در حال حاضر دو پلتفرم اندروید و ios به کاربران این اجازه را می‌دهند که به دلخواه، کیبورد پیش‌فرض موبایل‌هایشان را تغییر دهند. این موضوع به هیچ وجه مسئله بزرگی نیست، اما اگر به ذات آن دقت کنید، متوجه می‌شوید که بیشتر شبیه به یک کابوس می‌ماند. کیبوردها عموما به تمام اطلاعاتی که شما در روز تایپ می‌کنید (از پیام‌های خصوصی‌تان گرفته تا رمز عبور و اطلاعات مهم) دسترسی دارند. حتی برخی از آنها این اطلاعات را از طریق اینترنت به سرورهای خود منتقل می‌کنند. همین مسائل باعث نگرانی می‌شود، چرا که تمام اطلاعات کاربر، در همین مسیر می‌تواند دزدیده شود یا در بدترین شرایط، مورد سوء استفاده توسعه‌دهنده کیبورد قرار گیرد.

اینها تئوری‌های پیشگیرانه نیستند، بلکه تمام این مسائل، در واقعیت اتفاق افتاده‌اند. به همین دلیل بسیاری از کاربران از اعتماد به کیبوردهای شخص ثالث هراس دارند و کمتر به آنها اعتماد می‌کنند.

مشکلات Ai.type وSwiftKey :

Ai.type  در حال حاضر با داشتن بیش از ۴۰ میلیون کاربر در آیفون و اندروید، یکی از پرطرفدارترین کیبوردهای شخص ثالث جهان است. در ۵ دسامبر ۲۰۱۷، اطلاعات بیش از ۳۱ میلیون کاربر Ai.type در فضای آنلاین فاش شد. در واقع دیتابیس Ai.type امنیتی نبود و هر شخصی می‌توانست به راحتی وارد آن شود و اطلاعات مورد نیازش را استخراج کند. هیچکس از این موضوع خبر نداشت و اغلب کاربران زمانی متوجه موضوع شدند که دیگر خیلی دیر شده بود. البته در همان زمان هم این اتفاقی تازه نبود. SwiftKey که برای بسیاری از ما آشناست نیز پیش از این موضوع، دقیقا پس از خریداری توسط مایکروسافت، به چنین معضلی دچار شده بود.

 

چرا کیبوردهای شخص ثالث خطرناک هستند؟

هوشمندی کیبوردهای شخص ثالث آنها را به یک تهدید تبدیل می‌کند. کیبوردهای امروزی صرفا یک صفحه کلید مجازی که اجازه تایپ متن‌ها را بدهند، نیستند، بلکه سعی می‌کنند کلمه بعدی‌تان را حدس بزنند و غلط‌های املایی را اصلاح کنند. برای رسیدن به این اهداف، اغلب اطلاعات کاربر را به سرورهای خود منتقل می‌کنند، تا در مکان درست از آنها بهره گیرند. شعارشان هم این است که: چنین ویژگی‌هایی برای راحتی بیشتر کاربران صورت گرفته است. اما این راحتی واقعا در ازای چه قیمتی است؟ در حال حاضر کیبوردهای شخص ثالث دسترسی‌های گسترده‌ای دارند و حتی در خصوصی‌ترین چت‌ها نیز همراهی‌مان می‌کنند.

در نتیجه باید به شرکتی که کیبورد را توسعه داده، دقت کنید، چرا که بسیاری از اطلاعات ما به سرورهای این شرکت‌ها منتقل می‌شوند و با فاش شدن آنها بهای سنگینی باید بپردازیم. پس باید خوب به این موضوع دقت کرد. به عنوان مثال اگر به گوگل اعتماد دارید، Gboard می‌تواند گزینه خوبی برای‌تان باشد. اما شرکت‌هایی مانند: Ai.type سزاوار اعتماد نیستند و به هیچ وجه نباید از کیبوردشان استفاده کرد. البته شاید بگویید که SwiftKey مایکروسافت نسبت به Ai.type مطمئن‌تر است، اما فراموش نکنید که فاش شدن داده‌های این شرکت یک بار به ضرر کاربران تمام شده و به همین منظور شاید اعتماد به آن فکر خوبی نباشد.

ایمنی بیشتر در ازای کاهش امکانات

همانطور که گفته شد، کیبوردها به اطلاعات کاربران دسترسی‌های بسیار زیادی دارند. فرقی هم نمی‌کند که دقیقا از چه پلتفرمی استفاده می‌کنید. آنها در هر صورت برای شروع فعالیت‌هایشان نیازمند یک سری دسترسی کلی هستند که باید در هر صورت به دستشان بیاورند. اما خوشبختانه این موضوع روی آیفون‌ها کمی متفاوت است و تقریبا می‌توان گفت که همین مسئله ایمنی بیشتر را برای کاربران iOS فراهم کرده است. اپل به کیبوردهای مجازی اجازه دسترسی به اینترنت را نمی‌دهد و نمی‌گذارد که آنها به دلخواه اطلاعات کاربر را بردارند و به سرورهایشان منتقل کنند.

برخلاف پلی‌استور، مجوز دسترسی به اینترنت در iOS محدود شده و اپ‌ها نمی‌توانند به طور خودکار به آن دسترسی داشته باشند. البته می‌توان این دسترسی‌ها را در اختیار اپ‌ها قرار داد، اما بهتر است ببینید ارزشش را دارد یا خیر. مسئله، انتخاب میان ویژگی‌های بیشتر یا امنیت بالاتر است، خودتان باید میان این دو موضوع یکی را انتخاب کنید. اما آیفون قدرت انتخاب را از کاربرانش نگرفته و این مسئله آیفون را ایمن‌تر از پلتفرم اندروید می‌کند. موضوع در مورد اندروید کاملا متفاوت است. کیبوردها در همان لحظه‌ی نصب، به اینترنت دستگاه دسترسی دارند و نمی‌توان از این موضوع جلوگیری کرد. کاربران این پلتفرم، ویژگی‌های بیشتری به دست می‌آورند که اغلب خوب هم هستند، اما شاید اکثرشان از این موضوع خبر نداشته باشند که امنیتشان در خطر است.

