ساعات پایانی عمر SQL Server 2005

اوایل این هفته، شرکت مایکروسافت ضمن هشدار به‌ تمامی کاربران محصول SQL Server 2005 یادآور شد ظرف کمتر از یک سال و در تاریخ ۱۲ آوریل ۲۰۱۶ میلادی، به ‌تمامی پشتیبانی‌های خود از این محصول خاتمه خواهد داد.
خاتمه¬ی این پشتیبانی قابل پیش‌بینی بود، چراکه از ماه آوریل سال ۲۰۱۱ میلادی چرخه زندگی SQL Server 2005، در فاز پشتیبانی تمدید شده قرارگرفته است. ولی مشابه با سایر محصولات سروری مایکروسافت که به اواخر عمر خود نزدیک می‌شوند، این شرکت از کاربران SQL Server خود خواسته تا به سمت محصولات جدید خانواده‌ی SQL Server و یا پلت¬فرم پایگاه‌ داده‌ی Azure مایکروسافت (پلت فرم پایگاه داده‌ای ابری) حرکت کنند.
اتمام پشتیبانی از SQL Server 2005 بدین معنا است که بسته امنیتی دیگری برای این محصول ارائه نخواهد شد. ولی این مسئله شامل شرکت‌هایی که دارای قرارداد پشتیبانی ویژه‌ای با مایکروسافت هستند (مشابه با پشتیبانی‌های ویژه‌ای که مایکروسافت برای ویندوز XP ارائه کرده است) نمی‌شود. البته مشخص نیست که آیا مایکروسافت تخفیف ۹۰% را برای قراردادهای پشتیبانی از SQL Server 2005 در نظر می‌گیرد یا خیر، مشابه تخفیفی که برای پشتیبانی از ویندوز XP وجود داشت.
ازآنجا ‌که تقریبا انتهای چرخه‌ی عمر ویندوز سرور ۲۰۰۳ فرارسیده است (در چهاردهم جولای ۲۰۱۵ میلادی)، مایکروسافت از هیچ تلاشی به‌منظور ترغیب سازمان‌ها برای ارتقای محصول دریغ نکرده است. مایکروسافت به جای اینکه مانور بیشتری بر روی مسئله‌ی امنیت داشته باشد تا بتواند سازمان‌ها را به ارتقا تشویق کند، بیشتر بر روی بهبودی‌های کارایی و دسترسی پذیری بالا که در نسخه‌های اخیر SQL Server وجود دارد تأکید داشته است.
برای آن دسته از سازمان‌هایی که قصد ارتقای محصول SQL Server خود را به‌صورت محلی دارند، مایکروسافت اعلام نموده است که SQL Server 2005 را می‌توان در جا به SQL Server 2014 ارتقا داد، البته درصورتی‌که نسخه SQL Server 2005 سازمان ۳۲ بیتی نباشد (در غیر این صورت، می‌توان از روش مشابهی برای ارتقا استفاده نمود). برای آن دسته از سازمان‌ها که قصد ارتقا به پلت فرم ابری مایکروسافت را دارند، پایگاه داده‌ی Azure SQL (نسخه ۱۲)، نسخه‌ی نسبتا سازگاری از خود را برای نسخه ی کامل SQL Server مایکروسافت عرضه کرده است که می‌توان از ابزار متن‌باز این پایگاه داده به‌منظور ارتقا استفاده کرد.
علامت سؤال جزئی که وجود دارد این بوده که ۲۰۰۵ SQL Server هنوز در سطح قابل‌ملاحظه‌ای به‌عنوان یک مبنا برای توسعه‌های فعال در سطح تشکلات سازمانی بکار گرفته می‌شود. با وجود آن که نمی‌توان به آسانی ‌ آمار و ارقام دقیقی در این خصوص بدست آورد، یک نشانگر عمومی به دست آمده از وب‌سایت Stack Overflow نحوه روند کاهشی جریان پرسشهای برچسبگذاری شده با sql-server-2005 است. محل و چگونگی نصب این پایگاه‌های داده‌ای در سطح یک سازمان، واحد سازمانی و حتی در سطح تک تک برنامه‌ها اهمیت دارد؛ رسیدگی به نصب در سلسله مراتب و به طور گسترده در سازمانها به مراتب مشکلتر است برای مثال، برنامه هایی که با رعایت محدودیت‌های خاص ایجاد شده اند را نمی‌توان به‌آسانی از چرخه‌ی توسعه خارج کرد و یا خارج کردن آن‌ها از این چرخه با هزینه‌ی بالایی همراه است. در مطالعه ای که با هزینه مایکروسافت توسط مؤسسه فارستر صورت پذیرفته هزینه‌ انتقال به نسخه‌های جدید SQL Server محاسبه گردید. در سناریوی انتقال که به‌صورت ترکیبی با مطالعه‌ی چندین سازمان صورت گرفته است، هزینه‌ی مهاجرت ۴ میلیون دلار برآورد شده است، ولی Forrester خاطرنشان کرده است که این هزینه‌ها را می‌توان در ظرف یک سال جبران نمود. این گزارش در اصل بر روی تأثیر اقتصادی کلی توسعه‌ی SQL Server متمرکز بوده است و نه هزینه‌های خاص مرتبط با ارتقای نسخه‌های قدیمی SQL Server در یک سازمان (مخصوصا نسخه‌ای به قدمت SQL Server 2005).
در حال حاضر، ویندوز سرور ۲۰۰۳ مورد حادتری است که باید سریعا ارتقا داده شود؛ تنها سه ماه از پشتیبانی این محصول باقی مانده است اما به شکل گسترده‌ای در سازمان‌ها استفاده شده و با سرعت کمی کنار گذاشته می‌شود.

 

منبع: http://www.infoworld.com/