براساس پژوهش­های اخیر، احتمال بروز حملات قلبی یا سایر مشکلات سلامتی در کارمندانی که با مدیران «سمی» سر و کله میزنند، حدود ۶۰ درصد بیشتر از سایرین است. اما مدیر سمی به چه کسی گفته می­شود؟

طبق تحقیقات مورد اشاره مدیرانی که حداقل یکی از ویژگی­های مهارت ناکافی، بی­ملاحظگی، مخفی­کاری یا کم­حرفی را داشته باشند، روی سلامت جسمی و روانی کارمندانشان تأثیر منفی داشته و سمی تلقی می­شوند. در ادامه هر یک از این ویژگی­ها را به طور خلاصه مورد بررسی قرار می­دهیم:

مهارت ناکافی

در عصر حاضر با وجود کارمندان متخصص با مدارک علمی بالا، مدیرانی موفق هستند که در حوزه کاری خود علاوه بر توانمندی­های رهبری و برنامه­ریزی، اطلاعات فنی لازم را نیز در اختیار داشته و از نحوه عملکرد سازمان و تمامی بخش­های آن آگاهی داشته باشند .در این میان مدیرانی که به فناوری­های موجود در شرکت مسلط نبوده و نتوانند با متخصصین و کارمندان به خوبی در مورد مسائل تخصصی تبادل نظر کنند، در کار خود موفق نبوده و نمی­توانند مجموعه را برای دستیابی به چشم­اندازها رهبری کنند.

بی ملاحظگی

بنا بر پژوهش­های پروفسور «کریستین پوراث» استاد دانشگاه جورج تاون، برخورد نامناسب و بی­احترامی نسبت به کارمندان، هزینه­های بسیاری را به سازمان تحمیل می­کند که این هزینه­ها در بیمه سلامت، زیان­های ناشی از عملکرد ضعیف و غیبت­های مکرر نمود پیدا می­کنند. همچنین تحقیقات پوراث نشان می­دهد که حتی در صورت علاقه افراد به بهبود عملکرد، در اثر شرایط محیطی و رفتارهای نامناسب مدیران، کارایی و خلاقیت کارمندان کاهش یافته و در نهایت منجر به بی­تفاوتی آنها می­شود.

مخفی­کاری

رهبران موفق با استفاده از قدرت شفافیت و اشتراک­گذاری اطلاعات در سازمان، اعتماد کارکنان را به خود و اهداف شرکت جلب کرده و موجب افزایش روحیه و حس مهم بودن در افراد می­شوند .دسترسی کارمندان به اطلاعات راهبردی و مالی سازمان موجب شناخت بهتر نسبت به نقش­ها و وظایف آنها شده و دیدگاه جامع­تری از کمپانی را در اختیار کارکنان قرار می­دهد.

کم حرفی

مدیران مجرب با سخن گفتن و برقراری ارتباطات دو طرفه با کارمندان، خط مشی اصلی سازمان را به وضوح بیان کرده و انتظارات خود از افراد را در کنار دریافت بازخورد، مطرح می­کنند. البته یکی از مهم­ترین نکات در برقراری ارتباط با کارمندان، استفاده از لفظ «ما» به جای «من» و «شما» است چرا که با این طرز صحبت کردن، همراهی و همکاری مدیر و کارمند در جهت رسیدن به اهداف سازمانی بیشتر مورد تأکید قرار گرفته و کارمندان نیز احساس تعلق بیشتری به شرکت پیدا می­کنند.

لازم به ذکر است که رهبران بزرگ، همواره در بیان نظرات خود صادق بوده و به هیچ عنوان برای جلب رضایت دیگران سخنان غیر واقعی به زبان نمی­آورند، که همین امر از مهم­ترین عوامل حسن شهرت آنهاست.

منبع: Inc