با سلام. در این فیلم آموزشی درباره نحوه ثبت چکهای تضمینی با هم صحبت می­کنیم.

چکهای تضمینی همونطور که از نامشون هم پیداست برای ضمانت دریافت یا پرداخت می­شوند و می­توانند به صورت چکهای تضمینی دیگران نزد ما (یا همون اسناد دریافتنی تضمینی) و یا چکهای تضمینی ما نزد دیگران (یا اسناد پرداختنی تضمینی) باشند.

برای ثبت چکهای تضمینی در سیستم تدبیر، اول باید حسابهای انتظامی و طرف حسابهای انتظامی رو در سیستم تعریف کنیم که ما این کار رو قبلا انجام دادیم. از منوی حسابداری و فرم مدیریت حسابها در سطح گروه رو انتخاب می­کنیم، حسابهای انتظامی را انتخاب کنیم می­بینیم که در سطح معین، حسابهای انتظامی دیگران نزد ما و حسابهای انتظامی ما نزد دیگران تعریف شده است. برای طرف حسابهای انتظامی هم به همین صورت اگر در سطح معین، می­بینید که طرف حسابهای دیگران نزد ما و طرف حسابهای ما نزد دیگران تعریف شده. بعد این کار باید حسابهای اسناد دریافتنی یا اسناد پرداختنی تضمینی رو تعیین کنیم. از منوی خزانه داری، فرم دریافت رو باز می­کنیم. البته در فرم پرداخت هم می­توان این کار را انجام داد. بعد با راست کلیک در قسمت خاکستری رنگ فرم، گزینه معرفی مجموعه حسابها را انتخاب می­کنیم.

در فرمی که فراخوانی شده گزینه “تعیین حسابهای اسناد دریافتنی تضمینی رو کلیک می­نماییم. با توجه به اینکه چکهای تضمینی، از نوع اسناد بلند مدت هستند، بخاطر همین از لیست کلیه حسابها، حسابهای انتظامی دیگران نزد ما و طرف حسابهای انتظامی دیگران نزد ما رو به لیست سمت چپ منتقل و فرم رو تأیید می­کنیم. حالا گزینه تعیین حسابهای پرداختنی تضمینی را کلیک می­کنیم و از لیست کلیه حسابها، حسابهای انتظامی ما نزد دیگران و طرف حسابهای انتظامی ما نزد دیگران رو به لیست سمت چپ منتقل و فرم رو تأیید می­کنیم. از این فرم خارج می­شویم.

برای ثبت چکهای تضمینی در سیستم تدبیر، بهتر است که مشتریان موردنظرمون رو در تفصیلیهای شناور تعریف می­نماییم. بعد به حسابهای انتظامی و طرف حسابهای انتظامی ارتباط بدیم. برای این کار می­آیم از منوی حسابداری و زیر منوی مدیریت­حسابها، فرممدیریت حسابهای تفصیلی شناور را فراخوانی می­کنیم. به طور مثال فرض کنید در فرم حسابهای تفصیلی شناور، زیر مجموعه گروه مشتریان، خانم حمیدی و آقای احدی را قبلا تعریف کردیم. ما از آقای احدی یک چک تضمینی دریافت کردیم و به خانم حمیدی یک چک تضمینی دادیم. اکنون ارتباط اونا رو با حسابهای انتظامی و طرف حسابهای انتظامی برقرار می­کنیم. روی حساب خانم حمیدی قرار می­گیریم و دکمه مدیریت ارتباطات را می­زنیم. بعد در قسمت حساب، دکمه “ایجاد ارتباط با حساب” را می­زنیم و در فرم “حسابهای وابسته به تفصیلی شناور“، از لیست مجموعه حسابها، حساب “حسابهای انتظامی ما نزد دیگران” و حساب “طرف حسابهای ما نزد دیگران” رو انتخاب می­کنیم و به این ترتیب ارتباط این دو حساب برقرار می­شود. برای آقای احدی هم می­ایم روی حساب آقای احدی تو فرم تفصیلی شناور قرار می­گیریم و دکمه ارتباطات را می­زنیم. بعد تو قسمت حساب، با کلیک دکمه “ایجاد ارتباط با حساب”، فرم “حسابهای وابسته به تفصیلی شناور”باز می­شود. بعد با انتخاب حساب حسابهای انتظامی دیگران نزد ما و حساب طرف حسابهای دیگران نزد ما، ارتباط این دو حساب برقرار می­شود.

برای ثبت چکهای تضمینی، در منوی خزانه داری فرم دریافت را فراخوانی نمایید. فرض کنیم در تاریخ ۱۰/۱۰/۱۳۹۶ از آقای احدی، یه چک تضمینی گرفتیم به شماره ۴۶۹۵۷۸ به مبلغ ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال اینجا پرداخت کننده رو انتخاب می­کنیم: (طرف حسابهای دیگران نزد ما آقای احدی). تیک وجه نقد را برمی­داریم و چک­باکس چک را فعال نمایید. بعد دکمه جدید را اینجا می­زنیم. شماره چک رو وارد می­کنیم: ۴۶۹۵۷۸ – بعد مبلغ را می­زنیم: ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال. یه شرح هم براش می­زنیم برای مثال بابت تضمین ….

