گوگل قابلیت جدید در سرویس جی­میل خود برای کاربران این سرویس تحت سیستم عامل اندروید ارائه داده است که با استفاده از آن لینک­‌های مشکوک داخل ایمیل کاربر شناسایی می­شوند و هشدار لازم برای کاربر نمایش داده می­‌شود.

کلاه­برداری فیشینگ از جمله حملات هکری خطرناکی است که به سرعت می­تواند در میان داده­‌ها و اطلاعات شخصی قربانی نفوذ کند. متاسفانه تاکنون سرویس‌­های زیادی از گوگل تحت حمله فیشینگ قرار گرفته‌­اند. اما گوگل به سرعت توانسته با استفاده از روش­‌های مبتکرانه از ادامه این گونه حملات به سرویس­‌های خود جلوگیری کند و شاید به همین دلیل لقب غول تکنولوژی را از آن خود کرده است. از این رو گوگل از قابلیت جدید در سرویس جی­میل خود بر روی سیستم عامل اندروید رونمایی کرده است که گفته می­‌شود، به کاربران در خصوص لینک­‌های مخرب و مشکوکی که در ایمیل خود دریافت می­‌کنند هشدار می­‌دهد.

در این قابلیت که تنها بر روی سیستم عامل اندروید برای سرویس جی­میل گوگل فعال است در صورتی که کاربر بر روی لینک مشکوک و یا مخرب کلیک کند یک پنجره حاوی پیغام هشدار ظاهر می­‌شود. در پیام ظاهر شده بر روی این پنجره در خصوص لینک و احتمال آلوده بودن آن لینک توضیحاتی برای کاربر نمایش داده می­‌شود. گوگل در یکی از پست­‌های خود در وبلاگ این شرکت پیش نمایشی از این پنجره و پیام هشدار را نمایش داده است. محتوای این پیام از این قرار است: “سایتی که شما در حال حاضر قصد مشاهده آن را دارید به عنوان یک سایت جعلی شناخته شده و ممکن است به اطلاعات حساس، شخصی و مالی شما نفوذ پیدا کند.”

البته توجه به این نکته نیز ضروری است که این تنها یک پیام هشدار است و کاربر حتی در صورت مشاهده چنین پیامی در صورت تمایل می­‌تواند لینک مورد نظر را باز کند و از طرفی کاربر می­‌تواند به مقصد مورد نظر خود از طریق لینک­‌های غیرمستقیم دسترسی داشته باشد. گوگل این قابلیت را تنها به منظور تشویق کاربران برای دقت در استفاده از لینک‌­های مشکوک و یا وب­سایت­‌های نامعتبر انجام داده است. در واقع گوگل با این کار توجه کاربران برای حفاظت از اطلاعات شخصی و دقت در جستجو و مرور وب­سایت­‌های مشکوک جلب می­‌کند.

گوگل همچنین به این نکته اشاره کرده است که تمام لینک‌­ها و وب سایت­‌هایی که از طریق این قابلیت به عنوان لینک­‌های مشکوک شناخته می­‌شوند، در حقیقت خطرناک و ناامن نیستند. در واقع برخی از این سایت­‌ها به دلیل اینکه از لغات کلیدی گوگل که به عنوان لغات کلیدی مشکوک در گوگل شناخته می­‌شوند استفاده کرده‌­اند به عنوان سایت­‌های ناامن شناخته می­‌شوند. هر چند کارشناسان به طور کلی عقیده دارند توجه به چنین هشدارهایی به نفع خود کاربر است. در واقع بهتر است کاربران در صورتی که ایمیلی از طرف مخاطبی ناشناس دریافت ­کنند که حاوی لینک­‌هایی مشکوک باشد، در باز کردن و کلیک کردن بر روی این لینک­‌ها نهایت دقت خود را به خرج دهند.

گوگل قصد دارد تا این قابلیت را برای تمام کاربران سرویس جی­میل بر روی تمام سیستم عامل­‌ها ارائه دهد. در حال حاضر این قابلیت تنها برای کاربران اندرویدی سرویس جی­میل گوگل فعال است.

منبع: کلیک