محققان موفق به ساخت عینکی هوشمند شده­اند که به شما اجازه می­دهد با لمس بینی، کنترل تلفن همراه خود را در دست گرفته، یک تماس را رد کرده، ویدئویی را متوقف نموده و یا آهنگ بعدی را پخش نمایید. همه این اتفاقات تنها با لمس بینی رخ می­دهد.

این عینک صرفاً یک کار تحقیقاتی از سوی محققان دانشگاهKAIST (کره جنوبی)، Keio (ژاپن)، سنت اندروز (اسکاتلند) و دانشجویان تکنولوژی گرجستان در ایالات متحده بوده و برای فروش در دسترس نخواهد بود.

این عینک به لطف سه حسگر الکتروگرافی یا EOG به کار رفته در بدنه آن، که مقدار پتانسیل الکتریکی جسم زنده در اطراف را اندازه می­گیرد، این کار را انجام می­دهد.

عینک هوشمند

این نوع سنسورها، معمولاً برای ضبط فعالیت­های چشم جهت کمک به چشم­پزشکان استفاده می­شوند. اما به تازگی راه خود را به صنعت فیلم­سازی، به منظور بازسازی حرکات واقعی چشم، باز کرده­اند.

حال محققان از این سنسورها برای شناسایی حرکات بینی استفاده می­کنند. هرگاه شخص بینی خود را فشار دهد یا به بالا و پایین حرکت دهد، پتانسیل الکتریکی مختلفی تولید شده و محققان از این پتانسیل­های الکتریکی مختلف، برای به انجام رساندن اعمال مورد نظر خود استفاده می­کنند.

با این وجود، این سیستم با محدودیت­هایی همراه است. به عنوان مثال: حرکات مختلف آنقدر دقیق نبوده که بتوان انتظار نتیجه­ای صحیح از آنها داشت.

منبع: نت نوشت