تاریخچه حسابداری در جهان

قدمت حسابداری در جهان به ۶۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد و اولین مدارک کشف ‌شده نیز مربوط به ۳۶۰۰ سال قبل از میلاد است. در قرون ‌وسطی که رسم بر جمع‌آوری مالیات از مردم و مصرف آن‌ها در امور مربوط به توسعه املاک بود، یکی از وظایف حسابداران، تهیه صورت‌های مالی افراد برای خزانه‌داری فرمانروا بود. از دیگر وظایف حسابداران می‌توان به تهیه گزارش سفر تاجران اشاره کرد، در این گزارش‌ها میزان سود و زیان تجار قابل ‌مشاهده بود. به ‌مرور زمان، رشد عملیات تجاری باعث شد در قرون سیزدهم و چهاردهم تحولات گسترده‌ای در سیستم نگهداری حساب‌ها به وجود آید.

 تاریخچه حسابداری در ایران

در زمان امپراتوری‌های هخامنشی و ساسانی که حجم بزرگی از فعالیت‌ها  به دریافت باج و خراج از سرزمین‌های تحت قلمرو و پرداخت آن‌ها برای هزینه‌های مربوط به لشگریان و سایر عوامل حکومتی اختصاص داشت، نیاز به سیستم دقیق و مناسبی جهت نگهداری اطلاعات بوده که متأسفانه به‌ جز نوشته‌های تاریخی معدودی از محققین، آثار مستند دیگری در دست نیست. طبق مستندات، حسابداران در آن زمان چشم و گوش شاه بودند که بر جمع‌آوری خراج‌ها نظارت داشتند و عنوانشان میرزا بود، بعدها دفتردار نام گرفتند و امروزه به‌عنوان حسابدار فعالیت می‌کنند.

روز حسابدار

فدراسیون بین‌المللی حسابداران (IFAC) در سال ۲۰۰۷ و در سی‌امین سالروز تأسیس خود، دومین یکشنبه ماه دسامبر (اواخر آذر) هر سال را به‌عنوان آغاز هفته جهانی حسابداری انتخاب و به تمام اعضای خود در سراسر جهان پیشنهاد کرد که در این هفته با برگزاری مراسم ویژه‌ای، از حسابداران تجلیل به عمل آورند و حرفه حسابداری و نقش حسابداران را در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی به عموم بشناسانند.

از این ‌رو در ایران، از ۱۴ام الی ۲۱ام آذرماه هر سال را به‌عنوان هفته حسابداری و روز ۱۵ آذرماه را به‌عنوان روز حسابدار نام‌گذاری کرده‌اند.

پانزدهم آذرماه روز جهانی حسابدار، فرصتی ارزشمند و مغتنم است تا با ارج نهادن به خدمات حسابداران که نقش به سزایی در فرآیند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری سطوح خرد و کلان دارند، گامی کوچک در راستای قدرشناسی از خدمات آنها برداشته شود.

منابع:

  • fa.wikipedia.org
  • farsnews.com
  • accpress.com
  • جامعه حسابداران رسمی ایران