آیا حساب دخل و خرجتان را دارید؟ آیا می‌دانید در ماه سر جمع چقدر صرف خورد و خوراک خود و خانواده‌تان می‌شود؟ آیا تا به حال پیش آمده که بخواهید روی هزینه‌هایتان کنترل داشته باشید و جلوی خرج‌های حساب‌نشده را بگیرید تا مبلغی را برای هدف خاصی پس‌انداز کنید؟

اگر تا به حال تلاش کرده باشید به روش سنتی با کاغذ و خودکار یا کمی جدیدتر در قالب فایل‌های متنی و اکسل روی کامپیوتر و گوشی حساب دخل و خرجتان را نگهداری کنید و روی آن کنترل داشته باشید می‌دانید که این کار بسیار زمان‌بر و پرزحمت است.

خوشبختانه در حال حاضر برنامه‌های متعددی هستند که می‌توانند اطلاعات هزینه و درآمدهایتان را از پیامک‌های بانکی استخراج کنند و شما را در نگهداری یک سیستم مدیریت مالی شخصی یاری کنند. شاید همین الان روی گوشیتان یکی از این برنامه‌ها را نصب کرده باشید و خیلی هم از آن راضی باشید. منتهی به شما پیشنهاد می‌کنیم یک بار «حسابداری شخصی تدبیر» را هم امتحان کنید و میزان دقت، سرعت و وقتی را که برای ثبت و گزارش‌گیری از اطلاعاتتان در آن صرف می‌کنید با بهترین برنامه شماره دویی که پیشتر روی گوشیتان نصب کرده‌اید مقایسه کنید. شگفت‌زده خواهید شد!

حسابداری شخصی تدبیر نرم‌افزاری برای گوشی‌های اندرویدی تولید شده توسط شرکت پردازش موازی سامان است که نرم‌افزارهای تجاری حسابداری آن با برند تدبیر سالهاست در بازار حسابداری ایران شناخته شده است.

این نرم‌افزار به شکل آفلاین کار می‌کند. یعنی اطلاعات مالی شما را به سروری روی اینترنت نمی‌فرستد. این ویژگی مزیت بزرگی برای آنانی محسوب می‌شود که بابت امنیت اطلاعاتشان نگرانند. برنامه امکان پشتیبان‌گیری از اطلاعات را دارد و با بازگشت پشتیبان همه اطلاعات شامل اطلاعات تراکنش‌های مالی و پیوست‌های تصویری آنها برمی‌گردد.  شما می‌توانید برای ورود به برنامه رمز تعیین کنید و اگر گوشیتان از ورود با اثر انگشت پشتیبانی می‌کند و آن را فعال کرده‌اید با بررسی اثر انگشت وارد برنامه شوید.

این نرم‌افزار نه تنها امکان استخراج اطلاعات از پیامک‌های عموم بانک‌های کشور را دارد بلکه می‌تواند با مقایسه مانده پیامک‌های دریافتی، تراکنش‌هایی را که بانک‌ها پیامک آنها را ارسال نکرده‌اند پیدا کند (عموم بانک‌های برای تراکنش‌های زیر مبلغ خاصی پیامک نمی‌فرستند). شما می‌توانید انتخاب کنید که همه پیامک‌های بانکی موجود روی گوشی یا پیامک‌های دریافت شده از بعد از تاریخ خاصی پردازش شوند. حتی می‌توانید برنامه را طوری پیکربندی کنید که پیامک‌های ارسالی بانک خاصی را نادیده بگیرد. حساب‌های متناظر با بانک‌هایی که با آنها کار می‌کنید به طور خودکار ساخته و مانده آنها به‌روز می‌شود. شما برای پردازش پیامک‌ها یا ساخت حساب متناظر با آنها لازم نیست تنظیم خاصی بکنید.

بر خلاف عموم نرم‌افزارهای مشابه لازم نیست پیامک‌های پردازش شده را «ثبت» کنید. پیامک‌های پردازش شده به طور پیش‌فرض در گروه «دسته‌بندی نشده» ثبت می‌شوند و شما می‌توانید هر زمان که بخواهید آنها را به صورت تکی یا دسته‌ای در گروه‌های هزینه و درآمد دسته‌بندی کنید یا مشخص کنید که کدامیک از آنها پیامک‌های انتقال بین حساب‌های خودتان هستند.

