شاید اگر ۵ سال پیش فردی می‌گفت که روزی مایکروسافت به اولین شرکت، با ارزشی معادل یک تریلیون دلار (۱۰۰۰ میلیارد دلار) بدل می‌شود، جدی گرفته نمی‌شد. در آن زمان شرکت ساکن ردموند ارزشی کمتر از ۲۵۰ میلیارد دلار داشت. ولی بر اساس جدیدترین تحلیل‌ها ممکن است این کمپانی به مهمترین رقیب اپل در راستای کسب مقام اولین شرکت تریلیون دلاری بدل شود.

ارزش مایکروسافت ۶۵۰ میلیارد دلار و ارزش اپل ۸۷۰ میلیارد دلار است، ولی رشد اخیر مایکروسافت سریع‌تر بوده است.

در سال ۲۰۱۴ که ساتیا نادلا مدیریت مایکروسافت را به دست گرفت، خدمات محاسبات ابری را در رأس فعالیت‌های کمپانی قرار داد. بدین ترتیب پلتفرم ابری آژور در کنار نرم‌افزار آفیس ۳۶۵ ویژه کسب و کارها موجب شد سهام شرکت ساکن ردموند به سرعت رشد کند و به مقدار ۶۵۰ میلیارد دلار کنونی برسد. حالا با رشد حدود ۵۰ درصدی ارزش سهام، کمپانی مذکور می‌تواند به اولین شرکت تریلیون دلاری جهان بدل شود. این موضوع با توجه به رشد بسیار سریع ارزش سهام کمپانی مذکور دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. البته فراموش نکنیم که اپل در این زمینه جلوتر است و ارزشش در حدود ۹۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

تنها در سال ۲۰۱۷ ارزش سهام مایکروسافت بیش از ۳۵ درصد رشد داشته و در ۵ سال اخیر نیز رشدی ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده است. بر اساس گزارش‌ها، میزان رشد این کمپانی نسبت به اپل و آلفابت بالاتر بوده است. در حال حاضر ارزش اپل ۸۷۰ میلیارد دلار و ارزش آلفابت ۷۲۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. از سوی دیگر آمازون نیز با ارزش کنونی حدود ۵۶۰ میلیارد دلار، به سرعت تلاش می‌کند خود را به سه رقیب دیگر برساند. این کمپانی نیز در سال‌های اخیر توانسته به لطف خدمات ابری خود رشد ارزش سهام خود را سرعت بخشد. همچنین فیسبوک که اکنون ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد، پتانسیل پیوستن به این رقابت را دارد. از سوی دیگر کمپانی‌های چینی علی بابا و Tencent نیز با سرعت بالایی در حال رشد هستند و شاید در آینده‌ای نه چندان دور به مسابقه تریلیون دلاری بپیوندند.

منبع: CNN