باز شدن فرم انتخاب سطوح شناور مربوط به حساب انبار بدین دلیل است که:
1
زمانی که به معرفی یک انبار جدید پرداخته اید، حساب وابسته به آن انبار را انتخاب نکرده اید. لذا با استفاده از دکمه 2، حساب وابسته با انبار را، از میان حسابهای موجود انتخاب نمایید و یا با استفاده از دکمه 3، به معرفی یک حساب جدید به عنوان حساب وابسته با انبار بپردازید.
ایجاد این خطا به دلیل وجود کنترل بر روی انتخاب یک کالای تکراری در فرمهای عملیات کالاست.

1

به منظور برداشتن این کنترل، از منوی شناور فرم معرفی کالاها، تیک گزینه کنترل کالای تکراری در فرمهای عملیات کالا را بردارید.

چنانچه گزینه منوط کردن ثبت قطعی به تصویب سند فعال باشد تنها در شرایطی اجازه ثبت قطعی اسناد را خواهید داشت که آنها را تصویب نموده باشید.

از منوی شناور فرم ایجاد / اصلاح سند، از زیر شاخه گزینه تنظیمات، تیک گزینه منوط کردن ثبت قطعی به تصویب سند را بردارید تا مشکل شما رفع شود.

سیستم، آخرین گزارشی را که در آن از کلید پیش نمایش استفاده نموده اید، با فرمت اکسل ذخیره و نمایش خواهد داد. برای ذخیره ی گزارش احضار شده در سیستم، با فرمت اکسل می بایست با استفاده از دکمه 1، یک نمونه از آن گزارش را مشاهده نمود و سپس آنرا با صورت فرمت اکسل ذخیره نمود.

در صورتی که تاریخ ویندوز شما با تاریخ روز مغایرت داشته باشد، احتمال بروز این مشکل وجود دارد. ابتدا تاریخ ویندوز خود را به تاریخ روز تغییر داده، سپس فرم مذکور را دوباره احضار کنید. مشکل شما احتمالاً برطرف می شود.

در صورت بروز این مشکل می بایست سیستم پرسنلی و حقوق و دستمزد تدبیر را در یک مسیر دیگر نصب نمائید.

در فرم لیست بیمه، دکمه  1 را کلیک نمائید تا پنجره تغییر فرم به نمایش درآید. از منوی شناور این فرم، گزینه تنظیم کاغذ را انتخاب نمایید تا فرم تنظیم کاغذ به نمایش درآید.

2

 در این فرم تمام حواشی را صفر قرار دهید و با کلیک دکمه 3، از این فرم خارج شده و با فشردن کلید ترکیبیALT+S،  فرم را ذخیره نمایید. با کلیک مجدد دکمه 4، مشکل فوق برطرف خواهد شد.

نکته: برای احضارفرم لیست بیمه، از منوی گزارشات، گزینه لیست بیمه را انتخاب کنید.

 

چنانچه قصد دارید در دفتر روزنامه یا در کاردکس کالا، تعداد رکوردها را تنظیم کنید، فرم دفتر روزنامه را گشوده و در این فرم با فشردن کلید ترکیبی Ctrl + Shift +Up Arrow Key، فرم تنظیم تعداد رکوردهای هر صفحه را احضار نمایید.
1

شما می توانید توسط گزینه های موجود در این فرم، تعداد رکوردهای هر صفحه را مشخص کنید.

در مورد کاردکس کالا نیز می توانید از روش بالا پیروی کنید.

علت این امر استفاده نادرست از انبارهای وابسته می باشد.

نکته: زمانی که از انبارهای وابسته استفاده می نمایید می بایست همه گروهها یا همه کالاها را به یک انبار، وابسته نمایید.

در فرم گزارش کنترل ثبتهای سیستمی  با استفاده از کلید 1، حساب مورد نظر را انتخاب نموده و از لیست باز شدنی نوع، گزینه ثبتهای سیستمی، یا ثبت های غیر سیستمی را انتخاب نمایید. کلیه ثبتهای سیستمی یا ثبت های غیر سیستمی مربوط به آن حساب به نمایش درخواهد آمد.
2

چنانچه حسابهای مرتبط با صورت سود و زیان، در بخش معرفی مجموعه حسابها مشخص نشده باشند، زمان بستن حسابهای موقت، فرم خالی به نمایش درخواهد آمد.

نکته: حسابهای موقت به حسابهائی گفته می شود که در تهیه صورت سود و زیان شرکت می نمایند.

نکته: فرآیند بستن حسابهای موقت در پایان دوره مالی صورت می گیرد.

