روش­های احراز هویت سال­هاست که یک روال ثابت را دنبال می­کند. روالی که مبتنی بر گذرواژه و بسیار آسان است. اما این روش عاری از اشکال نیست و به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده که ایده­های نوینی جایگزین آنها شود.

در سال ۲۰۰۴، بیل گیتس پیرو همین مسئله در کنفرانس RSA که از بزرگترین کنفرانس­‌های دنیا با محوریت امنیت سایبری است، اعلام کرده بود: «بدون شک هر روز اعتماد مردم به گذرواژه­ها کمتر و کمتر می‌شود. آنها حتی گذرواژه­‌های مشابه را در سیستم­های مختلف استفاده می‌کنند.»

اگرچه گیتس در این مورد به حمله هکرها اشاره­ای نکرد، اما طبق مطالعاتی که شرکت مخابرات آمریکایی ورایزن انجام داده، از هر ۵ مورد هک اطلاعات، ۴ مورد به خاطر گذرواژه­های ربوده شده است، چراکه بسیاری از مردم تمایل به استفاده از یک گذرواژه برای سایت­های مختلف دارند و از این رو، کار برای هکرها آسانتر می‌شود. البته اگر گذرواژه شما چندان قابل حدس نیست هم خیالتان راحت نباشد، هکرها در چنین مواقعی از فیشینگ و کی لاگرها استفاده می­کنند.

با تمامی این اوصاف گذرواژه­‌ها همچنان با قدرت به حیات خود ادامه می‌دهند و حتی به این زودی­‌ها هم به طور قطعی بازنشسته نخواهند شد. گذرواژه­ها با گذشت سالها به جزئی از تجربه کاربری (UX) تبدیل می­شوند و هر راهی که بخواهد جایگزین آن شود باید علاوه بر امنیت بیشتر، به تجربه کاربری مثبت نیز کمک کند. یکی از این راه­های جایگزین، استفاده از تکنولوژی بیومتریک است. در این روش، تشخیص هویت کاربران از طریق آنالیز مشخصات بدن افراد انجام می­گیرد. مشخصاتی نظیر عنبیه چشم، اثر انگشت، نحوه راه رفتن، نمودار حرارتی چهره و مواردی از این قبیل.

در این میان، از آنجایی که؛ اثر انگشت برای هر فرد منحصر به فرد است، با گذشت زمان تغییر نمی‌کند و کارکرد رایج­تری دارد، از اهمیت بیشتری برخوردار است و همانطور که می‌بینیم، در اغلب تلفنهای هوشمند امروزی به کار گرفته می‌شود. اما با این وجود طبق نظر کارشناسان، این روش به تنهایی کافی نیست و به علت تقلب باید با عامل دیگری همراه باشد.

از سوی دیگر، مجموعه‌­های مختلفی بر روی تدابیر امنیتی دیگر کار می­کنند که اتفاقاً یکی از آنها بسیار رایج و در دسترس است، به این صورت که به جای داشتن یک رمز مشخص، هیچ وقت هیچگونه رمز ثابتی استفاده نمی­شود و هربار که قصد ورود به حسابتان را داشته باشید، یک رمز یک بار مصرف برای شما ارسال می‌شود. مجموعه­های فراوانی نظیر تلگرام، مایکروسافت و حتی برخی بانکهای ایرانی از همین روش استفاده می‌کنند.

شرکت پژوهشی گارتنر پیش­بینی کرده تا سال ۲۰۲۰، روش­های نوین احراز هویت تا حدود زیادی جایگزین سیستم سنتی گذرواژه­ها خواهند شد.

منبع: کلیک