در سال‌های اخیر این پرسش به صورت روزافزونی مطرح می‌شود که نقش شرکت‌ها و صاحبان کسب و کار در قبال جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، چیست؟ چه انگیزه‌هایی می‌تواند شرکت‌ها را به سمت اجرای پروژه‌هایی در راستای تحقق «مسئولیت اجتماعی» مناسب سوق دهد؟ آیا لازم است شرکت‌ها در برابر موضوعاتی مانند اشتغال، جلوگیری از آلودگی، حفظ محیط زیست، صلح، ترویج فرهنگ جامعه و … حساسیت داشته باشند؟

پاسخ به این پرسش‌ها، در شرایطی اهمیت می‌یابد که بدانیم امروزه حدود نیمی از ۱۰۰ اقتصاد برتر دنیا را شرکت‌‏ها تشکیل می‏دهند.  به عبارت دیگر هم‌اکنون تعداد زیادی شرکت و بنگاه‌های چندملیتی وجود دارد که میزان تولید و فروش ناخالص سالانه آن‌‏ها از تولید ناخالص ملی بسیاری از کشورهای دنیا بیشتر بوده و لذا تاثیر این شرکت‌ها بر اقتصاد جهانی، از اکثر کشورهای در حال توسعه بیشتر است (دنیای اقتصاد، شماره ۲۴۸۵).

لذا مفهوم «مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها» در دهه اخیر به طور کامل وارد چارچوب اداره شرکت‌ها شده و هم‌اکنون شرکت‌های بزرگ و معتبر جهانی، اجرای پروژه‌هایی در راستای مسئولیت در برابر اجتماع را جزئی از استراتژی شرکتی خود می‌بینند. ایجاد یک رابطه برنده-برنده و خلق ارزش مشترک برای جامعه و بنگاه، زیربنای مفهومی موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتی است.

مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در ایران در سال‌های اخیر توسط صاحبان صنایع و بخش خصوصی، سازمان‌های غیردولتی و روشنفکران و دانشگاهیان مطرح گردیده است. برگزاری اولین کنفرانس مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها توسط برخی تشکل‌های صنعتی چون اتاق بازرگانی، کنفدراسیون صنعت، برخی از شرکت‌های خصوصی و نیز سازمان‌های غیردولتی، نقطه آغازی در زمینه مطرح کردن مفهوم و ادبیات این موضوع در ایران بود (دنیای اقتصاد، شماره ۲۴۸۵).

شرکت پردازش موازی سامان، ارائه‏‌کننده نرم‏‌افزارهای جامع مالی و اداری تدبیر، به ارزش‌‏ها و مسئولیت اجتماعی همواره ارج نهاده و به یک سبک و تعریف خاص در این حوزه رسیده است.

در رویکرد اول، شرکت ما کیفیت محصول و خدمات پس از فروش را، پیش شرط لازم برای ورود به حوزه‌‏ی مسئولیت اجتماعی می‏‌داند. وقتی یک کسب و کار، فرآیندهای داخلی را بهینه‌‏سازی می‏‌کند و سرمایه‏ای چون رضایت مشتریان و ارزش برند را دارد، بصورت خودکار، در زمینه مسئولیت اجتماعی گام برداشته است، زیرا در زمینه اشتغال، ثبات اقتصادی جامعه، جلوگیری از اتلاف منابع مشتریان و … تاثیرگذار بوده است.

به لطف یزدان و بیست سال تلاش مداوم، در رویکرد اول خود موفق شده‌‏ایم. شرکتی که با یک تیم سه نفره آغاز بکار کرده است، در حال حاضر بیش از صدها نیروی مستقیم و غیر مستقیم در سراسر کشور دارد و افتخار خدمت‌رسانی به بیش از ۵۰۰۰ مشتری، در اصناف و صنایع مختلف را دارد.

اما ماجرا به اینجا ختم نمی‏‌شود،

در رویکرد دوم، شرکت پردازش موازی سامان، گامی فراتر برداشته و بصورت مستقیم وارد ایفای نقش در حوزه مسئولیت‏‌های اجتماعی شده است. طبق روحیه تواضع و اخلاق‏مداری همیشگی در فرهنگ سازمانی این شرکت، بیشتر این فعالیت‏‌ها، عموما بدون اطلاع‌‏رسانی و گمنام صورت گرفته است. اما از آنجایی که ترویج خوبی، سبب توسعه آن می‏‌شود، بر آن شده‌ایم که با اطلاع‏‌رسانی فعالیت‏‌های اجتماعی تدبیر، اثربخشی بیشتری در این امر مهم و انسانی داشته باشیم.

فلذا به همه‌‏ی مشتریان، مخاطبان اخبار حسابداری، فناوری و قوانین مالیاتی، همکاران، اساتید دانشگاه و دانشجویان، نمایندگان فروش و پشتیبانی و …، مژده می‌‏دهیم که ضمن راه‌‏اندازی رسمی بخش مسئولیت اجتماعی تدبیر، شما را با یک کمپین جذاب همراه می‏‌کنیم.

با ما همراه باشید و برنامه را کشف کنید.

تا شروع کمپین مسئولیت اجتماعی تدبیر، تنها ۱۰ روز باقیست.

در نوروز، حین سفرهای نوروزی، همسفر تدبیر باشید. (اما چگونه؟)