خستگی مغز در نتیجه­ی استرس، کم­خوابی و خیره­شدن به کامپیوتر هنگام کار بسیار آزار دهنده است و تلاش شما برای تمرکز بی­نتیجه خواهد ماند. اگر با خستگی مفرط مغز مواجه شدید، وقت آن رسیده استراحتی به مغز بدهید و با چند داروی گیاهی آن را تقویت کنید.

۱-       رزماری

رزماری یکی از گیاهانی است که بخصوص به صورت رایحه­درمانی، عملکرد و خستگی مغز را بهبود می بخشد و حافظه را تقویت می­کند.

۲-       گوجه گیلاسی

این گیاه با تقویت سیستم ایمنی بدن و مغز استرس را کاهش داده و از زوال سلول­های مغزی جلوگیری می­کند. از خاصیت­های خوب این گیاه، کمک به مغز در قدرت تشخیص و نظم و ترتیب دادن افکار است.

۳-        جینکوبیلوبا  (GINKGO BILOBA)

این گیاه خودرو که نوع مشابه آن در ایران “توله یا پنیرک” نامید می­شود، صدها سال است که برای درمان و بازسازی سلول­های مغزی مورد استفاده قرار می­گیرد.

۴-       جینسنگ

جینسنگ گیاه دیگری است که تاثیر آن بر عملکرد مغز ثابت شده است. بدن و مغز با استفاده از این گیاه با لحظات استرس­زا راحت­تر مواجه شده و از پیر شدن سلول­های مغز و بالا رفتن سن جلوگیری می­نماید.

۵- براهمی یا خرفه

گیاهی که حافظه، هوش، تمرکز و قدرت یادگیری را افزایش می­دهد، همچنین به کمک غده فوق کلیوی می­آید تا باعث کاهش استرس و اضطراب در بدن شود.

۶- واچا  (VACHA)

معمولا برای بیماری سیستم اعصاب استفاده می­شود. این گیاه قادر است تمرکز را افزایش دهد و مسمومیت بافت مغزی را از بین ببرد.

۷- ریحان

این گیاه با گردش بیشتر و بهتر اکسیژن در مغز باعث عملکرد بهتر آن شده و به عنوان تقویت­کننده­ی قدرت تشخیص مغز به کار می­رود.

۸- گتاکولا  (GOTU KOLA)

این گیاه که بیشتر از دم کرده آن استفاده می­شود، علمکرد کلی مغز را بهبود می­بخشد. این گیاه کاهش­دهنده استرس و تقویت­کننده حافظه بوده و باعث گردش خون بیشتر در مغز می­شود.

۹- رودیولا  (RHODIOLA)

گیاهی که قرنهاست ریشه آن برای کاهش استرس و افزایش قدرت بدنی و فکری هنگام خستگی مورد استفاده قرار می­گیرد.

شاید بعضی از این گیاهان هنوز در ایران کشت نمی­شود، ولی حداقل از چند گیاهی که در ایران وجود دارد مثل جینسنگ، ریحان، خرفه، رزماری، گوجه گیلاسی و پنیرک حتما استفاده کنید تا هیچ­گاه دچار خستگی بیش از حد سلول­های مغزی نشوید.

منبع: نت نوشت