امکانات ویژه نرم‌افزار مالی و اداری تدبیر برای مجموعه‌­های بازرگانی

کدام زیرسیستم‌های تدبیر برای شرکت­‌های بازرگانی مناسب است؟

بسته بازرگانی تدبیر(ست تجاری) شامل ۴ سیستم “حسابداری، خزانه‌داری، خرید وفروش و انبار” می‌باشد که تامین‌کننده نیازهای اولیه شرکت‌ها و موسسات بازرگانی است. این چهار سیستم به عنوان سیستم‌­های پایه در نظر گرفته می‌­شوند، ولی با توجه به نوع فعالیت شرکت (بازرگانی داخلی، خارجی، توزیع و…) و نیاز کاربر می­‌توانند توسط زیرسیستم‌­های اختیاری دیگری تکمیل شوند (مانند سفارشات خارجی، توزیع، خدمات پس از فروش، اشانتیون، اموال و دارایی­‌های ثابت و …).

از مزایای کلی این بسته بازرگانی می­‌توان به امکانات عمومی آن اشاره کرد. در هر نسخه می‌­توان چندین شرکت با پایگاه‌‌ داده‌های مجزا تعریف کرد که برای شرکت‌­های هلدینگ و موسساتی­ که شعب متعدد دارند، بسیار حائز اهمیت است.

سرفصل­‌های حسابداری (کدینگ حساب‌ها) در هفت سطح کل، معین، تفصیلی و چهار سطح تفصیلی شناور قابل تعریف هستند. ضمن اینکه دو سطح دیگر تحت عنوان مرکز هزینه و پروژه نیز می‌توانند به عنوان مکمل این سطوح در سراسر سیستم مورد استفاده قرار گیرند.

سیستم حسابداری: این سیستم شامل تمامی رویه‌ها و گزارشات استاندارد مالی و حسابداری می­باشد. در این سیستم می‌توان کلیه عملیات و تراکنش‌­های مالی و سندهای حسابداری را ایجاد، مشاهده و مدیریت کرد. گزارش­‌های مالی استاندارد از قبیل دفاتر روزنامه، دفاتر حساب در سطوح مختلف، تراز آزمایشی، ترازنامه و سود و زیان) در هر لحظه قابل استفاده هستند. به‌علاوه، امکانات مربوط به بستن حساب‌­ها و انتقال مانده‌ها به دوره­ی مالی بعد (از طریق سندهای اختتامیه و افتتاحیه) و گزارش­های مدیریتی تعریف شده در سیستم که شامل گزارش­‌های مقایسه­‌ای، نموداری و تحلیلی می­شود، نیز در دسترس کاربران می‌باشد.

در بخش امکانات عمومی، تعریف کاربران، گروه‌ها و دسترسی­‌های مربوطه را داریم و می­‌توانیم روی همه فرم‌­ها و یکایک عملیات هر فرم به طور جداگانه دسترسی ایجاد کنیم. همچنین امکان تعریف شرکت­‌ها و انجام تنظیمات محیطی نیز در این بخش وجود دارد.

سیستم خزانه­‌داری: این سیستم کنترل و مدیریت کلیه فرم­‌ها و رویه‌های مربوط به بخش خزانه‌داری یک موسسه از قبیل دریافت و پرداخت چک‌ها و وجوه نقد، کنترل وضعیت بانک‌ها، مدیریت تنخواه‌ها و معاملات اقساطی را به عهده دارد. در این سیستم چک­های دریافتی و پرداختی موسسه وعملیات مختلف مربوط به آنها از قبیل به جریان گذاشتن، وصول، واگذاری، برگشت و بلااقدام کردن را می‌توان مدیریت نمود. همچنین گزارش‌­های کاربردی از جمله گزارش منابع و مصارف، وضعیت بانک‌­ها و صورت مغایرت بانکی را می‌­توان مشاهده کرد. عملیات دریافت و پرداخت وجوه نقد و چک­‌ها در سیستم خزانه‌داری، با سیستم حسابداری و سیستم خرید و فروش مستقیما در ارتباط است. به این معنی که برای کلیه عملیات خزانه‌داری، ثبت‌­های مالی متناظر به صورت خودکار در سیستم حسابداری ایجاد می­‌شود. همینطور فاکتورهای فروش یا خرید صادره در سیستم خرید و فروش را می­‌توان مستقیما از طریق فرم‌های دریافت و پرداخت خزانه‌داری تسویه کرد. این ارتباط می­‌تواند چند به یک یا یک به چند نیز باشد، مثلا چند فاکتور را می‌­توانیم با یک چک تسویه کنیم یا بالعکس، چند چک را برای تسویه یک فاکتور به کار ببریم. هوشمندی­‌هایی نیز پیش­بینی شده، از جمله اینکه امکان نمایش هشدار براساس سررسیدها وجود دارد، به طوری که به محض ورود به سیستم، هشدار مربوط به چک‌های با سررسید روز نمایش داده می‌شود. هوشمندی­‌هایی در رابطه با چک برگشتی نیز در سیستم تعبیه شده به این شکل که هنگام صدور فاکتور برای خریداری که چک برگشتی دارد، پیام هشدار یا خطا نشان داده می‌شود. در ضمن سیستم مانده حساب‌ها را بررسی می‌­کند و اگر مانده بانک منفی باشد هشدار می‌­دهد.

