محور انتخاب حساب در فرمهای نقدی چندحسابه
امکان ثبت دریافت و پرداختهای چندحسابه و چندصندوقه در نسخۀ ۷٫۶۸ به نرم‌افزار خزانه‌داری تدبیر اضافه شده است که می‌تواند پاسخگوی سناریوهای متعدد دریافت و پرداخت با چند طرف حساب یا از طریق چندین حساب صندوق و بانک بابت رویداد واحد باشد و امکانات ویژه‌ای نیز جهت صدور سند مالی متناظر اضافه شده که موضوع بحث این نوشته نیست و دوستان علاقمند می‌توانند اطلاعات تکمیلی را از طریق پشتیبانی تدبیر دریافت کنند.

محور انتخاب حساب در فرمهای نقدی چندحسابه
نکتۀ موضوع بحث این نوشته -که احتمالاً به کار دوستانی می‌آید که تمایل دارند لیستهای طولانی از طرف حسابها را در این نوع فرمهای نقدی وارد کنند- آن است که ورود اطلاعات فرمهای ورود طرف حسابهای چندگانه (دریافت‌کنندگان و پرداخت‌کنندگان) و همینطور طرف حسابهای صندوق و بانک (حسابهای نقدی) با «ورود سریع آرتیکلها» امکان‌پذیر است، به این معنی که علاوه بر راهکار ِ متداول ِ استفاده از دکمۀ «جدید»، می‌توان با فشردن کلید Space در این فرمها ردیف حساب جدید را اضافه و با استفاده از صفحه‌کلید اطلاعات را به سرعت وارد کرد.
فرض کنید در یک فرم دریافت می‌خواهیم لیست پرداخت‌کنندگان را با ورود سریع آرتیکلها وارد کنیم. کلید Space را می‌زنیم، واکنش برنامه ایجاد یک ردیف خالی و سپس ظاهر شدن پنجرۀ «انتخاب حساب» برای تعیین طرف حساب ردیف جدید است. پس از انتخاب حساب، ردیف مبلغ (یا اگر فرم از نوع ارزی باشد، مبلغ ارز) فعال می‌شود. پس از ورود مبلغ و فشردن کلید Enter ردیف ملاحظات فعال می‌شود، فشردن Enter بعدی، باعث ایجاد ردیف بعدی برای طرف حساب بعدی می‌شود و می‌توان به این ترتیب لیستهای طولانی طرف حسابها را در زمان کوتاهی وارد کرد.

محور انتخاب حساب در فرمهای نقدی چندحسابه
اما شرکتهایی هم هستند که در این گونه فرمها به جای حساب با عناصر دیگر بردار حساب (تفصیلی شناور، مرکز هزینه یا پروژه) کار می‌کنند. این موضوع که ورود سریع آرتیکلها در این فرمها به طور پیش‌فرض با حساب شروع می‌شود احتمالاً برای این دوستان مناسب نیست و می‌تواند ورود اطلاعات را برای آنها مشکل کند. قابلیتی که برای حل مشکل این دسته از دوستان در این فرمها پیش‌بینی شده امکان تعیین «محور انتخاب حساب» از طریق منوی کلیک راست فرمهای ورود لیست پرداخت‌کنندگان و دریافت‌کنندگان است. با انتخاب این گزینه می‌توانید هر یک از چهار بُعد بردار حساب (حساب، تفصیلی‌شناور، مرکز هزینه یا پروژه) را به عنوان محور انتخاب حساب تعیین کنید تا از آن به بعد ورود سریع آرتیکلها به جای آن که با نمایش پنجرۀ انتخاب حساب با محور حساب شروع شود با نمایش این پنجره با محور تفصیلی شناور شروع شود. این تنظیم برای هر کاربر به شکل جداگانه ذخیره می‌شود و هر کاربر می‌تواند با توجه به شیوۀ مورد نیاز خودش از این قابلیت استفاده کند.

محور انتخاب حساب در فرمهای نقدی چندحسابه
نکتۀ دیگری که می‌تواند برای بهینه کردن استفاده از فرمهای چند حسابه و چند صندوقه مفید باشد آن است که در فرم اصلی دریافت یا پرداخت شما می‌توانید ستونهایی از اطلاعات طرف حسابهای چندگانه را که طبق روش استفادۀ شما از سیستم با آنها کاری ندارید ببندید (با ماوس جمعشان کنید) تا ستونهایی را که برای شما کاربرد بیشتری دارند بدون اسکرول جلوی چشم باشند (این تنظیم نیز به عنوان یک تنظیم کاربری ذخیره می‌شود).

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲
حمیدرضا محمدی کارشناس نرم افزار شرکت پردازش موازی سامان