طراح هلندی “دان روزگارد”، به عنوان یک راه حل برای آلودگی هوای شهری، برج تهویه هوای بزرگی را اختراع کرده که دود را می‌بلعد. این برج تهویه هوا در سال ۲۰۱۵ در شهر روتردام هلند شروع به کار کرد، در سال ۲۰۱۶ به چهار شهر چین سفر کرد و در فوریه ۲۰۱۸ به یک پارک در کراکوف لهستان می‌رود. این دستگاه همچنین می‌تواند دود جمع‌آوری شده را به “سنگ‌های قیمتی کوچک” تبدیل کند که می‌توان از آنها در صنعت جواهرسازی استفاده کرد.

طراح هلندی دان روزگارد (Daan Roosegaarde) برای کمک به هوای پاک، یک دستگاه تصفیه هوای ۲۳ فوتی (۷ متری) به نام برج بدون دود (Smog-Free Tower) را در سال ۲۰۱۵ ساخته است. در حال حاضر او در حال راه‌اندازی برج در پارک Jordana در کراکوف لهستان می‌باشد. این برج از ۱۶ فوریه تا ۱۵ آوریل آنجا خواهد بود.

هوایی که ما با آن نفس می‌کشیم، به همان اندازه که در اوایل پاک بود، پاک نیست و در بسیاری از مکان‌ها بدتر هم می‌شود. آلودگی هوا در شهر کراکوف لهستان، در بعضی از فواصل زمانی به شش برابر حد مجاز می‌رسد. به گفته انجمن ریوی آمریکا ( American Lung Association)، در ایالات متحده، تقریبا از هر ۱۰ نفر ۴ نفر در مناطقی که محیط‌های آلوده‌ایی دارند، زندگی می‌کنند.

طراح هلندی دان روزگارد (Daan Roosegaarde) برای کمک به هوای پاک، یک دستگاه تصفیه هوای ۲۳ فوتی (۷ متری) به نام برج بدون دود (Smog-Free Tower) را در سال ۲۰۱۵ ساخته است. در حال حاضر او در  حال راه‌اندازی برج در پارک Jordana در کراکوف  لهستان می‌باشد. این برج از ۱۶ فوریه تا ۱۵ آوریل آنجا خواهد بود.

این دستگاه برج مانند، اساسا دود را از بالا مکیده و سپس هوای فیلتر شده را از طریق دریچه‌هایی که در شش ضلعش قرار دارد، آزاد می‌کند. بر طبق گفته روزگارد، این برج می‌تواند بیش از ۳۰ هزار متر مکعب هوا را در ساعت تمیز کند و مصرف برق آن تنها به اندازه یک کتری برقی می‌باشد.

شرکت Studio Roosegaard این برج را اولین “تمیز کننده هوای آلوده به دود” یا “جاروبرقی ریزگردها” در جهان می‌نامد.

حدود سه سال تحقیق و توسعه صرف این پروژه که از طرف کیک استارتر شرکتی آمریکایی و عام‌المنفعه برای کمک به پروژه‌های نوآورانه تأمین مالی می‌گشت، شد، که سرانجام روزگارد توانست در ماه سپتامبر ۲۰۱۵ در روتردام، دستگاه عظیم خود را راه‌اندازی کند. در سال ۲۰۱۶، طی همکاری تیم دان روزگارد با وزارت حفاظت محیط زیست چین، تصفیه کننده هوای غول پیکر آنها برای کمک به پاکسازی هوای چین به چهار تا از شهرهای این کشور سفر می‌کند.

با توجه به وب سایت روزگارد، تصفیه‌کننده هوا به طور خاصی برای استفاده در پارک‌های عمومی، به عنوان یک راه‌حل محلی برای بهبود کیفیت هوا ساخته شده، بنابراین به احتمال فراوان در اکثر پارک های عمومی شهرهای آلوده دیده خواهد شد، همانطور که اکنون در حال سفر است.

محقق هلندی عملکرد این برج را اینگونه توضیح می‌دهد: برج تهویه هوا با یک جریان مثبت کوچک باردار می شود و یون‌های مثبت را به هوا می‌فرستد. این یون‌ها خود را به ریزگردها متصل می‌کنند، سپس یک سطح باردار منفی – الکترود متقابل – یون‌های مثبت را به همراه ریزگردها به داخل برج می‌کشاند. ریزگردها که به طور معمول به ما آسیب می‌رسانند، همراه با یون‌ها جمع‌آوری و در داخل برج ذخیره می‌شوند. این تکنولوژی در حال توسعه است تا ذرات فوق‌العاده ریز دود وغباری که سیستم‌های تصفیه دیگر قادر به جذب آنها نیستند را جذب کند.

این تصفیه کننده نه تنها هوا را تمیز می‌کند، بلکه از آن می‌توان برای ساخت جواهرات ظریف نیز استفاده کرد.

می‌توان با فشرده‌سازی ذرات کربنی که این برج جمع‌آوری می‌کند، آنها را به صورت سنگ‌های قیمتی کوچک در قسمت‌های مختلف جواهراتی نظیر: نگین حلقه‌ها و دستبندها، سرآستین‌ها و… استفاده کرد.

هر یک از سنگ‌های کوچک معادل ۱۰۰۰ متر مکعب هوا هستند.

نمونه‌ایی از جواهرات ساخته شده با برج تهویه هوا  Daan Roosegaardeدر تصویر بالا مشاهده می‌‌شود.

دان روزگارد قصد دارد برج خود را به مکزیکو سیتی، پاریس و لس‌آنجلس برساند. به امید آنکه روزی آن را در شهرهای آلوده ایران ببینیم.

منبع: businessinsider