سوالاتی که قبل از پیاده‌‏سازی استراتژی کلان داده‏‌ای باید پرسیده شود

ما  پیوسته در زندگی روزمره‌ی خود شاهد  حضور پر رنگ و اجتناب ناپذیر جریان‌های داده‏‌ای ناشی از  فناوری هستیم. تلفن‌ها، تلویزیون‌‏ها، سیستم‏‌های کامپیوتری، کارت‏‌های اعتباری و حتی ساختمان‏‌های مجهز به حسگر، همه و همه در این جریان داده‏‌ای به نوعی ایفای نقش می‌کنند. نه تنها روز به روز بر حجم این نوع داده‌ها افزوده می‌شود، بلکه سرعت افزایش این حجم داده‌‏ای به طور شگفت انگیزی رو به افزایش است، به طوری که هر دو سال یکبار، شاهد افزایش دو برابری سرعت افزایش این حجم داده‌‏ای نسبت به دو سال قبل هستیم. با توجه به داده‌هایی که هر ساله ایجاد می‌کنیم، پیش‏بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، حدود ۴۴ زتاباییت و یا ۴۴ تریلیون گیگابایت حجم داده‌‏ای در سرتاسر دنیا وجود خواهد داشت. جای شگفتی دارد! ولی سؤالی که ذهنمان را درگیر خود می‌کند این است: مشاغل کاری مختلف چطور قصد دارند خود را در برابر این حجم زیاد از داده‌ها مسلح نمایند؟ چطور می‌توانیم این حجم انبوه داده‏ای را حس کنیم؟

مطالعات صورت گرفته خاطر نشان کرده‌اند که سازمان‌هایی که از استراتژی‏‌های داده‏‌ای مناسبی استفاده نمی‌کنند، در مقایسه با رقبایی که از رویکردهای مناسب مبتنی بر داده استفاده می‌کنند سودآوری کمتری خواهندداشت. بر اساس نتایج حاصل از مطالعاتی‏ که توسط IDC انجام شده است، شرکت‌هایی که از منابع داده‌‏ای مختلف، ابزارهای تحلیلی (مانند تحلیل‌های پیش گو) و مجموعه‏‌های متفاوتی از معیارها استفاده می‌کنند، در مقایسه با شرکت‌هایی که از این استراتژی‌‏های کلان داده‌‏ای استفاده نمی‌کنند، با افزایش احتمال ۵ برابری در بدست آوردن چیزی فراتر از انتظار در پروژه‌‏های خود روبرو خواهند بود. و این مزیت تنها برای شرکت‏‌های بزرگ نیست.

از آنجایی که صاحبان مشاغل کوچک ممکن است غرق کلان داده‌ها شوند، باید جمع‌‏آوری و استفاده از این اطلاعات را مد نظر خود قرار دهند. دلیل این کار این بوده که با توسعه و گسترش دامنه‌ی شغلی، طبیعتاً بر حجم داده‌ها نیز افزوده خواهد شد. در زمانی که همه‌ی این داده‌ها به درستی ذخیره‌‏سازی شده و مورد تحلیل قرار گیرند، جنبه‏‌های بسیار مهمی از آن فرایند شغلی پدیدار شده که در صورت عدم انجام این کار ممکن است هرگز متوجه آن‌ها نشویم.

داده‌ها این فرصت ایده‌‏آل را در اختیار شرکت‌ها قرار داده تا ذره ذره اطلاعاتی که می‌تواند به بهبود فرایند شغلی آن‌ها کمک کند را بدست آورند. آیا شما قصد استفاده از این سرنخ‏‌های غنی اطلاعاتی را به منظور اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه را ندارید؟

برای مشاغل کوچکی که تمایل به استفاده از کلان داده‌ها دارند، چهار سؤال وجود داشته که باید آن‌ها را در نظر گرفت:

  1. پر فشارترین چالش‌ها در فرایند شغلی من چیست؟

به مسئله‌‏ای که چند ماه گذشته در شغل خود با آن روبرو بوده‏‌اید، فکر کنید: اصطکاک کارمندان، ناکامی در حفظ مشتری، انتقادات مشتریان، ناتوانی در محقق کردن مشخصه‌‏های پروژه و یا تکمیل آن‌ها در ضرب‌الاجل‏‌ها و بطور خلاصه هر نوع مسئله‌ی داخلی و یا هر چیزی که اعتبار شرکت شما را دچار خطر می‌سازد. این مسائل را به طوری اولویت‌‏بندی کنید که بتوانید از همان ابتدا توجه خود را بر روی مهم‌ترین مسائل قرار دهید.

  1. با وجود رویکردها و اطلاعات بهتر، چطور می‌توانم بر این چالش‌ها غلبه کرده و اساس کارم را بهبود دهم؟

بر مبنای رویکردهای داده‌‏های بدست آمده، می‌توانید برنامه‌هایی استراتژیک را به منظور کاهش چالش‌هایی که در مرحله‌ی اولیه با آن رورو هستید ایجاد کنید. با کمک داده‌ها، می‌توانید مسائل را به شکل شفاف‌‏تری مشاهده کنید. به دنبال آن، مسائل در زمان کمتری حل شده و ممکن است در آینده بتوانید از آن‌ها اجتناب کنید.

  1. چطور می‌توانم مشتریانم را بهتر بشناسم؟

از هوش مشتری مبتنی بر داده‌ها  برای درک رفتار مشتری‌تان استفاده کنید. الگوهای خرید مشتری را مورد تحلیل قرار دهید. به شکایات مشتریان گوش فرا دهید و یافتن راه حل و پاسخ به مشکلات آن‌ها را مورد توجه قرار دهید. این فعالیت‌ها در تدوین راهکارهای مشتری محور بهتر به شما کمک می‏کند.

  1. چطور می‌توانم این رویکردها را بکار گیریم و آن‌ها را بر اساس فرصت‌هایی که این داده‌ها ارائه می‌دهند به سودآوری مبدل سازم؟

شرکت‌‏های آینده‌‏نگر می‌دانند که رویکردهای مبتنی بر داده‌ها می‌تواند به عنوان رهنمودی عالی برای مدیریت جنبه‌‏های شغلی که معمولاً مشهود نبوده، ولی با این حال ضروری می‌باشند، بکار گرفته شود. استفاده از داده‌ها به منظور بدست آوردن این فاکتورها می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‏‌های بهتری را برای آینده توسعه دهید و از آن‌ها در فرایند شغلی خود منفعت ببرید.

کلان داده‌ها از تنوع بسیار گسترده‏ای برخوردارند چرا که می‌توانند در انواع مشاغل خرد و کلان بکار گرفته شده و تفاوت عمده‏‌ای را بر روی موضوعات کوچک و بزرگ ایجاد کنند. تمام چیزی که نیاز دارید این است که  بدانید این داده‌ها در کجای چارچوب سازمان شما کاربرد دارد و از آن به درستی استفاده کنید. پاسخ به سؤالات بالا نه تنها به شفاف‏‌سازی ابهامی که از کلان داده‌ها دارید کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به شما در استفاده از یک روش ساخت‌‏یافته برای استفاده از داده‌ها نیز کمک کند.

منبع: http://blogs.sap.com