی در این زمینه بنا کردند که در واقع نمایندگان گروهی هستند که در جامعه مهندسان مشاور فعال هستند. اکثر کسانی که عضو جامعه هستند در گروه های ملی ایران فعالیت دارند. به عبارت دیگر جامعه مهندسان مشاور ایران یک موسسه نظارتی و تحقیقاتی می‌باشد که مربوط به پروژه‌های عمرانی می‌باشد و به نوعی مشاور و ناظر اجرای این پروژه ها می‌باشد.
لطفا خودتان را معرفی نمایید و بفرمایید که چه مدت است که در این شرکت و در چه سمتی مشغول به کار هستید؟

بنده حدودا ۱۱ سال فعالیت در زمینه حسابداری در شرکت‌های مختلف و در حوزه‌های مختلف مثل شرکت‌های پیمانکاری و بازرگانی و شرکت‌های تولیدی دارم. جامعه مهندسان مشاور ایران هم یک شرکت خدماتی می‌باشد که بنده در سمت مدیریت مالی از سال ۱۳۸۴ در این موسسه مشغول به کار می‌باشم. عضو انجمن حسابداران خبره ایران می‌باشم، همچنین به عنوان آموزش‌یار در دانشگاه پیام‌نور نیز فعالیت می‌کنم.  فارغ‌التحصیل رشته حسابداری می باشم و دوره زبان تخصصی را در انجمن حسابداران خبره ایران طی کرده‌ام.

به نظر شما استفاده از سیستم‌های مکانیزه در شرکت‌ها و سازمانها ضرورت دارد و شما در موسسه خودتان به چه میزان به این نرم‌افزارها احساس نیاز می‌کنید؟

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و علم روز خواه ناخواه همانطوری که حسابداری این موضوع را اساس کار خودش قرار داده است که اطلاعات باید به موقع و مفید ارایه شود و از نظر صحت باید مورد اعتماد باشد، استفاده از سیستم‌های مکانیزه و ابزارهای مختلفی که در اختیار حسابدار قرار داده می‌شود باعث می‌شود که سرعت و دقت عملکرد در مورد گزارش‌گیری‌ها و مواردی که به صورت تکراری انجام می‌شود بالا برود.
زمانی که من در این حوزه شروع به کار کردم روش حسابداری به صورت دستی بود باید اسناد را در دفاتر به صورت دستی ثبت می‌کردیم و از آن گزارش می‌گرفتیم و تراز تهیه می‌کردیم و مغایرت گیری نیز به صورت دستی بود. ولی امروزه وجود سیستم‌های مکانیزه کار حسابداران را راحت‌تر کرده و با ثبت یک حساب اثرات آن حساب را در جاهای دیگر نیز مشاهده می‌کنیم و دیگر نیازی به ثبت یک سند در جاهای مختلف نیست و یک حسابدار می تواند سریعتر گزارش های مالی را از طریق همین سیستم‌های مکانیزه تهیه کرده و ارایه دهد.
البته باید در نظر بگیریم که هرچند وجود سیستم‌های مکانیزه کار را راحت تر کرده اما یک حسابدار نیز باید توان کار با این سیستم‌ها را داشته باشد و بتواند که از این سیستم‌ها در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کند. البته ناگفته نماند که یک نرم‌افزار هم باید توانایی این را داشته باشد که یک حسابدار بنا به نیاز‌های خود در هنگام گزارش‌گیری تغییراتی در نوع و شکل آن بوجود آورد و در نهایت در بحث حسابداری، سیستم‌های مکانیزه کمک شایانی در سرعت و دقت نسبت به سیستم دستی به حسابدران کرده است.

جناب آقای همراهینحوه آشنایی جنابعالی با شرکت پردازش موازی سامان چگونه بوده است؟

همانطور که در ابتدا عرض کردم بنده عضو انجمن حسابداران خبره ایران هستم و تبلیغات شما را در مجله حسابدار دیدم و علاوه بر آن در یک شرکت تولیدی که چندین شرکت دیگر زیر مجموعه آن بودند به عنوان مشاور مالی مشغول به کار بودم که از نرم‌افزار تدبیر استفاده می‌کردند و از نحوه کارکرد و گزارش‌گیری‌های این نرم‌افزار رضایت داشتم بنا به این دلیل وقتی در جامعه مهندسان مشاور مشغول به کار شدم و با توجه به اینکه نرم‌افزار تدبیر یک نرم‌افزار کاربردی می‌باشد تصمیم گرفتم که این نرم‌افزار را خریداری کنم و از سال ۸۸ تا کنون از آن استفاده می‌کنیم.

