بهار با تمام زیبایی و شکوه از راه رسیده و جامه‌ای نو بر تن طبیعت پوشانده است. درختان جوانه زده‌اند و برگها و شکوفه‌های نو درآورده‌اند. گویی جهان از نو زاده شده. انگار خزان و زمستان افسانه‌ای بیش نبوده. طبیعت را با نومیدی و دلسردی کاری نیست. شکست برایش مفهومی ندارد و از فجیع ترین حوادث، پیروزی می‌سازد. آری روش طبیعت چنین است و روش انسانهای بزرگ نیز.
در اولین ماه از سال ۹۰ علاوه بر جشنهای جاودانه نوروز و مراسم سیزده بدر، چند مناسبت دیگر نیز بسیار جالب توجه بودند. در تاریخ هشتم فروردین (بیست و هشتم مارس)، تلسکوپ سویفت ناسا، انفجاری شگفت انگیز را در مرکز یک کهکشان در فاصله ۳٫۸ میلیارد سال نوری از زمین ثبت کرد که از نوع انفجارهای اشعه گاما طبقه‌بندی شد، ولی عجیب آن است که درخشش آن هنوز هم ادامه دارد. انگار کسی از مرکز آن کهکشان می‌خواسته نوروز را به ایرانیان تبریک بگوید، تبریکی طولانی و کشدار همچون دید و بازدیدهای سال نو.
نوزدهم فروردین(هشتم آوریل)، سالروز پایان غم انگیز زندگی یکی از بزرگترین نویسندگان معاصر ایران، صادق هدایت بود. آن هم نه در وطن که در غربت. در خانه‌ای در شهر پاریس. امروز هم اگر بخواهیم سری به مزارش بزنیم، باید تا گورستان پرلاشز پاریس طی طریق کنیم. البته در نزدیگی آرامگاه او، مقبره بزرگانی چون غلامحسین ساعدی و مارسل پروست را هم خواهیم دید. یادش گرامی باد.
درست چهار روز بعد، در بیست و سوم فروردین (دوازدهم آوریل)، پنجاهمین سالروز آغاز عصر فضا را پشت سر گذاشتیم. در این روز بود که یوری گاگارین، بعنوان اولین انسان در تاریخ بشر، به فضا پرتاب شد. رویدادی که مفهوم وطن را برای نوع بشر، یکباره دگرگون کرد و افقهای جدیدی را به روی او گشود. مقدمه ای که یکی از نتایج درخشان آن، ایستگاه فضایی بین المللی است که همواره میزبان چندین فضانورد از کشورهای مختلف جهان است، و دیگری تلسکوپ فضایی هابل، که در بیست سال گذشته، مفهوم هستی و کائنات را نزد اندیشمندان جهان، یکسره دگرگون کرده است.
و بالاخره، روز جمعه بیست و ششم فروردین(پانزدهم آوریل)، همزمان بود با سالروز تولد لئوناردو داوینچی، خالق مونالیزا، در ۱۴۵۲ میلادی و درگذشت ژان پل سارتر، فیلسوف فرانسوی، در سال ۱۹۸۰ میلادی.
با این امید، که ذکر نام و یاد این نوابغ بزرگ همراه با رستاخیز طبیعت، الهام بخش ما ایرانیان باشد برای آغاز سالی پربار و سرشار از پیروزی و یادمان نرود که شکستهای احتمالی را نیز، همچون طبیعت، مقدمه‌ای برای پیروزیهای آینده بسازیم.
بهزاد مقصودی
نوشته شده در تاریخ : ۲۷ فروردین ۱۳۹۰