سیستم خرید و فروش: اساسی­‌ترین سیستم در شرکت­‌های بازرگانی است. در منوی آن اطلاعات اولیه از جمله واحدهای اندازه­‌گیری، کالاها، مشتری­‌ها و واسطه‌های فروش تعریف می‌‌شوند. برای هر کالا می‌­توان تا هفت سطح گروه‌­بندی ایجاد کرد و هر کالا بسته به سایز، رنگ، کشور سازنده و… در گروه مورد نظر تعریف می­‌شود. به‌علاوه، برای هر کالا نام، کد، بارکد، روش قیمت­‌گذاری و واحدهای اندازه‌­گیری را می‌­توان تعیین کرد و در برخی صنایع، آیتم‌­هایی نظیر شماره قطعه، مشخصه و مدل نیز وجود دارد که براساس آنها می­توان گزارش­گیری کرد. همچنین تصویر کالا را می­‌توان بارگذاری و سپس در فاکتور فراخوانی کرد.

بحث دیگری که در شرکت­‌های بازرگانی و انبار اهمیت دارد، حداکثر و حداقل موجودی و نقطه سفارش است که اگر کالا به نقطه سفارش رسید، سیستم هشدار دهد و بصورت خودکار برگه سفارش خرید صادر شود.

علاوه بر این، امکانات دیگری بخصوص برای شرکت­‌های بازرگانی تعبیه شده است. یکی از آنها لیست قیمت­‌های فروش است که این لیست را می­توان به چند روش مختلف تعریف و برای هر کالا تا بیست قیمت ایجاد کرد. این بیست قیمت می‌­تواند برای مشتریان مختلف، متفاوت باشد. در واقع سیاست­‌های قیمت­‌گذاری در نرم‌افزار جامع مالی و اداری تدبیر دست کاربر را باز می‌گذارد تا برای انواع و اقسام حالت‌­ها، قیمت­‌های مدنظر خود را تعریف کند (قیمت­‌های ثابت، اول تا بیستم، درصدی از قیمت تمام شده، قیمت براساس هر مشتری یا کالا یا براساس آخرین قیمت فروخته شده). این مکانیزم‌­های پیشنهاد قیمت، با توجه به دسترس‌ی­های کاربران و سیاست­‌های آن مجموعه در خصوص قیمت و تخفیف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مشتریان نیز می­توان طبقه­بندی­‌های مختلف ایجاد کرد. در واقع می­‌توان اطلاعات اولیه، اعتبار، شماره تماس، استان، شهر، منطقه و آدرس مشتریان را ثبت کرد. تعریف اعتبار برای هر مشتری باعث می­‌شود که در حین صدور فاکتور، سیستم سقف اعتبار مشتری را کنترل کند.

نرمافزار بازرگانی تدبیر قابلیت پشتیبانی از سناریوها و رویه‌های مختلف عملیاتی را دارد. انواع مختلفی از سناریوها بصورت پیش­فرض در این سیستم وجود دارد. برای مثال، ساده‌­ترین رویه کاری در سیستم بازرگانی این است که مستقیما فاکتور فروش صادر کنیم: “با صدور و ثبت فاکتور فروش، سند حسابداری مربوطه ایجاد می­‌شود، حواله انبار صادر می­‌گردد و خروج کالا از انبار به صورت مقداری و ریالی صورت می­پذیرد”. اما روش­های پیچیده­‌تری هم وجود دارد: برخی مجموعه­‌ها “ابتدا پیش­‌فاکتور صادر می‌کنند، سپس تمام یا بخشی از آن را به ­فاکتور تبدیل می­‌نمایند”. راه دیگر این است که: “ثبت سفارش انجام دهیم، سفارش­‌ها پالایش ­شوند، بخشی از آن‌ها به پیش فاکتور و بخشی از پیش‌فاکتورها به فاکتور تبدیل ­شوند”. سناریوی دیگر آن است که “بعد از ثبت سفارش و تبدیل آن به پیش­‌فاکتور، درخواست تحویل کالا یا مجوز خروج کالا از انبار صادر و تبدیل به حواله شده و این حواله نهایتا توسط فاکتور فروش فراخوانی ­شود”. سناریوهای دیگری نظیر فروش بارکدی و ثبت قراردادهای خرید و فروش نیز توسط سیستم جامع تدبیر پشتیبانی می­‌شوند. برای هر یک از این سناریوها و رویه‌های کاری، گزارش­های آماده­ای وجود دارد که امکان مقایسه­ میزان سفارش، پیش فاکتور، درخواست تحویل کالا به مشتری، فاکتور فروش و حواله انبار را فراهم می­‌کند و کنترل اقلام باز مربوطه را نیز میسر می‌سازد.