در حال حاضر از کدامیک از مجموعه نرم‌افزار های تدبیر استفاده می‌کنید؟

ما در این موسسه از بسته کامل این نرم‌افزار البته به غیر از سیستم انبارداری، شامل سیستم‌های حسابداری مالی، حقوق و دستمزد و خزانه‌داری استفاده می‌کنیم و خوشبختانه تا به حال هیچ مشکلی از نظر گزارشات نداشتیم. در مورد نرم‌افزار اتوماسیون‌اداری چون قبل از ورود بنده به این مجموعه خریداری شده بود و در حال استفاده بودند، اتوماسیون اداری تدبیر را خریداری نکردیم.

به نظر شما استفاده از نرم‌افزار تدبیر به چه میزان در پیشرفت کاری شرکت شما اثر داشته است؟

سیستم تدبیر همانطوری که گفتم نرم‌افزاری است که بر اساس نیازی که دیده می‌شود در موسسه خودتان چه تولیدی و چه خدماتی مثل همین جامعه مهندسان مشاور ایران، خیلی راحت‌تر می‌شود گزارش‌گیری کرد یعنی موارد و تغییراتی که مد نظر می‌باشد و قصد اعمال در سیستم داریم و نیاز یک حسابدار است را در اختیار ما قرار می‌دهد. با توجه به اینکه در ثبت اسناد باید یکسری استانداردها رعایت شود نرم‌افزار تدبیر این امکان را به ما داده است که بتوانیم در مواقع مختلف بطور مثال در بخش حقوق و دستمزد گزارشات مورد نیاز را به صورت یک فایل به سیستم اداریمان ارتباط بدهیم که در پایان سال دسترسی به جزییات گزارشات کارکرد و حقوق و مرخصی‌های کارمندان را داشته باشیم. همچنین گزارشات مربوط به بازخرید سنوات کاری پرسنل از طریق این نرم‌افزار استخراج می‌شود.
البته در مورد حسابداری مالی و اموال درخواستهایی داشتیم جهت عملکرد بهتر این نرم‌افزارها بر اساس نیازهای موسسه خودمان، که با هماهنگی انجام شده با واحد پشتیبانی و نرم افزار شرکت، موارد مطرح شده در حال بررسی می‌باشند.
در مورد پیشرفت کاری باید عرض کنم که ما در این موسسه از نرم‌افزارهای دیگری استفاده می‌کردیم که آرامش خاطر و اطمینان لازم را در من ایجاد نمی‌کردند ولی سیستم تدبیر این آرامش و اطمینان را برای من به ارمغان آورده است.

رضایت شما از این نرم‌افزار به چه میزان می‌باشد؟

رضایت من نسبت به بخش خدمات در حدود ۷۰ درصد می‌باشد بدلیل اینکه در این مدت یک‌سری خواسته‌هایی داشتیم که البته بخش نرم افزار این مشکلات را برای ما مرتفع کردند اما چون موضوع زمان مطرح می‌باشد و انجام این تغییرات و تهیه نسخه جدید و به روزآوری نرم‌افزار با تاخیر انجام می‌شود باعث شده که من نسبت به ارایه خدمات بخش نرم‌افزار و پشتیبانی رضایت ۷۰ درصدی داشته باشم و اما ناگفته نماند که هر زمان که ما نیاز به کمکی داشتیم یا مشکلی برای ما پیش می‌آمد با یک تماس با واحد پشتیبانی در اسرع وقت اقدام به رفع این مشکل چه حضوری و چه تلفنی می‌کردند و امیدوارم که ما از این پس شاهد به روزآوری سریع‌تر این نرم‌افزارها باشیم. ولی از لحاظ نرم‌افزار و برنامه، خوشبختانه تدبیر جوابگوی ما بوده و تا به حال با برنامه مشکل خاص و اساسی که منجر به عدم کارایی برنامه شود نداشتیم و من کاملاً از نرم‌افزار تدبیر رضایت دارم.

