نرم افزار و دولت تدبیر و امیدانتظار تولید کنندگان نرم افزار از دولت تدبیر و امید
نگاهی اجمالی به برنامه های اعلام شده توسط جناب آقای واعظی، وزیر پیشنهادی رییس جمهور محترم برای وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات حاکی از سنگینتر بودن وزنه فناوری ارتباطات در مقایسه با فناوری اطلاعات میباشد و البته این امر با توجه به سوابق تحصیلی و اجرایی ایشان شاید دور از انتظار هم نباشد.
البته مواردی همچون توسعه شبکه و زیرساخت و افزایش پهنای باند اینترنت بین الملل که در برنامه وزیر پیشنهادی محترم آمده طبیعتا تاثیری عمیق روی کلیه شاخه های فناوری اطلاعات داشته و قطعا مایه خوشحالی و خرسندی کلیه فعالان این عرصه خواهد شد. لیکن آنچه که در این برنامه تصریح نشده، نقش بخش خصوصی در عرصه فعالیتهای مربوط به فناوری اطلاعات میباشد. آیا کماکان فعالان بخش خصوصی در حاشیه خواهند بود و پروژه های کلان و ملی فناوری اطلاعات بدون برگزاری مناقصه های شفاف در اختیار چند شرکت یا موسسه دولتی و نیمه دولتی قرار خواهد گرفت؟
آیا دولت محترم و بویژه وزارتخانه فناوری اطلاعات و ارتباطات برنامه ای برای حفظ فارغ التحصیلان دانشگاههای معتبر کشور و استفاده از سرمایه های فکری آنان دارد؟ آیا وزارت علوم، سرفصلهای درسی رشته های فناوری اطلاعات را با نیازهای روز بازار تطبیق خواهد داد؟ آیا دولت محترم برنامه و استراتژی مشخصی برای ارتباط بین دانشگاه و صنعت دارد یا خیر؟ آیا بخش خصوصی برای پیدا کردن، تربیت و حفظ نیروهای متخصص بویژه در زمینه نرم افزار باید همچنان به تواناییهای اندک خود تکیه کند یا میتواند به تدابیر دولت جدید در این زمینه امیدوار باشد؟
آیا معافیتهای مالیاتی برای تولید کنندگان نرم افزار که برای آن حتی دستورالعمل و بخشنامه مصوب هم وجود دارد، بالاخره جامه عمل خواهد پوشید یا نه؟
با توجه به پتانسیل بالایی که در صنعت فناوری اطلاعات و بویژه در بخش نرم افزار برای ایجاد اشتغال و حضور در بازارهای بین المللی وجود دارد، از دولت محترم انتظار میرود که توجه ویژه ای به این امر مبذول کند تا شاید جوانان خلاق و خوش فکر ما در سالهای آینده به جای برنامه ریزی برای مهاجرت به کانادا و استرالیا، به فکر ایجاد شرکتهای موفق در زمینه فناوریهای نوین باشند.
بهزاد مقصودی
مرداد ۱۳۹۲
مدیر عامل شرکت پردازش موازی سامان تولید کننده محصولات تدبیر و سیستم حسابداری مالی، اداری، بازرگانی و حسابداری صنعتی