از منوی شناور فرم مدیریت دوره های مالی، گزینه کنترل دسترسی به دوره های مالی را کلیک نمایید تا فرم زیر نمایان گردد:
1
  از لیست گروههای کاری، گروهی که می خواهید به دوره یا دوره های مالی خاصی دسترسی نداشته باشند را انتخاب نموده و با استفاده از دکمه 2 ، دوره (های) مالی مورد نظر را انتخاب نموده و دکمه 3 را کلیک نمایید.
چنانچه پس از کلیک دکمه 1، با پیغام خطای زیر مواجه شدید:
2
به علت نصب نبودن برنامه Olectra می باشد. برای نصب برنامه الکترا باید از مسیر CD ROMSetupOlectra. 501، فایل Setup.exe را اجرا نمایید.

چنانچه حسابهای مرتبط با حسابهای ترازنامه ای، در بخش معرفی مجموعه حسابها مشخص نشده باشند، زمان صدور سند اختتامیه، فرم خالی به نمایش درخواهد آمد.

نکته: سند اختتامیه، شامل بستن حسابهای دائم و انتقال مانده حسابهای دائم به دوره مالی بعد می باشد.

ابتدا با رمز مدیر سیستم وارد برنامه تدبیر شوید. سپس در فرم اصلی برنامه،  راست کلیک نموده و گزینه مدیریت شرکتها را انتخاب نمایید تا فرم مدیریت شرکتها احضار گردد.
1
 در این فرم، دکمه 2 را کلیک نمایید تا فرم ایجاد / اصلاح پایگاه داده برای شرکت احضار گردد.
3 اطلاعات لازم را در فیلدها وارد نمایید.
به علت نداشتن دسترسی به مسیر تهیه نسخه پشتیبان و یا انتخاب اشتباه مسیر پیغام خطای Cannat open device error را دریافت می گردد.
در صفحه اصلی برنامه، کلیک راست نموده و گزینه تهیه پشتیبان را انتخاب نمایید تا پنجره تهیه نسخه پشتیبان به نمایش درآید.
1
 ابتدا باید در فیلد مسیر کامل نسخه پشتیبان روی کامپیوتر سرور، با کلیک دکمه 2، مسیر نسخه ای که قرار است بازیابی شود را معین نمایید. سپس دکمه 3 را کلیک نمایید. پیغام زیر به نمایش درخواهد آمد:
4
 با کلیک دکمه  5، پیغام زیر احضار خواهد شد:
6

با کلیک دکمه 7 عمل بازیابی اطلاعات در شرکت جدید انجام خواهد شد. از فرم مدیریت شرکتها، مجددا شرکت مورد نظر را انتخاب نمایید تا اطلاعات بازیابی شده را ملاحظه نمایید.

نکته:  بازیابی اطلاعات موجب خواهد شد که کلیه اطلاعات شرکت جاری از بین برود. چنانچه در شرکت جاری اطلاعاتی وجود دارد که برایتان مهم است، حتماً قبل از عمل بازیابی اطلاعات، یک شرکت جدید بسازید و اطلاعات خود را در آن بازیابی نمایید.

نکته:  همواره بخاطر داشته باشید که برای بازیابی اطلاعات، فایل مورد نظر نباید از نوع Sys.bak باشد. چنانچه زمان انتخاب مسیر کامل نسخه پشتیبان روی کامپیوتر سرور، به جای انتخاب فایل اطلاعاتی با پسوند BAK. ، فایل Sys.BAK را انتخاب نموده و سپس به بازیابی اطلاعات بپردازید، این امر باعث از بین رفتن اطلاعات شرکت موجود می گردد.

به علت خطا در بازیابی نسخه پشتیبان ممکن است زمان ورود به یک شرکت با پیغام خطای Enroll مواجه گردید.
1
2
فرم اسناد دریافتنی باز را احضار کنید. یکی از سطرهای چک  که مایل به مشاهده سوابق عملیات صورت گرفته روی آن هستید را به دلخواه انتخاب نموده و کلید ترکیبی Ctrl+F9 را فشرده تا فرم سوابق عملیات چک احضار گردد:
1

در فرم دریافت با استفاده از دکمه 1، در کنار فیلد 2، فرم فاکتورهای تسویه نشده احضار می گردد. فاکتور مورد نظر را از این لیست انتخاب نمائید. چک باکس وجه نقد را فعال نموده و در فیلد مبلغ، کلید F8 را فشرده تا مبلغ فاکتور نمایان گردد.

3