رونمایی از نسخه‌‏ی جدید ویژوال استودیو ۲۰۱۵ را می‌‏توان یکی از رویدادهای تازه و بحث‏‌برانگیز حوزه‏‌ی فناوری دانست که در قالب چندین نسخه در اختیار کاربران قرار گرفته است. به گفته‏‌ی مایکروسافت، یکی از نسخه‏‌های این محصول به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‏‌گیرد که البته این نسخه برای ساخت ویندوز اپلیکیشن‏‌های مدرن، اپلیکیشن‏‌های اندروید و Ios و همچنین اپلیکیشن‏‌های وب و سرویس‏‌های ابری کاربرد ندارد.

بر خلاف نسخه‏‌ی پولی ویژوال استودیو ۲۰۱۵، نسخه‌‏ی Community (یا همان نسخه رایگان) برای توسعه‌‏دهندگان اپلیکشین‏‌های غیر تجاری و متن باز عرضه گردیده است. با این حال، این سؤال مطرح می‌‏شود که: نسخه‌‏ی رایگان این محصول (یا نسخه‏‌ی متن باز) چقدر برای کاربران ویژوال استودیو (مخصوصاً زمانی که با راه‌‏حل‏‌های نرم‌‏افزاری غیر از مایکروسافت سروکار دارند)، جذاب خواهد بود؟ به طور خلاصه، می‏‌توان گفت استفاده از این نسخه‏‌ی رایگان برای توسعه‌‏دهندگان بسیار جذاب خواهد بود، البته در صورتی  که از شرایط و ضوابط مایکروسافت در استفاده از این نسخه، تبعیت کنید.

اجازه دهید در ابتدا به نسخه‏‌ی همراه با لایسنس این محصول نگاهی داشته باشیم. این نسخه به همراه قابلیت‏‌هایی خاص برای کاربرانی که اپلیکیشن‌‏های تجاری می‏نویسند ارائه شده است. کاربران حقیقی هیچ محدودیتی برای استفاده از این نسخه نداشته و می‌‏توانند به صورت رایگان اپلیکیشن‌‏های جاری را توسعه دهند. ولی سازمان‏‌ها فقط می توانند از این نسخه برای پژوهش‏‌های دانشگاهی و یا مشارکت در پروژه‏‌های متن باز استفاده نمایند.

حجم کلی و فضای مورد نیاز برای نصب این نسخه‏‌ی رایگان از ویژوال استودیو را در مقایسه با سایر IDE‏ها: کاربرانی که از یک فایل اجرایی برای نصب نرم‌‏افزار استفاده می‎کنند، (مانند نرم‏‌افزار Eclipse) از وسعت عملکرد ویژوال استودیو دچار سردرگمی می‌‏شوند. نصب این نسخه (با گزینه‏‌های پیش فرض، به همراه ابزارهای توسعه وب)، به ۶ گیگابایت فضا نیاز دارد که البته با افزایش تعداد قابلیت‏‌ها، بر فضای نصب این نسخه افزوده خواهد شد. (نسخه‌‏ای از نرم‌‏افزار Eclipse که من از آن استفاده می‏کنم و مجهز به فریم ورک پایتون، جاوا و Golang می‏باشد، فقط ۵۰۰ مگابایت فضا را بر روی دیسک اشغال می‏کند). با این حال، اجرای این نسخه بر روی سیستم (یک سیستم ۱۶ گیگابایتی با پردازنده‌‏ی هفت هسته‏‌ای اینتل و فرکانس ۳٫۵ گیگاهرتز)، تنها به ۵ ثانیه زمان نیاز دارد که این زمان معادل با حذف خود نرم افزار Eclipse از روی سیستم است.

این نسخه‏، از چند راه حل‏ کلیدی توسعه‏‌ی متن‏‌باز که توسط سایر نهادها فراهم گردیده پشتیبانی می‌‏کند. به عنوان مثال، بسته‏‌ی نرم‏‌افزار پایتون ۳٫۴، دارای یک سری پروژه برای فریم‏‌ورک وب همچون Bottle، Django و Flask بوده و همچنین قالب‌هایی برای سرویس ابری Azure مایکروسافت دارد. ابزارهای توسعه‌‏ی اندروید (و iOS) و همچنین پلت‏فرم جاوا اسکریپت را نیز می‏توان بر روی این نسخه نصب نمود.

