بخش بندي هوش تجاري

آثار مختلف هوش تجاري به هفت گروه تقسیم شده‌‏است:

  1. هوش تجاري و برنامه‌‏هاي کاربردي آن: در بخش برنامه‎هاي کاربردي مشتریان در گروه‏‌هاي مختلفی قرار می‏‌گیرند؛ در هر گروه: درجه، زمان و روز استفاده از اینترنت توسط مشتریان بررسی می‌‏شود. این کار موجب می‏‌شود خدمات فروش در جهت بهبود رابطه با مشتریان، استراتژي مناسبی را تدوین کند. سازمان با استفاده از هوش تجاري به مزایایی از قبیل کاهش هزینه‏‌ها و زمان، افزایش درآمد، رضایت مشتریان، مدیریت بازار و محصول، بهبود ارتباطات سازمان و جریان اطلاعات کنترل شده دست می‏‌یابد. با استفاده از هوش تجاري میان مدیران ارشد و مدیران میانی از نظر ارتباط اطلاعات، انسجام بیشتری به وجود می‌‏آید.
  2. تکنیک‏‌هاي هوش در هوش تجاري: در استفاده از هوش تجاري می‏‌توان تکنیک‏‌هاي هوش مصنوعی را به کار برد که بسیار مؤثرتر می‌‏باشد. نتایج حاصل به این صورت است:
  • هوش تجاري + هوش محاسباتی = توانایی تصمیم‌‏گیري بهتر
  • تعیین موقعیت شناخت + هوش تجاري سنتی = پیشرفت در تحلیل
  • تکنیک‏‌هاي هوش مصنوعی + هوش تجاري = اجراي پیشرفته و توانایی تصمیم‌‏گیري بهتر
  • هوش تجاري + جهان شناسی = سیستم هوش تجاري بر پایه دانش
  1. استخراج اطلاعات در هوش تجاري: تشکیل انبار داده‎ها به سازمان اجازه می‎دهد تا مجموعه‎اي از مخازن اطلاعاتی پراکنده خود را به صورت یکپارچه در اختیار بگیرد و تجزیه و تحلیل سازمان یافته جدید دریافت کند. جمع‌‏آوري اطلاعات، روش سیستماتیک موجب افزایش سطح هوش در سازمان شده و دانش بیشتري را بدست می‌‏آورد؛ در حالی که استفاده از روش سنتی براي جمع‌‏آوري اطلاعات، موجب اتلاف زمان و هزینه بسیاري خواهد شد.
  2. یکپارچگی هوش تجاري با دیگر تکنیک‌‏‏‏ها و مدل‏‌ها: سیستم هوش تجاري می‏‌تواند با دیگر سیستم‌‏هاي سازمان همسو شود. وقتی هوش تجاري با سیستم برنامه‌‏ریزي منابع سازمانی یکی شود زمان تصمیم‌‏گیري کم شده و نرخ استفاده از منابع افزایش می‏‌یابد. هوش تجاري با CRM رضایت مشتري را افزایش می‌‏دهد. البته باید ورود اطلاعات در زیرسیستم‌‏ها را با دقت بیشتری انجام داد زیرا وقتی انبار داده‏‌ها با تمام سیستم‏‌ها و نرم‏‌افزارهاي سازمان یکپارچه شود، در صورت بروز مشکل در یک سیستم، کل پروژه دچار مشکل خواهد شد.
  3. نمونه آزمایشی، طراحی نمونه‏‌ها و قالب‌‏ها در برنامه‌‏هاي کاربردي هوش تجاري: براي توسعه هر دامنه از هوش تجاري، وجود ساختار اصولی ضروري است. تکنیک‏‌هاي استخراج داده‌‏ها به طور گسترده‏اي به شکل جزء تحلیل‏گر در هوش تجاري استفاده شده است. سازمان‏‌ها معمولاً به دنبال کم هزینه‌‏ترین و کارآمدترین سیستم هوش تجاري هستند. در تمام مدل‏‌هاي طراحی سه جزء وجود دارد: مدل ذخیره داده‌‏ها، مدل تحلیل داده‏‌ها و تکنیک‏‌هاي تجسم داده‌‏ها براي گزارش.
  4. تکامل و ارزیابی اجراي سیستم‌‏هاي هوش تجاري: در هر برنامه اجرایی نیاز به آزمون و پیگیري اجراي آن امري ضروري است تا دریابیم آیا طبق برنامه پیش رفته‏‌ایم یا خیر؟ انتخاب مناسب‏ترین سیستم‌‏هاي هوش تجاري مسئله مهمی است. ۳۴ معیار براي ارزیابی یک سیستم هوش تجاري و تکنیک‏‌هایی براي یافتن مناسب‏ترین سیستم‌‏هاي هوش تجاري وجود دارد. موفقیت هر سیستم هوش تجاري به دو عامل کیفیت دسترسی به اطلاعات و کیفیت محتواي اطلاعات بستگی دارد.
  5. چالش‌‏ها و مسائل پیاده‌‏سازي هوش تجاري: فرآیند اجراي هوش تجاري مراحل زیادي دارد. ارزش هوش تجاري براي یک سازمان و استراتژي‏‌هاي پیش از اجراي هوش تجاري در یک سازمان باید مشخص شود. براي حل این مسأله از دانش بومی و روش‏‌هاي سازمانی باید بهره برد. دامنه‏‌هاي هوش تجاری بسیار وسیع است؛ قدرت هوش تجاري در یکپارچه‌‏سازی داده‎ها در سطوح مختلف است که اطلاعات مورد نیاز را براي تصمیم‏‌گیري در زمان درست، در اختیار مدیریت و سایر سطوح قرار می‌‏دهد. گرچه هوش تجاري دامنه‌‏هاي کاربردي زیادي دارد اما کمیت در هر برنامه بسیار محدود است؛ در تمام این دامنه‌‏ها از یک استراتژي جدید براي توسعه سازمان استفاده می‌‏شود؛ می‏‌توان فاکتورهاي اساسی هوش تجاري و راه حل‏‌هاي کلیدي ارائه‏‌شده را به صورت زیر برشمرد:
  • نوآوری مورد نیاز براي افزایش رضایت مشتري
  • فناوري رقابتی براي دستیابی به الگوي جدید
  • ابزار تحلیلی مورد نیاز براي الگوي جدید و کنترل ریسک‌‏ها
  • حمایت تقسیم و مدیریت ریسک
  • قالب استراتژیک براي پیاده‌‏سازي هوش تجاري در یک سازمان
  • جمع‎آوري و استخراج داده‏‌هاي مفید
  • سازگار شدن با تغییرات و کشف فرصت‏‌هاي خرید

این مشکلات و سهم هر کدام در شکل زیر نمایش داده شده است:

نقش هوش تجاری در مدیریت ارتباط با مشتری (بخش دوم)

ادامه این مبحث را در مطلب بعدی دنبال کنید…

نویسندگان: الهه شیرزادیانی، حمیدرضا ندرلو

از شرکت پردازش موازی سامان تولید کننده محصولات تدبیر و سیستم حسابداری مالی، اداری، بازرگانی و حسابداری صنعتی

بخش اول

بخش سوم