محققان دانشگاه MIT موفق به توسعه یک هدست جدید شده‌اند که قادر است بدون اینکه فرد سخنی بگوید، افکار او را بخواند. هدست AlterEgo سیگنال‌هایی را که مغز هنگام صحبت به صورت و فک ارسال می‌کند، می‌خواند.

هدست AlterEgo تعداد زیادی از سیگنال‌های عصبی عضلانی را که هنگام تکلم درگیر می‌شوند، دریافت می‌کند و سپس این هدست به وسیله یک شبکه عصبی کلمه مد نظر فرد را بازسازی می‌کند. بر اساس اعلام محققانMIT، این هدست دقتی برابر با ۹۲ درصد دارد و کاربران می‌توانند از این هدست برای کنترل کامپیوتر توسط ذهن خود استفاده کنند.

با توسعه این هدست دیگر کاربران برای ارتباط با دستیارهای هوشمند نیازی به صحبت ندارند و می‌توانند توسط افکار خود گوگل اسیستنت، سیری و یا الکسا آمازون را کنترل کنند. این هدست اندازه تقریبا بزرگی دارد و از پشت گوش تا دهان فرد را درگیر می‌کند. یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد MIT و سرپرست توسعه هدست AlterEgo، آقایArnav Kapur  این محصول پوشیدنی را «دستگاه تقویت هوش» خطاب می‌کند. او در رابطه با این دستگاه گفته است: ما برای توسعه این دستگاه یک سوال در ذهنمان داشتیم و آن هم این بود که آیا می‌توان یک پلتفرم محاسباتی ایجاد کرد که انسان و ماشین را بیشتر به هم مرتبط کند و قوه درک بالایی داشته باشد؟

کاربر توسط این هدست می‌تواند راحت‌تر در اینترنت جستجو کند و نیازی به قفل‌گشایی دستگاه، اجرای مرورگر و تایپ کلمه مورد نظر خود ندارد. به اعتقاد توسعه‌دهندگان می‌توان از هدست AlterEgo برای کنترل دستگاه‌های اینترنت اشیا، اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و حتی درخواست ماشین از Uber استفاده کرد.

به اعتقاد یکی از استادان دانشگاه جورجیا، این هدست می‌تواند برای تسهیل ارتباط میان کارمندان صنایع و مناطق شلوغ همانند صنایع نظامی و فرودگاه‌ها بسیار مفید واقع شود.

منبع: رسانه کلیک