مروری بر نحوۀ ورود اطلاعات تاریخ و ساعت در تدبیر
یکی از علل استقبال از نرم‌افزارهای مالی و اداری تدبیر، رابط کاربری ساده و استاندارد آن است که همه جا شبیه به هم عمل می‌کند. با تکیه بر همین سادگی و تعهد به استاندارد رعایت شده، وقتی کاربر روش استفاده از نرم‌افزار برای ورود اطلاعات، جستجو و فیلتر در یک فرم ساده را می‌آموزد می‌تواند از این مهارت خود در صدها فرم مشابه در سیستمهای مختلف تدبیر به همان شیوه استفاده کند. این عمومیت و مشابهت فرمها شامل کلیدهای میانبر، آیتمهای منوی کلیک راست، تنظیمات و … و همینطور روش کار با کنترلهای ورود اطلاعات از جمله فیلدهای تاریخ و ساعت نیز می‌شود.
راستی! شما به عنوان یک کاربر تدبیر دربارۀ نحوۀ استفادۀ صحیح و بهینه از کنترلهای ورود اطلاعات تاریخ و ساعت تدبیر چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید چطور می‌توانید بدون مراجعه به تقویم، از روی یک فرم کاغذیِ لاتین، تاریخ میلادی را –مثلاً- وارد کادر تاریخ اعتبار یک فرم تدبیری –که مقادیر را به طور پیش‌فرض شکل شمسی نمایش می‌دهد- بکنید؟ چطور تاریخ یک ماه قبل را با کمترین تلاش وارد می‌کنید؟ کلید پاسخگویی به این سؤالات در دانستن میانبرهای کادرهای متنی تاریخ و ساعت تدبیر است.
جدول زیر نمایانگر فهرستی از کلیدهای میانبر قابل استفاده در کادرهای متنی تاریخ تدبیر است:

نحوۀ ورود اطلاعات تاریخ و ساعت در تدبیر
نکته‌ای که در استفاده از کادرهای تاریخ تدبیر لازم به یادآوری است آن است که قالب‌بندی پیش‌فرض تاریخ میلادی در تدبیر از چپ به راست به شکل «سال/روز/ماه» است.
ضمناً در برخی سیستمها همانند سیستم سفارشات یا خرید خارجی که عموماً اطلاعات از روی فرمهای کاغذی لاتین وارد سیستم می‌شود و تاریخهای ذکر شده روی فرمهای کاغذی میلادی هستند ضمن آن که در فرمهای متناظر به طور پیش‌فرض کادرهای تاریخ، تاریخ را به شکل میلادی نمایش می‌دهند امکان سوییچ یکبارۀ قالب‌بندی تاریخ تمام کادرهای تاریخ به شمسی و بالعکس از طریق منوی کلیک راست یا با استفاده از کلید میانبر Ctrl+2 وجود دارد و تغییر انجام شده برای کاربر جاری ذخیره می‌شود.

نحوۀ ورود اطلاعات تاریخ و ساعت در تدبیر
برای کادرهای ساعت نیز میانبرهای مشابهی وجود دارد:

نحوۀ ورود اطلاعات تاریخ و ساعت در تدبیر
یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲
حمیدرضا محمدی کارشناس نرم افزار شرکت پردازش موازی سامان