با توجه به اینکه چکهای تضمینی برای ضمانت دریافت می­شود، بخاطر همین اصولا این گروه از چکها بدون تاریخ تعریف می­شوند پس فیلد تاریخ را خالی قرار داده شود، از کمبوباکس نوع سند، گزینه چک تضمینی رو انتخاب می­کنیم. سیستم فرم انتخاب حساب رو نمایش می­دهد می­بایست حسابهای انتظامی دیگران نزد ما که ارتباط با تفصیلی شناور آقای احدی دارد را انتخاب کنیم. همانطور که مشاهده می­نمایید در بخش اسناد دریافتنی، حسابهای انتظامی دیگران نزد ما – آقای احدی نمایش داده می­شود. در فرم ایجاد/ اصلاح سند دریافتنی سیستم یه پیامی نمایش می­دهد که  “تاریخ چک وارد نشده. آیا از این کار اطمینان دارید؟” با تایید پیام، سیستم تاریخ سند حسابداری را از کاربر می­پرسد. تاریخ رو هم وارد می­نماییم. با کلیک دکمه سند حسابداری همانطور که مشاهده می­نمایید در سند حسابداری، حسابهای انتظامی دیگران نزد ما آقای احدی، بدهکار شده و طرف حسابهای دیگران نزد ما – آقای احدی بستانکار شده است.

برای ثبت چکهای تضمینی، از منوی خزانه داری فرم پرداخت را فراخوانی می­نماییم. فرض کنیم در تاریخ ۰۵/۰۹/۱۳۹۶ به خانم حمیدی، یه چک تضمینی دادیم از دسته چک بانک ملی به شماره ۵۴۲۷۲۶ به مبلغ ۹۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال. اینجا دریافت کننده را انتخاب می­کنیم: (حسابهای انتظامی ما نزد دیگران خانم حمیدی). تیک وجه نقد رو برمی­داریم و تیک چک رو میزنیم. بعد دکمه جدید رو اینجا می­زنیم. حساب بانک رو که انتخاب کنیم و بگیم بانک ملی، سیستم به صورت خودکار اولین شماره خالی چک رو نمایش می­دهد: شماره ۵۴۲۷۲۶ – بعد مبلغ رو میزنیم: ۹۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال. یه شرح هم براش میزنیم برای مثال بابت تضمین …،

بعد از کمبوباکس نوع سند، گزینه چک تضمینی رو انتخاب می­کنیم. سیستم فرم انتخاب حساب رو نمایش میده و ما باید طرف حسابهای انتظامی ما نزد دیگران که ارتباط با تفصیلی شناور خانم حمیدی داره رو انتخاب کنیم. همانطور که مشاهده می­نمایید در فرم اسناد پرداختنی، طرف حسابهای انتظامی ما نزد دیگران – خانم حمیدی نمایش داده می­گردد. با تایید فرم ایجاد/ اصلاح سند پرداختنی سیستم پیامی با مضمون “تاریخ چک وارد نشده. آیا از این کار اطمینان دارید؟” نمایش داده می­شود پیام را که تأیید کنیم، سیستم تاریخ سند حسابداری را از کاربر می­پرسد. که همین تاریخ پرداخت چک را درنظر می­گیریم. همانطور که در سند حسابداری مشاهده می­نمایید، ” حسابهای انتظامی ما نزد دیگران – خانم حمیدی” بدهکار شده و طرف حسابهای انتظامی ما نزد دیگران خانم حمیدی بستانکار شده.

چنانچه اگر قصد دارید گزارشی از چکهای تضمینی ثبت شده تو سیستم داشته باشیم، با کلیک درقسمت خاکستری رنگ فرم دفتر اسناد دریافتنی یا پرداختنی که کلیک نمایید و گزینه “گزارش بر اساس چکهای تضمینی” را انتخاب نمایید، سیستم لیستی از چکهای تضمینی دریافتی یا پرداختی را به ما نمایش داده می­شود.

به این ترتیب ما با نحوه ثبت چکهای تضمینی تو سیستم تدبیر و گزارشهای مرتبط با این چکها آشنا شدیم. امیدوارم مطالب ارایه شده برای شما مفید بوده باشد.

با سپاس از توجه شما عزیزان

ویدیوها و نکات مهم آموزشی نرم‌افزار جامع مالی اداری تدبیر در کانال رسمی تلگرام ما قابل مشاهده است.
 جهت عضویت در کانال رسمی تلگرام کلیک نمایید.