مهمترین دغدغه جنابعالی در سازمان خودتان چیست؟

دغدغه یک مدیر مالی مربوط به همان بخش مالی می‌باشد. به هر حال هر واحد مالی به دنبال ارتقای منابع مالی می‌باشد، و سعی می‌کند از آن منابعی که دارد بتواند بهترین استفاده را ببرد. ولیکن مشکلات مالی موجود باعث شده تا منابع مالی ما هم کاهش یابد. همانگونه که استحضار دارید جامعه مهندسان مشاور ایران وابسته به نهاد یا ارگانی نمی‌باشد که به وسیله آنها از لحاظ مالی پشتیبانی شود. درآمد این موسسه از طریق دریافت حق‌عضویت از همان ۸۵۴ عضو این جامعه می‌باشد که هزینه ها از محل آن پرداخت می‌شود. اما با توجه به اینکه هزینه‌ها افزایش داشته اما ما حق‌عضویت را افزایش نداده‌ایم، منابع مالی ما کاهش یافته و همین امر دلیل بوجود آمدن دغدغه مالی برای من شده ‌است.

آیا در سازمان شما بخشی هست که هنوز به صورت سنتی فعالیت کند؟

خوشبختانه خیر! در این موسسه تمام بخش‌ها با استفاده از سیستم‌های مکانیزه فعالیت می‌کنند.

با توجه به اینکه چندین سال است با نرم‌افزار تدبیر کار می‌کنید آیا آن را به دیگر شرکت‌ها و یا دوستان خود پیشنهاد می‌نمایید؟

بله صد درصد. البته من این کار را تا به حال انجام داده‌ام. زمانی که من قصد خرید این نرم‌افزار را داشتم با واحد فروش شرکت خیلی صحبت کردم. به هر حال هر موسسه‌ای برای فعالیت‌هایی که دارد تلاش می‌کند تا نرم‌افزاری را خریداری کند که بتواند جوابگوی چند سال آینده هم باشد و بتواند نیاز‌های آن موسسه را برآورده کند. چون من از قبل از این نرم‌افزار اطلاعات داشتم و می‌دانستم که نرم‌افزار خوبی است اقدام به خرید تدبیر کردم و از آنجایی که مشاوران زیاد و بزرگی اینجا فعالیت دارند مایل هستم که بیشتر این نرم‌افزار را معرفی کنم چون سیستم کاربردی و ساده می‌باشد و به راحتی می‌توان از آن گزارش گرفت و با آن کار کرد یعنی یک کاربر با اطلاعاتی که در زمینه‌های مالی و کامپیوتر دارد می‌تواند به‌راحتی با آن کار کند و اینکه حسابداری بیشتر به نرم‌افزاری نیاز دارد که بتواند به آن اعتماد کند. چون من با سیستم تدبیر کار کرده‌ام و از آن راضی بودم دوست داشتم که در این موسسه از آن استفاده کنم و اینجا جایی باشد برای معرفی آن به سایر اعضا.

در آخر اگر مطلب خاصی مد نظرتان می‌باشد لطفاً بفرمایید.

ما انتظار داریم که شرکت پردازش ‌موازی‌ سامان به ما نزدیک تر باشد البته خوشبختانه تمام افرادی که از واحد پشتیبانی به اینجا آمده‌اند خودشان از دانش‌آموختگان رشته حسابداری هستند و صحبتهای ما را بهتر متوجه می‌شوند و این یک حسن است. اما امیدواریم که بیشتر از نظرات و پیشنهادات ما استفاده کنند. در سیستم خزانه‌داری دستور پرداخت کاملی وجود ندارد و این برای ما مشکلی را به‌وجود آورده است. البته در تمام نرم‌افزار‌ها یک سری کاستی‌ها وجود دارد اما ما انتظار داریم که این کاستی‌ها سریع‌تر برطرف شود. البته من پیش‌بینی می‌کنم که تدبیر در سالهای آینده با وجود رقبایی که وجود دارد رشد بیشتری داشته باشد و آینده بهتری نسبت به سایرین خواهد داشت چون سیستمی است که با توجه به کارایی و خدماتی که ارایه می‌دهد نسبت به سایر نرم‌افزارها از قیمت پایین‌تری برخوردار است چه بسا کارایی بهتری هم داشته باشد که این یک امتیاز خوب به حساب می‌آید.