پیش‌بینی‌های مایکروسافت برای سال ۲۰۱۶ میلادی: ویدئوی آنلاین بیشتر، فناوری جدید پردازنده

پیش‌بینی‌های مایکروسافت برای سال 2016 میلادی: ویدئوی آنلاین بیشتر، فناوری جدید پردازنده

برای طرفداران فیلم تخیلی -آمریکایی «بازگشت به آینده»، دستاوردهای سال ۲۰۱۵ کمی مأیوس‌کننده بود. چرا که در آن سال نه خبری از اسکیت‌های پرنده بود و نه خودروهای پرنده. تیم شیکاگو کابز برنده‌ی مسابقات جهانی نشد و جالب‌تر و تعجب ‌برانگیزتر اینکه بستن دو کراوات نیز به نوعی مد نشد!
شاید سال ۲۰۱۶ میلادی آن‌طور که باید نتوانست فانتزی‌هایی که در سال ۱۹۸۰ میلادی وجود داشت را برآورده سازد ولی گروهی از محققین و پژوهشگران فعال در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مایکروسافت، این‌طور قلمداد می‌کنند که سال ۲۰۱۶ ممکن است با یک سری دستاوردهای فناوری جالب همراه باشد. غول نرم‌افزاری دنیا یعنی مایکروسافت اقدام به انتشار و ارائه‌ی ۱۶ مورد از دستاوردهایی نمود که کارکنان تحقیقاتی مایکروسافت انتظار دارند در سال آینده شاهد آن باشند و همچنین از هم اکنون نگاهی به ده سال آینده داشته‌اند. البته پیش‌گویی‌های آن‌ها بسیار دامنه‌دار است، از فناوری جدید پردازنده گرفته تا  مسائل اخلاقی مربوط به کلان داده‌ها (داده‌های انبوه). در اینجا به بعضی از این پیش‌گویی‌ها اشاره می‌کنیم:

  • غلبه‌ی اینترنت بر تلویزیون: آقای هیسائو ووئن هن، معاون تحقیقاتی مایکروسافت در آسیا، خاطر نشان کرده که به اعتقاد وی، تماشا و توزیع ویدئوهای آنلاین در سال ۲۰۱۶ میلادی بر تماشای شبکه‌های تلویزیونی غلبه کرده و افراد بیشتری در چین، بجای مشاهده‌ی بازی‌های المپیک از طریق تلویزیون، این بازی‌ها را از طریق وب دنبال خواهند کرد. به عبارت دیگر، امروز زمان خوبی است تا شرکت‌های ارائه دهنده برنامه‌های تلویزیونی دست از مقاومت در برابر حذف کابل‌ از دنیای تلویزیون برداشته و با آغوشی باز به استقبال آینده‌ی متکی به اینترنت بروند.
  • افزایش محبوبیت قلم نوری: آقای بیل باکستون یکی از اعضای تیم تحقیقاتی مایکروسافت این‌طور پیش‏‌بینی می‌کند که رایانش‌های مبتنی بر قلم نوری جایگاه خود را در سال ۲۰۱۶ میلادی پیدا خواهند کرد. این پیش‌‏بینی به نظر معقولانه می‌رسد، مخصوصاً در شرایطی که شرکت اپل با معرفی قلم اپل و استفاده از آن در آی­پد پرو، اقدام به پشتیبانی از قلم نوری در خط تولید آی‌پد نموده است.
  • پایان عرضه‌ی محصولات تکنولوژیک با تاریخ انقضای برنامهریزی شده: همچنین آقای باکستون این‌طور پیش‏‌بینی نموده که اولویت و موضع مشتریان برای خرید محصولات مرتبط با فناوری تغییر خواهد کرد: عصر تولید محصولات تزیینی و خرده‏‌ریز و همچنین محصولاتی با طول عمر برنامه‏‌ریزی شده به پایان رسیده و تمرکز صنایع و مشتریان بر روی بهبود تجربه‌، ارزش‌ها و پتانسیل‌های انسانی خواهد بود.
  • پردازنده‌های کاملا جدید: آقای کریس بیشاپ، یکی از اعضای تحقیقاتی مایکروسافت در کمبریج بریتانیا معتقد است که خانواده و کلاس جدیدی از پردازنده‌ها معرفی خواهند شد که به منظور پاسخگویی به بارِ کاریِ حجیم و گسترده‌ی ناشی از یادگیری ماشین طراحی شده‌اند و این امر می‌تواند بهبود و ارتقای قابل ملاحظه‌ی عملکرد پردازنده‌های گرافیکی را نیز به همراه داشته باشد. ولی آیا این پردازنده‌ها قادر به اجرای بازی Crysis خواهند بود!؟
  • مسائل اخلاقی در کلان داده‌ها اهمیت پیدا خواهد کرد: پیامدها و الزامات مربوط به رعایت حریم خصوصی ناشی از جمع‌آوری داده‌ها همچنان یکی از موضوعات بحث‌برانگیز است؛ و به نقل از خانم کیت کرافورد، از دیگر اعضای تیم تحقیقاتی مایکروسافت، سال ۲۰۱۶ نقطه اوجی در پیروی برنامه‌های جمع‌آوری اطلاعات از اصول اخلاقی خواهد بود. او انتظار دارد که برنامه‌های مربوط به علم داده‌ها، آموزش سرفصل‌های اخلاق داده‌ها را نیز سرمشق خود قرار دهند تا درک بهتری از پیامدهای انسانی ناشی از جمع‌آوری و آزمایش داده‌ها در مقیاس گسترده به دست بیاورند؛ اکنون زمان آن فرا رسیده است.

برای اطلاع از جزئیات کامل این مباحث به وب‌سایت مایکروسافت رجوع کنید. این تنها زمان است که مشخص می‌کند کدام یک از این پیش‌بینی‌ها به وقوع خواهد پیوست؛ ولی پیش‌گویی‌های اعضای تحقیقاتی مایکروسافت می‌تواند برای علاقه‌مندان اینگونه موضوعات جالب توجه باشد.

منبع: http://www.pcworld.com

از شرکت پردازش موازی سامان تولید کننده محصولات تدبیر و سیستم حسابداری مالی، اداری، بازرگانی و حسابداری صنعتی