برای هر یک از اشخاص حقوقی/ حقیقی تعریف شده در نرم افزار تدبیر، می بایست شناسه ملی/ کد ملی را وارد نمایید. برای این منظور در فرم معرفی طرف حساب، ابتدا مشتری مورد نظر را از لیست خریداران و فروشندگان انتخاب نموده و روی دکمه اصلاح کلیک نمایید:

در فرم ایجاد/ اصلاح اطلاعات طرف حساب، با کلیک روی دکمه “اطلاعات مالیاتی”، فرم اطلاعات مالیاتی مشتری نمایش داده می‌شود:‌

در فرم اطلاعات مالیاتی مشتری، درصورتی که از کمبوباکس “نوع اصلی شخصیت مشتری”، یکی از گزینه‌های حقوقی غیر دولتی/ حقوقی دولتی انتخاب شود، می‌بایست شناسه ملی را در فیلد شناسه ملی/ کد ملی وارد نمایید.

درصورتی که از کمبوباکس “نوع اصلی شخصیت مشتری”، گزینه حقیقی انتخاب شود و فرد پرونده مالیاتی نیز داشته باشد، می‌بایست کد ملی را در فیلد شناسه ملی/ کد ملی وارد نمایید. همچنین یک کد کنترلی ۴ رقمی توسط سازمان امور مالیاتی در اختیار این گروه از مشتریان حقیقی دارای پرونده مالیاتی قرار گرفته و شما می‌بایست آن کد را در فیلد کد کنترلی مالیاتی وارد نمایید.

درصورتی که از کمبوباکس “نوع اصلی شخصیت مشتری”، گزینه حقیقی انتخاب شود و فرد، پرونده مالیاتی نداشته باشد، به عنوان مصرف کننده نهایی درنظر گرفته می‌شود. در این شرایط صرفا ورود “کد ملی” در فیلد “شناسه ملی/ کد ملی” مورد نیاز است.

نکته: درصورتی که مشتری، خارجی باشد و در فرم اطلاعات مالیاتی مشتری، در فیلد استان، گزینه “کشورها” انتخاب شود، هنگام صدور فاکتور فروش برای مشتری مورد نظر، فاکتور وی به عنوان فاکتور فروش ارزی در نظرگرفته شده و در سامانه مؤدیان ارسال خواهد شد. (حتی اگر در فرم فاکتور فروش، هیچ ارزی انتخاب نشود)

درصورتی که مشتری، خارجی باشد و در فرم اطلاعات مالیاتی مشتری، در فیلد استان، گزینه “کشورها” انتخاب نگردد، هنگام صدور فاکتور فروش برای مشتری مورد نظر، فاکتور وی به عنوان فاکتور فروش غیر ارزی  در سامانه مؤدیان ارسال خواهد شد. (حتی اگر در فرم فاکتور فروش، ارز مورد استفاده انتخاب شود).

نکته: در صورتی که قصد ارسال “صورتحساب الکترونیکی نوع اول با الگوی یک” را داشته باشید و خریدار، شخص حقیقی ‌باشد، ورود “شناسه ملی خریدار” در فرم “اطلاعات مالیاتی مشتری” و “کدپستی خریدار” در فرم “ایجاد/ اصلاح اطلاعات طرف حساب” الزامی می‌باشد.

نکته: در صورتی که در فرم اطلاعات مالیاتی مشتری، شناسه ملی برای مشتریان حقوقی غیردولتی/ حقوقی دولتی و کد ملی برای مشتریان حقیقی وارد نشده باشد، هنگام تهیه گزارش سامانه مؤدیان، سیستم با نمایش پیام خطا از ادامه عملیات جلوگیری می‌نماید:

با تأیید این پیام، لیست خریداران فاقد اطلاعات مالیاتی نمایش داده می‌شود: