تیمی از پژوهشگران مهندسی پزشکی دانشگاه «Wits» در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برای نخستین بار در دنیا روشی را توسعه داده­اند که می‌تواند مغز انسان را به شبکه جهانی اینترنت متصل کند.

فناوری جدید که «Brainternet» نام دارد، ترکیبی از کلمه Brain به معنی مغز و واژه اینترنت می­باشد. در واقع مغز انسان را به یکی از نقاط اتصال در تکنولوژی اینترنت اشیا تبدیل می‌کند.

پروژه مورد بحث با بهره­گیری از امواج «EEG» مغز، یک ابزار پایشگر سیگنال‌های «Emotiv» را به سر انسان متصل کرده و امواج را به یک کامپیوتر رزبری پای ارسال می­کند. این کامپیوتر نیز داده­ها را به یک اپلیکیشن مخصوص فرستاده و در نهایت تمامی دیتاها روی یک وبسایت عمومی در اختیار کاربران اینترنت قرار می­گیرد.

«آدام پانتانوویتز» استاد دانشکده برق و مهندسی اطلاعات دانشگاه Wits می­گوید: فناوری مورد بحث افق­های جدیدی در زمینه رابط کاربری مغز-کامپیوتر گشوده و به انسان­ها اجازه می­دهد، درک بهتری از فعالیت­های مغزی خود و دیگران داشته باشند.

البته پروژه Brainternet فعلاً در مراحل اولیه توسعه قرار داشته و تیم مربوطه قصد دارد در آینده، ارتباطات تعاملی بیشتری میان افراد و مغزشان برقرار کند. جالب است بدانید که برخی از قابلیت­ها همین حالا به صورت محدود در حال آزمایش بوده و به عنوان مثال؛ افراد می­توانند با استفاده از اینترنت، عضلات دست خود را تحریک کرده و آن را تکان دهند.

لازم به ذکر است که به گفته پانتانوویتز، فناوری مورد بحث برای توسعه سیستم­های یادگیری ماشینی به کار گرفته می­شود و ممکن است در آینده به مرحله ارسال و دریافت دو طرفه اطلاعات به مغز نیز بیانجامد.

منبع: دیجیاتو