به این ترتیب فقط بدون هیچ زحمتی شما حساب کلی دخل و خرجتان را دارید. جمع مانده‌حساب‌هایتان را دارید و می‌توانید آنهایی را که برایتان مهم‌ترند در صفحه اصلی و جلوی چشم بگذارید. شما می‌توانید تراکنش‌های نقدی یا آنهایی که از کارت‌های هدیه و مانند آنها هزینه می‌شوند را به طور دستی در نرم‌افزار ثبت کنید.

می‌توانید با دوربین گوشی از رسیدها و فیش‌ها و فاکتورهای مرتبط با تراکنش‌ها عکس بگیرید و آنها را به تراکنش‌ها پیوست کنید.

پس از آن می‌توانید با دسته‌بندی تراکنش‌ها متوجه بشوید که جمعاً چه مبلغی را برای هر موضوع هزینه کرده‌اید. گروه‌های هزینه و درآمد قابل سفارشی‌سازی است و می‌تواند در دو سطح (گروه و زیرگروه) ساخته شود و آیکون و رنگ هر کدام سفارشی شود.

می‌توانید در صفحه اصلی جمع هزینه‌ها و درآمدهایتان را در بازه‌های زمانی روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه و یا بدون محدودیت زمانی ببینید. می‌توانید با لمس هر یکی از بلوک‌های متناظر اطلاعات را به تفکیک سطح بعدی مشاهده کنید مثلاً برای بازه روزانه ریز تراکنش‌ها و برای بازه هفتگی اطلاعات را به تفکیک روز ببینید. در تمام گزارش‌ها نمودارهای دایره‌ای و میله‌ای مقایسه اعداد را به شکل تصویری آسان می‌کنند. شما می‌توانید از تمام گزارشات به وضعیت مشاهده اطلاعات به ریز، یا به تفکیک بازه زمانی یا به تفکیک گروه‌های هزینه و درآمد بروید. اطلاعات گروه‌ها را می‌توانید به تفکیک زیرگروه‌هایشان ببینید.

می‌توانید بر اساس تمام فیلدهای اطلاعاتی وارد شده از مبلغ و تاریخ گرفته تا یادداشت و حساب و گروه جستجو کنید. حتی می‌توانید تراکنش‌ها را بر اساس عکس‌های پیوست شده به آنها پیدا کنید. می‌توانید تراکنش‌هایی را که برایتان اهمیت خاصی دارند «نشان» کنید و بعداً آنها را به راحتی پیدا کنید.

می‌توانید چند تراکنش را علامت بزنید، جمع علامت‌زده‌شده‌ها را ببینید یا آنها را به طور گروهی دسته‌بندی یا پاک کنید.

اگر تراکنشی سرجمع چند هزینه مختلف است می‌توانید آن را بشکنید و تراکنش‌های شکسته شده را در گروه‌های متفاوت دسته‌بندی کنید.

حتی می‌توانید تراکنش‌های ثبت شده را بر اساس پیامک بانکی پیدا کنید.

اگر دنبال امکان کنترل هزینه‌هایتان می‌گردید می‌توانید در گروه‌های هزینه و درآمد در بازه‌های هفتگی، ماهانه و سالانه برای آنها بودجه یا هدف درآمدی تعیین کنید و وضعیت آنها را روی صفحه اصلی رصد کنید.

امکانات برنامه محدود به تراکنش‌های بانکی نیست. می‌توانید طلب‌ها و بدهی‌های خود شامل اقساط وام‌های خود را در آن ثبت کنید و از سررسید آنها مطلع شوید. می‌توانید اطلاعات طرف‌حسابهای مطالبات و بدهی‌های خود را از دفتر تلفن گوشی وارد برنامه کنید و در موعد مقرر از داخل برنامه با آنها تماس بگیرید. امکان نگهداری فهرست دارایی‌های غیرنقدی، مدیریت شارژ ساختمان، محاسبه دنگ سفر  از این دسته از امکانات آن است.

در زمینه رابط کاربری و بدلخواهسازی نیز دست شما در این برنامه باز است. می‌توانید رنگ پوسته و تصویر و رنگ و میزان شفافیت پس‌زمینه بلوک‌های برنامه را عوض کنید. می‌توانید واحد پولی را از تومان به ریال تغییر دهید. می‌توانید دکمه‌های عملیاتی روی صفحه اول را به دلخواه خودتان تغییر دهید و بلوک‌های آن را جابجا کنید.  اندازه فونت اعداد را مطابق سلیقه خود انتخاب کنید. پشتیبانی از حالت شب و روز یا پوسته تاریک و روشن هم از دیگر ویژگی‌های رابط کاربری این برنامه است.

