سخنرانی کردن یک امر اجتناب‌ناپذیر است که همه فعالان کسب و کار با آن روبه‌رو خواهند شد؛ پس بهتر است که ترس خود از صحبت کردن در مکان‌های عمومی را کاهش دهید.

ترس از سخنرانی کردن در همه‌ وجود دارد. در برخی از ما شدت این ترس بیشتر است و برخی دیگر راحت‌تر با این موضوع کنار می‌آیند. فرار کردن از این موضوع امکان‌پذیر نیست؛ زیرا همه‌ی ما در یک مرحله از زندگی خود چه در محیط کار و چه در دانشگاه این موضوع را تجربه خواهیم کرد. سخنرانی کردن نیز مانند بسیاری از کارهای دیگر، با تمرین کردن ساده‌تر می‌شود.

در ادامه‌ی این مقاله‌ به بررسی روش‌هایی که کمک می‌کنند تا استرس شما از سخنرانی کردن در یک مکان عمومی کاهش پیدا کند، می‌پردازیم:

۱- با شنوندگان آشنا شوید

یکی از راه‌های کم کردن استرس قبل از سخنرانی این است که با شنوندگان خود آشنا شوید. بنابراین سعی کنید قبل از اینکه سخنرانی خود را آغاز کنید، حداقل با افرادی که در ردیف جلویی نشسته‌اند آشنا شوید و در مورد آن‌ها اطلاعات کسب کنید. این کار به شما احساس آرامش می­دهد و ترستان را از بین می‌برد. دلیل کم شدن استرس این است که صحبت کردن برای افراد آشنا بسیار راحت‌تر از حرف زدن برای عده‌ای غریبه است. به این فکر کنید که چگونه می‌خواهید به تک‌تک آن‌ها کمک کنید تا مشکلاتشان را از بین ببرید. این کار اعتمادبه‌نفس شما را افزایش می‌دهد.

۲- روی سخنرانی خود تمرکز کنید

اگر واقعا نگران هستید و استرس دارید بهتر است که خیلی خوب روی متن سخنرانی خود تمرکز کنید. اگر شما با سخنرانی خود می‌خواهید مشکل عده‌ای از مردم را حل کنید دیگر هیچ نیازی به نگرانی نیست و فقط کافی است با نوشتن یک متن مناسب و تمرکز کردن روی آن به خودتان آرامش دهید.

استیو جابز یک نمونه‌ی عالی از این مورد است. اگر دقت کرده باشید او همیشه لباس یکسانی را برای سخنرانی‌های خود انتخاب می‌کرد. بنابراین برای انتخاب لباس فکر نمی‌کرد و تمرکزش را فقط روی موضوع سخنرانی خود می‌گذاشت. شاید فکر کنید لباس‌های او همیشه تکراری بودند اما این موضوع اصلا مهم نیست. مهم این است که او می‌خواست یک سخنرانی تأثیرگذار برای شنوندگان خود داشته باشد.

۳- محیط را برای خودتان شبیه‌سازی کنید

سعی کنید کارهای خودتان یعنی نوشتن متن سخنرانی و درست کردن پاورپوینت را زودتر از موعد سخنرانی تمام کنید تا فرصت کافی برای تمرین کردن داشته باشید. جلوی آینه بایستید و محیط سخنرانی را کاملا در ذهن خود شبیه‌سازی کنید. با انجام این کار، قرار گرفتن در محیط واقعی سخنرانی چیز جدید و نگران کننده‌ای برایتان نخواهد داشت. حتی می‌توانید صحبت‌های خودتان را در حین تمرین ضبط کرده و با گوش دادن به آن‌ها ایراد‌ها را برطرف کنید. این کار مهارت‌های شما را بالا می‌برد و شما را صد درصد برای سخنرانی آماده می‌کند.

۴- به محل سخنرانی بروید

یکی دیگر از کارهایی که استرس شما را بیش از پیش کاهش می‌دهد سر زدن به محیط سخنرانی است. قبل از سخنرانی به آن محل بروید و با محیط آنجا  آشنا شوید تا هنگام سخنرانی واقعی استرس نداشته باشید.

۵- ورزش کنید

صحبت‌های خود را ضبط کنید و با خود به باشگاه ورزشی ببرید و زمانی که مشغول ورزش کردن هستید به صدای ضبط شده‌ی خودتان گوش کنید. این کار آدرنالین خون شما را افزایش داده و شما را برای سخنرانی کردن آماده می‌کند. انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا اعلام کرده است که ۵ دقیقه ورزش ایروبیک می‌تواند تاثیرات ضد اضطراب زیادی در افراد داشته باشد. بنابراین ورزش کردن را فراموش نکنید.

۶- با ترس‌های خود روبه‌رو شوید

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم همه‌ی ما در زندگی در شرایطی قرار می‌گیریم که نمی‌توانیم از سخنرانی کردن فرار کنیم. بنابراین بهتر است که به‌جای بهانه آوردن با ترس‌های خود روبه‌رو شوید و با آمادگی کامل به سراغ آن‌ها بروید. مطمئن باشید وقتی ببینید که حرف‌هایتان چه تاثیر عمیقی روی دیگران می‌گذارد خودتان نیز با این موضوع راحت‌تر کنار خواهید آمد.

منبع ENTREPRENEUR