مجموعه‌‏ای از افزونه‌‏های توسعه یافته از طریق گالری ویژوال استودیو در دسترس است. متأسفانه، همه‏‌ی این افزونه‌‏ها برای ویژوال استودیوی ۲۰۱۵ بروز نشده‏اند. برای مثال، ابزارهای پی اچ پی برای ویژوال استودیو بروز شده‏‌اند ولی افزونه‏‌ای که از چارچوب Golang پشتیبانی می‏کند بروز نشده است (بروزرسانی آن از سوی گوگل ارائه نشده است).

 کاربران نسخه‌‏های موجود ویژوال استودیو، جهت ارتقا به نسخه‏‌ی جدید، نیازی به انجام کار زیادی ندارند و فقط باید ابزارها را دوباره پیکربندی نمایند. ویژوال استودیو ۲۰۱۵ مجهز به واسط کاربری با پنل چندگانه و نوار ابزارهایی پیشرفته است. همچنین افزونه‏‌های جدیدی دارد که مشابه با نوار ابزار مدیریت می‏شوند.

نسخه ی جدید و رایگان ویژوال استودیو، همراه با محدودیت لایسنس

 ابزارهایی که به ازای هر زبان برنامه‌‏نویسی خاص در این محیط توسعه قرار دارند را می‌‏توان هنگام نصب به عنوان افزونه‌‏هایی به این محیط اضافه نمود. به عنوان مثال، پشتیبانی از نسخه‏‌ی محدود زبان پایتون در ویژوال استودیو ۲۰۱۵ را می‏توان قابلیتی مطلوب در مقایسه با سایر راه‌حل‌ها دانست. از ویژگی‏‌های جدید در ویژوال استودیو ۲۰۱۵ می‌‏توان به ساختار نحوی برجسته‌‏ی آن، اشکال یاب ادغام یافته با عملکرد ریابی پشته، پروژه های وابسته، یک دید پروژه ای مبتنی بر کلاس، ثبت پروفایل کارائی و آگاهی از اشیاء مختص به پایتون همچون محیط های مجازی اشاره کرد.قابلیت تکمیل هوشمند کد را نیز میتوان در این محیط برای آن دسته از کاربرانی که بدان نیاز دارند اضافه کرد که البته میتوان این قابلیت را نیز غیر فعال نمود.

برای انجام پروژه مشارکتی، انتظار مشاهده گروهی از سرورهای اصلی ماکروسافت را در ابزارهای ویژوال استودیو نداشته باشید. اگرچه می‏توانید از راه حل نرم‏‌افزاری گیت هاب و Git استفاده کنید (البته نسخه‏‌ی نصب شده این نرم‏افزار، نسخه‏‌ی ۱٫۹۵ آن می‏باشد). افزونه‏‌ی گیت هاب را می‌‏توان در پنل Team Explorer در محیط ویژوال استودیو مشاهد کرد که در نسخه‌‏ی آنلاین ویژوال استودیو هم می‏توان از آن استفاده نمود. به شخصه ترجیح می‏دادم ادغام بهتری از گیت هاب در ویژوال استودیو صورت گیرد؛ چرا که در حال حاضر در ویژوال استودیو، فقط از بک لینک در صفحه‌‏ی پروژه‏ی تحت میزبانی گیت هاپ پشتیبانی می‏شود.

در نهایت، نسخه‏‌ی پولی چه امکانی متمایز از نسخه رایگان ویژوال استودیو وجود دارد؟ جدایی از سرویس‏‌های تحت میزبانی ابری مشابه با سرور Team Foundation، مزیت دیگر نسخه پولی، ابزارهای مدیریت آزمایشگاهی برای ایجاد محیط‏‌های تست آزمایشگاهی است. همچنین توابع اشکال زدایی ادغام یافته همچون CodeLens، IntelliTrace که مرتبط با سرویس‏‌های ابری می‏باشند نیز از این نسخه حذف شده است. شاید عدم وجود بسیاری از این قابلیت‏‌ها برای افرادی که قصد استفاده از نسخه‏‌ی رایگان این محصول را دارند مهم نباشد و فقط امکاناتی همچون ابزارهای مشارکتی و هاستینگ کد مورد توجه آنان باشد.

منبع:www.infoworld.com

  از شرکت پردازش موازی سامان تولید کننده محصولات تدبیر و سیستم حسابداری مالی، اداری، بازرگانی و حسابداری صنعتی