1

اپل هفته‌ی آینده گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ میلادی را منتشر خواهد کرد. این کمپانی پیش‌بینی کرده که در فصل دوم شاهد رکود در مقایسه با مدت مشابه سال پیش باشد، از این‌رو چندان دور از انتظار نیست که پیش‌بینی کارشناسان و تحلیل‌گران بازار نیز نشان از کاهش فروش و درآمد این کمپانی داشته باشد.
اپل هفته‌ی آینده طی کنفرانسی گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی را ارائه خواهد کرد. این کمپانی به سهامدارانش اعلام کرده که انتظار دارد بهار سال ۲۰۱۶ را با رکود پشت سرگذاشته باشد، از این‌رو تحلیل‌گران نیز در پیش‌بینی‌های خود اعلام کرده‌اند که اپل در مقایسه با فصل دوم سال ۲۰۱۵ میلادی، امسال روزهای کم رونق‌تری را پشت سرگذاشته است.
اپل پیش‌بینی کرده که در جریان سه ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی درآمدی ۴۱ تا ۴۳ میلیارد دلاری را کسب خواهد کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته‌ی میلادی با درآمد ۴۹.۶ میلیارد دلاری نشان از کاهش دارد. کارشناسان وال‌استریت نیز پیش‌بینی کرده‌اند که اپل در فصل دوم سال جاری میلادی درآمدی ۴۲.۱۱ میلیارد دلاری را به جیب خواهد زد.یکی از مواردی که بسیاری از کارشناسان روی آن تاکید می‌کنند، احتمال فروش بالای آیفون SE این کمپانی است که می‌تواند با وجود مثبت بودن، از سویی نیز برای اپل دارای بار منفی باشد. بسیاری از کاربران اپل گوشی‌های هوشمند اپل را به دلیل سایز کوچک آن انتخاب می‌کردند، حال آنکه این کمپانی با عرضه‌ی نسل جدید آیفون‌های خود که با افزایش سایز نمایشگر همراه شده، نتوانست از نظر سایز انتظارات را برآورده سازد، از این‌رو عرضه‌ی آیفون SE با استقبال همراه شده و در نتیجه این امر باعث کاهش میانگین قیمت گوشی‌های آیفون اپل شد.

هرچند اپل در دو فصل اخیر عملکرد درخشان گذشته را به جا نگذاشته، اما بسیاری از کارشناسان روزهای روشن را در آینده‌ی نزدیک برای اپل پیش‌بینی کرده‌اند. برای مثال می‌توان به ولزفارگو اشاره کرد که پیش‌بینی کرده این کمپانی تا اواخر سال جاری میلادی به رشد فروش آیفون دست یابد. BMO نیز اعلام کرده کهپیش بینی می‌کند فروش آیفون‌های اپل بسیار بهتر از انتظارات باشد. کیت هوبرتی از مورگان استنلی معتقد است که فروش آیفون اواخر سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت.

سه تحلیل‌گر نیز افزایش درآمد اپل از مسیر ارائه‌ی سرویس‌های مختلف را نوید داده‌اند. UBS به این نکته اشاره کرده که این موضوع برای معرفی اپل به عنوان یک شرکت که پلتفرم توسعه می‌دهد، بسیار اهمیت دارد. این تحلیل‌گران به سرویس‌های مختلفی نظیر اپ استور، اپل موزیک، اپل پی و درآمد حاصل از مشتریان اینترپرایز اشاره کرده است. Nomura انتظار دارد که ۲۰ درصد از درآمد اپل از محل ارائه‌ی سرویس‌های مختلف تامین شود.

یکی دیگر از عواملی که به رکود هر چه بیشتر آیفون‌های اپل دامن زده، افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزها مخصوصا یوان چین است که این موضوع گران‌تر شدن آیفون‌های اپل را در کشورهای مختلف باعث می‌شود.

منبع: ۹to5mac به نقل از Zoomit