سیستم خرید و فروش تدبیر لینک مستقیم به سیستم‌­های خزانه­‌داری، حسابداری و انبار دارد. به طور مثال اگر فاکتور فروش را ثبت کنیم، برای آن سند حسابداری و حواله انبار صادر می­شود. در سیستم خزانه­‌داری می‌توانیم امور تسویه فاکتور را انجام دهیم و از طریق آن به فرم‌­های صندوق دسترسی مستقیم داشته باشیم. در سیستم خرید و فروش می­‌توانیم فرم حواله را مستقیما از داخل فاکتور فروش احضار ­کنیم. آیتم­‌هایی از قبیل صورتحساب مشتری، تنظیمات سیستم پورسانت و … را نیز می­‌توان از داخل فاکتور فراخوانی کرد. در این سیستم واسطه­‌های فروش را نیز می‌­توان تعریف و هنگام صدور فاکتور از آن‌ها استفاده کرد. با استفاده از محیط طراحی گزارشات می‌­توانیم گزارشات چاپی مختلف را با فرمت و سلیقه مورد نظرمان طراحی کرده و مورد استفاده قرار دهیم. ضمن اینکه صدها گزارش آماده که طی سال‌ها تجربه و بر اساس نیازهای واقعی کاربران تهیه شده‌اند، به طور پیش‌فرض درون سیستم قرار دارند و می­توانند به همان صورت و یا پس از اعمال تغییرات جزئی مورد نظر کاربر، مورد استفاده قرار گیرند.

در منوی انبار از سیستم جامع مالی و اداری تدبیر، پس از تعریف اطلاعات پایه از قبیل انبار، قفسه و کالا می‌توانیم با توجه به دسترسی­‌های تعیین‌شده توسط مدیر سیستم، از دو گروه عملیات مقداری و ریالی استفاده کنیم. فرم‌­های متعدد و متنوعی از قبیل رسید و حواله انبار، درخواست کالا، سفارش خرید، ورود و خروج کالا، انتقال بین انبارها، رسید محصول و … امکان انجام این عملیات را برای کاربران سیستم انبار تدبیر فراهم می‌­کنند. در مجموعه­‌های تولیدی می­‌توانیم برای محصولات خود فرمول ساخت تعریف کرده و بر مبنای آن، رسید محصول صادر کنیم و قیمت تمام شده کالاهای ساخته شده را بدست آوریم. در این سیستم فرم­‌ها و امکانات لازم برای انبارگردانی نیز وجود دارد که امکان ایجاد تگ و شمارش کالا در مراحل سه‌گانه و تهیه گزارش‌­­های مغایرت انبار و گزارش­های مقایسه­ای متنوع را فراهم می‌کند.

به طور کلی با بهره‌گیری از این چهار زیرسیستم از مجموعه نرم‌افزارهای جامع مالی و اداری تدبیر می­توانیم کلیه فعالیت‌های یک شرکت بازرگانی را از صفر تا صد کنترل و مدیریت کنیم و در لحظه به همه گزارش‌های حساس و مدیریتی دسترسی داشته باشیم. همچنین امکان تهیه گزارش­‌های متنوع برای سازمان­‌های مختلف از قبیل سازمان تامین اجتماعی، اداره دارایی و دیوان محاسبات را نیز داریم. نوشتن دفاتر قانونی، تهیه صورت­‌های مالی اعم از: گزارش سود و زیان و ترازنامه و تهیه گزارشات فروش فصلی را نیز می­‌توانیم به ‌راحتی و با سهولت تمام انجام دهیم.

 

ویدیوها و نکات مهم آموزشی نرم‌افزار جامع مالی اداری تدبیر در کانال رسمی تلگرام ما قابل مشاهده است.
 جهت عضویت در کانال رسمی تلگرام کلیک نمایید.