آینده روبات ها از دیدگاه استفان هاوکینگ

پروفسور استفان هاوکینگ فیزیک‌دان مطرح و برجسته‌ی جهان، در یکی از نطق‌های خود در خصوص خطرات احتمالی هوش مصنوعی، خاطرنشان کرد که افزایش تعداد ربات‌های هوشمند منجر به تصاحب شغل انسان‌ها و ایجاد نابرابری‌های عمده‌ی اجتماعی خواهد گردید. استفان هاوکینگ این هشدار را در واکنش به سؤالی که در جلسه‌ی پرسش و پاسخ «هر چیزی را از من بپرس» منبع خبری ردیت پرسیده شد، مطرح نمود.
یکی از کاربران ردیت، سؤالی را از استفان هاوکینگ پرسید مبنی بر اینکه آیا ربات‌های هوشمند می‌توانند منجر به بحران «بیکاری تکنولوژیکی» که در آن، ماشین‌ها یا برنامه‌ها منجر به منسوخ و بیکار شدن نیروی انسانی می‌گردد شود؟ هاوکینگ در پاسخ به این کاربر خاطرنشان کرد که نتیجه‌ی این کار وابسته به چگونگی توزیع وظایف در بین انسان‌ها و ربات‌ها می‌باشد. وی خاطرنشان کرد همه‌ی انسان‌ها می‌توانند اوقات فراغت لذت‏ب‌خشی در زندگی خود داشته باشند. البته اگر از ثروتی که توسط این ماشین‌ها برایشان ایجاد شده بهره‏‌مند شوند. در غیر این صورت، چنانچه مالکین این ماشین‌ها و ربات‌ها این منابع ثروت را بطور عادلانه توزیع نکنند، بسیاری از افراد دچار فقری دردناک خواهند شد.
متأسفانه امروزه بیشتر شاهد مورد دوم، یعنی افزایش فقر و بیکاری ناشی از توسعه‌ی ربات‌های متکی به هوش مصنوعی و به دنبال آن افزایش روزافزون نابرابری‌های اجتماعی هستیم.
ایده‌ی استفاده از ربات‌هایی که می‌توانند در مشاغل، جایگزین انسان‌ گردند رو به افزایش است ولی در یک سناریو، تحول این ربات‌ها و ماشین‌ها می‌تواند زندگی را برای انسان‌‏ها آسان‌تر و هدفمند‏تر کند.
برخی از صاحبان فناوری و همچنین طرفداران درآمدهای پایه به‌منظور مقابله با این بحران، از ایده‌ی دریافت مالیات‌های سنگین از شرکت‌هایی که ربات‌ها را جایگزین نیروی انسانی نموده‌اند پشتیبانی می‌کنند.

دانشجویان به دنبال مشاغلی خواهند بود که با ظهور فناوری منسوخ شده‌اند
با توجه به مزیت‌های استفاده از ربات‏‌ها در مشاغل، از جمله: عدم نیاز به نیروی کار انسانی و در نتیجه حذف هزینه حقوق و دستمزد، توانایی کار بی‌‏وقفه و ۲۴ ساعته‏، حذف مرخصی و کاهش بهره‌‏وری ناشی از بیماری، شرکت‌هایی را بر آن داشت تا استفاده از ربات‌ها را بر انسان‌ها ترجیح دهند زیرا حتی با وجود پرداخت مالیات بیشتر، چند برابر سودآوری به همراه خواهد داشت و مالیات دریافتی در برابر این سود، رقمی ناچیز است. متولیان این حوزه می‏توانند مالیات دریافتی را در قالب هزینه‌های مبنای رایگان در بین افراد توزیع کرده و زحمت کار کردن زیاد را از دوش آن‌ها بردارند.
در همین راستا، کارگران می‌توانند از شر انجام کارهای کارگری و طاقت‌فرسای دستمزدی خلاص شده و در عوض زمان خود را بیشتر صرف فعالیت‌های مورد علاقه خود و یا به تفریح و لذت بپردازند.
اگرچه در یک سناریوی دیگر -که البته هاوکینگ هم در خصوص آن هشدار داده است- شرکت‌هایی مشاهده می‌شود که تنها از ربات‏‌ها استفاده می‏کنند و صاحبان آن‌ها بسیار ثروتمند شده اند. این اقدام باعث بیکار شدن نیروهای جوان و به دنبال آن عدم استخدام دائم در این شرکت‌ها می شود.
این ایده به نظر مشابه با صحنه‌ای از یک فیلم افسانه‌ای است ولی دنیایی که در آن نیروهای کاری متخصص جای خود را به ماشین‌های بدون فکر می‌دهند چندان دور نبوده و باید در خصوص پیدایش آن در آینده‌ای نزدیک نگران باشیم.
با توجه به مطالعه‌ای که توسط دانشگاه آکسفورد در سال ۲۰۱۳ انجام شد، ۴۷ درصد از مشاغلی که شامل تخصص‌های حرفه‌ای همچون فعالیت‌های قانونی و حسابداری می‌باشند، در معرض خطر جایگزین شدن توسط اتوماسیون‌ها در طی ۲۰ سال آینده قرار خواهند گرفت. در گزارش دیگری که توسط گروه حمایت از جوانان استرالیایی انجام شد، هشدارهایی مبنی بر اینکه ۷۰ درصد از افراد جوان مشغول به کار در مشاغل نیروی کاری، متأثر از اتوماسیون خواهند بود ارائه گردیده است.
۶۰ درصد از دانشجویان نیز در حال تلاش برای کسب مشاغلی می‌باشند که حداقل از این مشاغل می‌تواند در طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده جای خود را به اتوماسیون بدهند.
با توجه به سخنان پروفسور هاوکینگ، اینکه آیا یک دنیای ماشینی منجر به فراغت و ثروت و یا بیکاری و فقر شود، تصمیمی بوده که کاملاً توسط تکنولوژیست‏‌ها و سیاست‌مداران آینده گرفته می‌شود.

منبع: www.independent.co.uk

  از شرکت پردازش موازی سامان تولید کننده محصولات تدبیر و سیستم حسابداری مالی، اداری، بازرگانی و حسابداری صنعتی