به عنوان آخرین توصیه، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از نصب هر اپلیکیشنی، خصوصا کیبوردهای شخص ثالث، خوب دقت کنید و مراقب مجوزهایی که در اختیارشان قرار می‌دهید، باشید.

منبع: Howtogeek

۱-               ده جمله طلایی که باید در مکالمات روزمره­ی محل کار بیان کرد

اعتماد بین کارمندان سازمان همواره از اولویت­های مورد نیاز ساختن یک محیط کاری سالم محسوب می­شود. شما مدیر باشید یا کارمند، با رفتارهای صحیح خود می­توانید در میان سایر همکاران اعتمادسازی کنید و پل­های ارتباطی جدیدی میان خود و دیگران ایجاد کنید. اولین قدم­ جلب اعتماد دیگران، استفاده از جملات ساده­ای است که در ادامه به آنها می‌پردازیم. با به کارگیری این جملات،  ارتباط خود با دیگران را می­توانید بهبود بخشید.

۱-      من اشتباه کردم

اعتراف به اشتباه اعتماد را افزایش می­دهد. این عمل موجب می­شود به دیگران اینگونه القا کنید که: «من کامل نیستم».
بر اساس پژوهش‌های محققان، افراد معترف به اشتباه از دید دیگران جذاب‌تر به نظر می‌رسند، زیرا از دید سایرین، عاری از نقص نیستند.

۲-     چطور می‌توانم کمک کنم؟

این جمله وقتی که موعد انجام فعالیتی نزدیک است یا فشار روانی بسیاری روی فرد مقابل است، معجزه می‌کند و اعتماد سایرین به شما را افزایش می‌دهد.

۳-    اینکه (کار شما) چقدر برای من با ارزش است، قابل توصیف نیست

قدردانی از کارهایی که دیگران انجام می‌دهند، باعث افزایش انگیزه آنها برای فعالیت‌های آتی یا کمک به شما می‌شود.

۴-     من از روشی که برای انجام این کار پیش گرفتید، لذت بردم

این جمله که حکم یک پاداش برای انجام یک فعالیت به روشی صحیح، خاص یا خلاقانه را دارد، باعث بهبود فرهنگ سازمانی می‌شود.

۵-    می‌خواهم نظر شما را در این مورد بدانم

برخی به اشتباه تصور می‌کنند، افرادی که نظر سایرین را در کارهایشان جویا می‌شوند، شایستگی کافی برای انجام فعالیت‌ها ندارند، در حالیکه مدیر باشید یا کارمند، نظر خواهی از دیگران موجب جلب اعتماد آنها نسبت به شما می‌شود.

۶-    از ملاقات با شما خوشحالم

این جمله معمولاً در شروع ملاقات‌ها استفاده می‌شود، ولی بیان آن با شوق، تُن صدای مناسب و زبان بدن صحیح می‌تواند حس مثبتی در طرف مقابل ایجاد کند و به او القا کند که شما قابل اعتماد و مایل به گسترش روابط خود هستید.

۷-    من به تصمیم‌گیری شما ایمان دارم

اعتماد مثل یک جاده دو طرفه است. وقتی دیگران به شما اعتماد می‌کنند، شما نیز در جهت جلب اعتماد آنها تلاش می‌کنید. به قضاوت‌های دیگران اعتماد کنید تا سایرین نیز به شما اعتماد کنند و به تصمیما‌تتان احترام بگذارند.

۸-    مهمترین موضوع امروز (یا این هفته) شما چیست؟

این پرسش ترغیب‌کننده بلافاصله مکالمه را به سمتی مثبت پیش می‌برد و به فرد مقابل‌تان فرصت صحبت در هر موردی که برایش هیجان دارد، می‌دهد. البته این مورد بیشتر از جانب یک مدیر در پرسش از کارمند مطرح می‌شود و در شرایط دیگر باید مراقب بود که سوال به گونه‌ای مطرح نشود که به شکستن حریم خصوصی مخاطب تعبیر شود.

۹-    من بدون کمک شما نمی‌توانستم این کار را انجام دهم

این جمله در واقع روش دیگری برای تشکر کردن از کاری است که مخاطب آن را به نحو عالی انجام داده است. با بیان این جمله، فرد مقابل در می‌یابد که شما قدر کارش را دانسته‌اید و در آینده نیز برای سپردن وظایف یا درخواست کمک، به او اعتماد خواهید کرد.

۱۰-  کنجکاوی درباره دیگران

شکی وجود ندارد که افراد همواره علاقه‌مندند از خودشان صحبت کنند. وقتی از دیگران می‌خواهید که در مورد خود یا کارهایشان توضیح دهند، به آنها القا می‌کنید که «شما کنجکاو هستید درباره آنها بیشتر بدانید». چنین رفتاری موجب می‌شود در میان دیگران اعتمادسازی کنید. البته توجه داشته باشید که در بیان این جمله باید به حریم خصوصی افراد نیز توجه داشت.

بر اساس پژوهش‌های محققان، افراد کنجکاو از سوی دیگران به عنوان افرادی که مایل به برقراری ارتباط بیشتر هستند، شناخته می‌شوند.

منبع: Inc