جیم کالینز در کتاب معروف و پرفروش خود به نام از خوب به عالی (Good To Great) نوع جدیدی از رهبری سازمان را مطرح می‏‌کند. او یک تیم پژوهشی تشکیل داده است که ۱۴۳۵ شرکت موفق دنیا را در سال‏‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۵ میلادی بررسی کرده‌‏اند. از بین این تعداد، در نهایت یازده شرکت انتخاب شده‌‏اند که از ویژگی خاصی برخوردار بوده‏‌اند؛ این‏که در مقطعی از حیات خود، پس از یک دوره رکود یا در جا زدن، ناگهان دچار تحولی شگرف شده و به شرکت‌هایی بسیار موفق مبدل شده‎اند. موفقیتی که حداقل پانزده سال دوام یافته است.
یکی از ویژگی‌های مشترک در این یازده شرکت، وجود نوعی از رهبری در سازمان بوده که رهبری تراز پنجم (Level 5 Leadership) نامیده شده است.
چهار تراز یا سطح پایین‎تر به قرار زیر هستند:
تراز اول: فردی با قابلیت‌های بالا؛ تراز دوم: عضوی از تیم با مشارکت بالا در کار تیمی؛
تراز سوم: مدیر قابل؛ تراز چهارم: رهبر تأثیرگذار.

رهبری سازمان در تراز پنجم

آقای کالینز در توصیف رهبر تراز پنجم می‏‌گوید که این رهبر با ترکیبی جادویی و متناقض از فروتنی شخصی و اراده و قاطعیت حرفه‌ای باعث ایجاد بزرگی و تعالی ماندگار در سازمان می‌‏شود. در ادامه، بر اساس این کتاب، برخی از ویژگی‌های رهبر تراز پنجم ذکر خواهد شد:

  • رهبر تراز پنجم موفقیت و سربلندی سازمان را برتر از شهرت و ثروت شخصی خود می‏‌داند؛ از این رو همواره جانشینانی برای خود تعیین می‏‌کند و شرایطی برای آن‌ها فراهم می‌‏آورد که بتوانند پیشرفت و تعالی سازمان را در آینده تضمین کنند. حال‌آنکه رهبران خودشیفته‌تراز چهارم معمولاً جانشینان خود را در موقعیت شکست قرار می‏‌دهند.
  • رهبران تراز پنجم شدیداً فروتن و افتاده هستند؛ حال‌آنکه دو سوم رهبران سازمان‌های دیگر که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتهاند دچار خودشیفتگی و خود بزرگ‌‏بینی شدید بوده‌‏اند. این خصوصیت آن‌ها یکی از دلایل عقب‏‌ماندگی یا عدم تعالی سازمانشان بوده است.
  • رهبر تراز پنجم، در ایجاد خروجی‌ها و نتایج ماندگار برای سازمانش مصر است و در این راه هر کاری از دستش برآید، هر چند دشوار، انجام خواهد داد.
  • رهبر تراز پنجم اهل کار و تولید ارزش است و کمتر به دنبال نمایش، سر و صدا و حضور در عرصه‏‌های عمومی و رسانه‌‏هاست.
  • او هنگام موفقیت به پنجره می‌‏نگرد تا دلایل پیروزی سازمانش را در بیرون از خود جستجو نماید: همکاران خوب، شرایط مناسب و اقبال نیک. لیکن هنگام شکست، آینه به دست میگیرد تا مسئولیت کامل کلیه رویدادهای بد سازمان را شخصاً به عهده بگیرد. رهبران دیگر شرکت‏‌های دخیل در این پژوهش، عموماً عکس این کار را انجام می‏‌دهند.
  • این‌گونه رهبران معمولاً از بدنه سازمان وارد کادر رهبری میشوند و جزو مدیران مشهور و پرطمطراقی نیستند که با مبالغ بالا و برای ایجاد تغییرات بزرگ جذب سازمان شده باشند.

نظر آقای کالینز این است که معمولاً افراد فراوانی با این ویژگی‌ها در هر سازمان و مؤسسه‌ای یافت می‏‌شوند، ولی فرهنگ جاری در شرکت‌ها و مؤسسات بزرگ اجازه رشد و بروز استعداد را به آن‌ها نمیدهد.

برگردان آزاد از کتاب Good To Great نوشته Jim Collins

توسط بهزاد مقصودی

از شرکت پردازش موازی سامان تولید کننده محصولات تدبیر و سیستم حسابداری مالی، اداری، بازرگانی و حسابداری صنعتی