این احتمال وجود دارد که شبکه اجتماعی فیس‌بوک در نسخه ای بدون تبلیغات در دسترس کاربران قرار گیرد. هزینه این سرویس ماهانه ۱۱ دلار خواهد بود.

یکی از دلایلی که شبکه اجتماعی فیس‌بوک اطلاعات کاربران را جمع آوری می کند، استفاده از آنها برای فروش تبلیغات است. شرکت ها می توانند توسط اطلاعات بدست آمده تبلیغات مخصوصی را برای افراد مختلف در نظر بگیرند. در حال حاضر هیچ راه رسمی برای حذف تبلیغات از این شبکه اجتماعی وجود ندارد.

اوایل هفته گذشته مدیرعامل فیس‌بوک، مارک زاکربرگ به علت رسوایی کمبریج آنالیتیکا در کنگره آمریکا حضور پیدا کرد. زاکربرگ در این جلسه به این موضوع اشاره کرد که می‌توان نسخه‌ای از این پلتفرم را بدون تبلیغات در اختیار کاربران قرار داد، کمبریج آنالیتیکا به حریم شخصی ۸۷ میلیون کاربر تجاوز کرد. تلاش فیس بوک برای احیای آبروی از دست رفته است.

یکی از سوالاتی که ذهن کاربران را درگیر می‌کند، هزینه مورد نیاز برای استفاده از نسخه بدون تبلیغات شبکه اجتماعی فیس‌بوک است. بر اساس گزارشی از TechCrunch، در این نسخه کاربر باید ماهانه هزینه‌ای در محدوده ۱۱ تا ۱۴ دلار پرداخت کند.

هزینه اعلام شده تخمینی است. این مقدار پول بر اساس هزینه‌ای که فیس‌بوک باید برای حذف تبلیغات از پلتفرم خود پرداخت کند، محاسبه شده است. با این وجود شاید روزی که شبکه اجتماعی فیس‌بوک از پلتفرم بدون تبلیغات خود رونمایی کند، هزینه درخواستی آن از کاربر با رقم موجود در این مطلب متفاوت باشد.

با توجه به این موضوع که ۱۱ دلار هزینه ماهانه مبلغ بالایی محسوب نمی‌شود، شاید در صورت شروع به کار این پلتفرم دیگر وب‌سایت‌ها نیز این رویکرد را دنبال کنند. در این صورت کاربران می‌توانند با پرداخت حق عضویت ماهانه از مشاهده تبلیغات آزاردهنده راحت شوند.

اگر چه جمع‌آوری اطلاعات کاربران می‌تواند اعتبار فیس‌بوک را زیر سوال ببرد، ولی دریافت هزینه نیز شاید چنین تاثیری را بر روی این شبکه اجتماعی داشته باشد.

منبع: کلیک