تیم کوک، مدیر عامل شرکت اپل در میان جمعی از دانشجویان انگلیسی عنوان کرد که خواهرزاده‌اش را از شبکه های اجتماعی منع می‌کند. وی همچنین یادگیری برنامه‌نویسی را از یادگیری یک زبان خارجی مهم‌تر دانست.

فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی مشابه آن به زندگی مردم آسیب می‌زنند. حتی مدیران سابق این کمپانی اعتراف کرده‌اند که از شبکه‌های اجتماعی ترس دارند، چرا که این سرویس‌ها آثار مخربی بر روح و روان کودکان می‌گذراند.

حال یک شخصیت مهم دیگر در دنیای تکنولوژی، رئیس کمپانی اپل درباره تبعات منفی استفاده از شبکه‌های اجتماعی ابراز نگرانی کرده است. تیم کوک در میان جمعی از دانشجویان دانشگاه Harlow College در انگلیس گفت: من به استفاده بیش از حد تکنولوژی معتقد نیستم و استفاده دائمی از شبکه‌های اجتماعی را موفقیت نمی‌دانم.

این تفکر در راستای اهداف دو سهامدار بزرگ کمپانی اپل است که پیشنهاد سرمایه‌گذاری برای محدود کردن جوانان و کم کردن اعتیاد آنان به تکنولوژی را ارائه داده‌اند. اپل این اقدام را با کنترل بیشتر والدین روی فرزندانشان انجام می‌دهد.

رییس کمپانی اپل با بیان اینکه بچه‌ای ندارد، ادامه داد: خواهرزاده‌ای دارم که حد و مرزهایی را برایش در نظر گرفته‌ام. اجازه انجام بعضی از کارها را به او نمی‌دهم؛ یکی از این موارد، استفاده بیش از اندازه از شبکه‌های اجتماعی است.

فیس‌بوک فعلا به این گفته‌ها واکنشی نشان نداده است.

خواهرزاده کوک به زودی به سن نوجوانی می‌رسد. حداقل سن برای داشتن یک حساب فیس بوک ۱۳ سال است. مدت‌هاست که بسیاری این اقدام فیس بوک را مورد تمسخر قرار داده‌اند. برخی گزارش‌ها، کاربران زیر ۱۳ سال فیس‌بوک را حدود ۷٫۵ میلیون نفر تخمین زده‌اند. شایان ذکر است، به تازگی تحقیقی در انگلیس نشان داده که ۵۱% از افراد ۱۲ سال و ۲۸% از ۱۰ ساله‌ها دارای یک حساب در شبکه‌های اجتماعی هستند.

در دسامبر ۲۰۱۷، فیس بوک یک نرم‌افزار مخصوص برای کاربران زیر ۱۳ سال روانه بازار کرد. به نظر نمی‌رسد صحبت‌های تیم کوک تاثیری روی اقدامات آتی مارک زاکربرگ و فیسبوک داشته باشد.

حتی پاپ فرانسیس هم سال گذشته در مورد تصور غلطی که شبکه‌های اجتماعی در ذهن مردم ترسیم می‌کنند، هشدار داده بود و پیشنهاد داد که مردم در برابر این خطر مقاومت نشان دهند.

مارک زاکربرگ اعلام کرد که امسال روی سایت فیس بوک کار خواهد کرد تا بتواند این مشکل را برطرف کند.

مدیر عامل شرکت اپل در ادامه صحبت‌هایش در دانشگاه هارلو (Harlow) درباره اهمیت کدنویسی نیز سخن گفت. گفته‌های او برخلاف صحبت‌هایی بود که اوایل همان هفته ساندار پیچای، مدیر عامل شرکت گوگل عنوان کرده بود. پیچای معتقد است که آموزش در تکنولوژی نباید صرفا به کدنویسی و برنامه‌نویسی محدود شود. تیم کوک در این خصوص اظهار داشت: به نظرم اگر قرار باشد بین یادگیری دو زبان یکی را انتخاب کنیم، زبان برنامه‌نویسی گزینه بهتری نسبت به سایر زبان‌های خارجی است. مطمئنم بسیاری در این زمینه با من مخالف هستند، اما برنامه‌نویسی یک زبان جهانی است. با این زبان شما می‌توانید با ۷ میلیارد انسان ارتباط برقرار کنید.

منتقدینِ این نظریه تیم کوک معتقدند که ایجاد ارتباط از طریق زبان برنامه‌نویسی اقدامی بود که شرکت اپل از طریق کاهش سرعت گوشی‌های قدیمی آیفون انجام داد. حتی مدیر عامل شرکت اپل هم به این موضوع واکنش نشان داد و اذعان داشت: اپل در آینده‌ای نزدیک می‌تواند با افراد بهتر ارتباط برقرار کند.

منبع: کلیک