اگر پیش از این کاربر نرم‌افزار دیگری بوده‌اید و آن نرم‌افزار خروجی اکسل دارد می‌توانید خروجی آن را وارد حسابداری شخصی تدبیر کنید و با امکاناتی که این برنامه برای انتقال گردش بین حساب‌ها و گروه‌ها دارد اطلاعات خود را مرتب کنید. از جانب دیگر هر زمان که بخواهید می‌توانید اطلاعات تراکنش‌ها و عموم اطلاعات دیگری را که در حسابداری شخصی تدبیر وارد کرده‌اید به اکسل تبدیل کنید.

حسابداری شخصی تدبیر به رایگان از بازار یا مایکت قابل دریافت است اما برای پردازش پیامک‌ها و استخراج اطلاعات مالی از آنها لازم است «اشتراک حرفه‌ای» شما فعال باشد. اشتراک حرفه‌ای تا دو هفته پس از نصب اولیه به رایگان فعال است و می‌توانید با راهکارهای ارائه شده برای شناساندن برنامه به دوستان و آشنایان در داخل برنامه آن را تمدید کنید. در صورتی که نمی‌خواهید از راهکارهای رایگان تمدید اشتراک استفاده کنید می‌توانید اشتراک حرفه‌ای را با هزینه به مدت یک ماه یا یک سال تمدید کنید. فارغ از فعال بودن اشتراک حرفه‌ای از آنجا که این برنامه به نوعی رسانه‌ای برای شرکت تولیدکننده آن برای معرفی محصولات نرم‌افزاریش محسوب می‌شود در قسمت‌های مختلف برنامه آگهی‌هایی در مورد این محصولات مشاهده می‌کنید که قابل حذف نیستند. غیر از پردارش پیامک‌ها سایر امکانات برنامه بدون محدودیت و به رایگان بدون نیاز به فعال بودن اشتراک حرفه‌ای در دسترس است.

از ویژگی‌های مهم این نرم‌افزار به‌روزرسانی مداوم آن بر اساس تغییرات پیامک‌ها و بازخوردهای کاربران است. در صورتی که بانکی قالب پیامک خود را تغییر دهد کاربران می‌توانند با انتخاب و گزارش آن پیامک تغییرات را اطلاع دهند و به فاصله چند روز به‌روزرسانی متناسب با آن تغییرات منتشر می‌شود. به کاربرانی که با این کار به بهبود نرم‌افزار کمک می‌کنند تمدید اشتراک جایزه داده می‌شود. از این جهت در مقایسه با عموم نرم‌افزارهایی که امکان پردازش پیامک‌های بانکی را دارند توانایی این برنامه در تشخیص و پردازش پیامک‌های بانکی همیشه یک سر و گردن بالاتر است.

بعضی از بانک‌ها اطلاعاتی مثل شماره حساب را در همه پیامک‌های بانکی خود نمی‌فرستند و به جای آن در پیامک نشانگر دیگری مثل عبارت «کارت ۱۲۳۴» می‌آورند. نرم‌افزار در برخورد با این پیامک‌ها از شما سؤال می‌کند که آنها را به چه حسابی متصل کند و با یک بار تنظیم ارتباط پیامک‌های بعدی مشابه را خود به خود به همان حساب متصل می‌کند.

برنامه حتی امکان گروه‌بندی خودکار تراکنش‌های استخراج شده از پیامک‌ها را دارد و می‌توانید تنظیم کنید که مثلاً اگر مبلغ تراکنش در بازه خاصی بود، از نوع واریز یا برداشت بود یا در توضیحات آن کلمه خاصی ظاهر شد آن را به طور خودکار در گروهی مانند «کارمزد بانک» یا «سود بانکی» قرار دهد.

راهنمای مفصل برنامه هم به شکل آنلاین در قالب متن و فیلم آموزشی در این نشانی و هم به صورت توکار داخل برنامه و به شکل آفلاین در دسترس است. بخشی هم در داخل برنامه به پرسش‌های متداول اختصاص داده شده و کاربران نیز می‌توانند سؤالات خود را در همان قسمت ارسال و پاسخ آن را دریافت کنند.