2

 

در حوزه تکنولوژی، تغییرات چشمگیری در این چند سال اتفاق افتاده که شرکت‌های بزرگی چون لنوو را نیز دچار چالش کرده است. لنوو اگرچه هنوز سر پا ایستاده، اما برای ادامه حیات و سودآوری، مجبور به فروش دارایی‌های خود شده است. این چیزی است که گزارش مالی سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶ لنوو نشان می‌دهد.

امروز از هر کسی که دستی در زمینه تکنولوژی دارد، از سرنوشت کامپیوترهای شخصی بپرسید، به شما خواهد گفت که آن‌ها در سراشیبی سقوط هستند. اگرچه بخش کوچکی از بازار همچنان به سخت‌افزارهای ویندوزی برای بازی، ویرایش ویدیو و دیگر فعالیت‌های سنگین گرایش دارد، اما بازار به صورت فزاینده‌ای به سمت کروم‌بوک‌ها، تبلت‌های اندرویدی و گوشی‌های هوشمند برای فعالیت‌های روزمره کامپیوتری و انجام وظایف کاری میل پیدا کرده است. امروزه شما می‌توانید به راحتی به وسیله یک گوشی هوشمند، تکالیف درسی خود را بنویسید، کتاب بخوانید، چهار گوشه اینترنت را مرور کنید و یا حتی بازی‌های مورد علاقه خود را نصب و اجرا کنید. البته این مطلب در مورد تبلت‌های اندرویدی نیز صادق است. کسانی که دستان پرسرعتی برای کار با گوشی دارند، حتی به صفحه‌کلید بلوتوث نیز برای انجام هرگونه فعالیت روزانه نیازی ندارند. همچنان که گوشی‌های هوشمند هر ساله بهتر و بهتر می‌شوند، بازارهای بزرگی همچون آمریکا و چین نیز اشباع می‌گردند. در نتیجه بازارهای اندکی باقی می‌مانند که همچنان رشد واقعی از خود نشان می‌دهند. اعداد و ارقام به ما چنین می‌گویند: رشد جهانی بازار گوشی‌های هوشمند، دچار رکود است. امسال بازار تنها ۰.۰۳ درصد رشد داشته است.

در این شرایط  لنوو گزارش مالی سه ماهه دوم امسال خود را منتشر کرده است. این نتایج فراتر از آن چیزی است که تحلیلگران برآورد می‌کردند. بر خلاف کاهش سود دیگر بازیگران عمده بازار، میزان سودآوری لنوو بیشتر از آنان بوده است. البته فروش لنوو در هر دو حوزه موبایل و کامپیوترهای شخصی در حال کاهش است. زیرا در زمانه‌ای قرار داریم که یک کامپیوتر رده بالای گیمینگ همچنان از پنج سال پیش تاکنون قابلیت خود را حفظ کرده است و صاحب آن از دو سال پیش تاکنون می‌تواند به وسیله یک تبلت اندروید یا گوشی هوشمند به آن متصل شود و بازی مورد علاقه‌ یا کار کامپیوتری سنگین خود را اجرا کند. به طور مشخص فروش کامپیوترهای شخصی لنوو در سه ماهه دوم امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۷ درصد کاهش و فروش موبایل در همین مدت زمان، نسبت به سال گذشته  ۶ درصد کاهش یافته و تجارت مرکز داده آن رشد ناچیز ۱ درصد را تجربه نموده است.

اگرچه لنوو موفق شده است علی­‌رغم برخی مشکلات ناشی از ادغام با شرکت موتورولا به طور چشمگیری رشد سود خالص خود را تا ۶۴ درصد برساند، اما از راهی به این سوددهی رسیده است که مربوط به رقابت در بازار تکنولوژی نیست. بلکه راه بنگاه­‌های املاک و مستغلات است. لنوو یکی از مراکز عملیاتی خود را در پکن فروخت و به همین خاطر توانست به سوددهی مناسبی در سه ماهه دوم سال جاری برسد. این شرکت، سود عملیاتی خود را ۲۴۵ میلیون دلار گزارش داده است. اما ۱۲۰ میلیون دلار آن مربوط به فروش مرکز عملیات مستقر در پکن بوده است. اگر اندکی دقیق­‌تر شویم این بدان معناست که آن­ها هدف برنامه‌ریزی شده خود برای کسب سودی معادل ۱۸۷ میلیون دلار را در برابر ۱۲۵ میلیون دلار، از دست داده‌­اند. اگرچه ممکن است که این مطلب، صحنه ناخوشایندی را به تصویر بکشد، اما مدیر عامل شرکت لنوو، یانگ یوانکینگ (Yang Yuanqing) گفته است: «ما در حال تدارک تغییری جدی در مسیر کسب و کار خود هستیم».

 

منبع: androidheadlines به نقل از Zoomit