دولت ژاپن در پی پروژه‌ای که قرار بود دو سال به طول بیانجامد و طی آن سرعت قطارها به حدی شود که یک دقیقه زودتر به مقصد برسند، نزدیک به یک دهه زمان خواهد گذاشت.

۱-    صرف سال‌ها زمان برای یک دقیقه زودتر رسیدن قطار

         دولت ژاپن در پی پروژه‌ای که قرار بود دو سال به طول بیانجامد و طی آن سرعت قطارها به حدی شود که یک دقیقه زودتر به مقصد برسند، نزدیک به یک دهه زمان خواهد گذاشت

.

کارایی قطارهای ژاپن و سرعت آنها و زمان‌بندی مردم کشورشان برای دقیق و سر وقت انجام دادن کارها در سراسر دنیا زبانزد خاص و عام است. در حال حاضر شرکت راه‌آهن ژاپنی JR East، قصد دارد زمان رسیدن به مقصد را از این نیز کمتر کند. این شرکت در پی پروژه‌ای دو ساله ساخت قطاری را آغاز کرده که مسافران آن از یوئن به اومانیا یک دقیقه زودتر به مقصدشان برسند.

اگرچه به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری فراوان برای راه‌اندازی خط آهن جدیدی که مسیر رفت و آمد مسافران یک مسیر خاص را تنها یک دقیقه کوتاه‌تر می‌کند، چندان منطقی نباشد. اما مقامات ژاپنی می‌گویند: احداث خط آهن جدید موجب می‌شود قطارها از این پس بتوانند با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند.

سرعت این قطارها در گذشته برابر با ۱۱۰ کیلومتر در ساعت بود و با تغییرات جدید یک دقیقه‌ای تعداد مسافرانی که ترجیح می‌دهند از قطار برای طی مسافت یاد شده استفاده کنند، افزایش می‌یابد و در نتیجه سود قابل توجهی نصیب شرکت راه‌آهن شرق ژاپن می‌گردد. لازم به ذکر است که در حال حاضر این مسافت بین دو شهر در طول ۳۰ دقیقه طی می‌شود که با تغییرات ایجاد شده این رقم به ۲۹ دقیقه کاهش می‌یابد.

با این حال مشکلاتی نیز در مناطق خطوط راه‌آهن وجود دارد. برای مثال: ساکنین نواحی اطراف نگران لرزش و سر و صدای زیاد رفت و آمد این قطارهای سریع‌السیر هستند. به همین دلیل در حال حاضر محدودیت‌هایی در مورد سرعت این قطارها وجود دارد. شرکت JR East امیدوار است که با نصب پانل‌های جذب کننده صداهای مخرب و اذیت کننده ناشی از این حرکت، در عین افزایش سرعت قطارها، صدای آنها را کاهش دهد. بدین ترتیب قرار است با نصب عایق‌های صوتی در دو طرف مسیر خط آهن جدید از ایجاد آلودگی صوتی برای شهروندان نیز جلوگیری شود.

منبع: کالاسودا